Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1981 ggr
marta01
0

höja kh

Hej

Har problem med att mitt kh i ett av karen är redigt lågt (under 1), så jag undrar hur man höjer det på ett bra sätt?

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[Jens]
0

Det är lågt Kh-värde.  Om man verkligen ska höja Kh-värdet så ska man ta det väldigt försiktigt och inte rusa upp med värdet. Tänk bara på att ökar du Kh-värdet så ökas även ph-värdet. Du kan öka Kh-värdet med bikarbonat.

Får jag fråga vad du har för Ph-värde och har du ett stabilt kar som du har haft igång i minst 6 månader?

Sarah E
0

Men om man har ett stabilt ph som är ok för innevånarna, måste man då höja kh? (Tycker vattenkemi är spännande men är inte så haj så därför jag frågar :) )

[Jens]
0

Nu kanske du fick svar på frågan Sarah E ? 🙂 Jag skrev till lite mer info för man ska verkligen inte 'leka' med värdena men det finns innevånare som vill ha lite högre Kh-värde och då får man ta det mycket lugnt med höjningen utav det.

Sarah E
0

Ok. tack! 👍

marta01
0

mitt ph test räcker inte till det är så lågt så under 5 och karet buffrings förmåga existerar inte för att efter vatten byte så kan ph höjas till 6,8 och sjunker efter en-två dagar igen till under 5

akvariet har varit igång ett till ett och ett halvt år. Men problem har kommit på det senaste.

Sarah E
0

Oj! Märker du nåt på fiskarna?

Sarah E
0

Har du lagt i nån ny rot på sistone? De kan  ju sänka ph.

[Tinitusan]
0

så lågt kH ger ostabilt pH, jag har själv mjukt men ligger ändå på 3, tror nog du ska försöka höja det stegvis med lite bikarbonat vid vattenbyte så du får upp kH lite o därmed även slipper det svängande pHt

marta01
0

det märks väldigt mycket på fiskarna. Jag har inte lagt i någon rot bara plockat upp hälften av dom som låg i från början.