Fiskar för sten/rot biotop
Vad har ni för tips på fisk som skulle kunna trivas i ett 125 liters akvarium som är inrett med rådasand, stenar och rötter. (inga växter då jag gett upp på den biten) Finns det någon nackdel man borde känna till när man har ett akvarium utan växter?
Har kollat lite på tanganyika ciklider men inga jag är intresserade av.
Var och frågade samma i affären och de sa då att i princip alla fiskar kunde hållas i en sån miljö. Rätt eller fel ?
Hej Girrre!
Det låter som att du inte haft någon vidare bra upplevelse av akvarieväxter. Det är tråkigt, för det är fantastiskt roligt med ett fungerade växtakvarium! Dessutom gynnar det vattenkvaliten positivt, motverkar nitritförgiftnin, bryter ner avföring, hämmar algtillväxten och skapar en trygg miljö för invånare. I ett väl fungerade växtakvarium växer inga alger och man behöver aldrig slamsuga botten på skit.
Att alla fiskar kan hållas i en miljö utan växter, njaaa.. kan och kan.. Visst finns det fiskar som i naturen lever i en sådan miljö men jag vill inte dra alla över en kam här. En del fiskar behöver en stor trygghet som är svår att uppnå helt utan växter, andra arter är mycket känsliga för dålig vattenkvalite och bör därför hållas i ett akvarium med växter för att undvika en förödelse.
Fiskar som kan passa i ett akvarium utan växter, då tänker jag på arter som har en tendens att antingen riva upp eller äta vegetation. Men 125L känns för litet för den typ av art eftersom det oftast rör sig om storvuxna fiskar. Men fiskar i stil med Prinsessan av burundi, malawi.. Ett släkte som skulle kunna vara intressant är Stiphodon, som är en mindre goby. Utan växter kommer du få alger och då passar dessa bra. Lite annorlunda men mycket trevliga.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
125L känns väl ändå lite väl litet för Malawi & Tanganyikaciklider men då kan jag inte allt om alla arter, kanske finns några malawisar du kan ha i ett 125 men läs på då om vilka och gå inte till en djuraffär och lite på vad dom säger. Har sett folk som kommit hem med Scalarer till 30 och 56L kar då de i butiken sagt att det är tillräckligt stort. Du kan ju testa lite Anubias på rötterna för att få lite grönt i alla fall, de kräver väldigt lite ljus :)
Hade jag varit i dina skor hade jag köpt slöjstjärtar 😍
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Slöjstärtar är väl/blir väl, för stora? Varför har du gett upp växter? Är ju det som är halva nöjet med akvarium!! :)
Kanske bara jag som är kräsen eller tappar tålamodet. Hade en annan tråd där några på denna sidan hjälpte mig grymt mycket om mina växter! ibörjan så var alla växter hur fina som helst men efter ett tag så blev de bruna, genomskinliga och allmänt fula. Provade det mesta men nu har jag smått get upp:P
Provade att byta bottensubstrat, olika gödningar, oftare vattenbyte, lysrör och refelektorer.
Har kollat en del på malawi och sett den som kallas Golden. Vissa säger att man kan ha den i ett 125liter om man BARA har en art. Och vissa säger strängt NEJ! Enligt zoopets artbeskrivning så kräver golden 80cm eller 100liter. Mitt är ju då 81cm och 125 liter så är ju på gränsen.