Problemkar
Hej, Jag ville bara kolla om ni har erfarenhet av kar som aldrig vill funka? Svärfar hade ett som inte alls ville (var fungerande utan problem hos förra ägaren) och ett annat kar samtidigt som stod bredvid som funkade klockrent. Och som än idag funkar kanon. Kompisen hade oxå ett som dom aldrig fick balans i oavsett vad dom gjorde,, dom köpte ett nytt och har inga problem idag.. Mitt kar vill sig inte, bytt lysrör, vatten osv enligt konstens alla regler men är fortfarande nästan ett år senare i obalans, fiskar dör och växter växer inte förutom algerna.. Börjar bli less och funderar på att börja om totalt, men frågan blir då - Hur gör man rent ett akvarium ordentligt? Man kan ju inte direkt använda kemikalier. Är det bara att kassera växterna eller följer algerna med om jag har i dom efter rengöringen? Koka gruset å rötterna? Känner att jag måste göra nått annars ger jag bort fiskarna och åker till återbruket med resten så får ja åka till akvarieaffärn och titta på fiskar ist för hemma :( Har ett 60-70liters som jag kan stoppa över fiskarna i sålänge så jag vill verkligen lösa detta nu.. Vad har ni för tips? Problemakvariet är på 200liter. Tack på förhand! Hälsningar Carola
Jag hade problem med mitt ena nano förut. Växtena fick alger på sig och dog och ingenting förutom skräpsniglar och helenasnäckor verkade trivas. Men med en omstart samt at jag bytte ut allt som var i akvariet tidigare utom termometern och några räkor så fungerar det bra nu :) Så jag hade gjort en omstart och sett om det hjälper.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag skulle göra en grundlig ordentlig slamsugning & i samband med det ordentlig vattenbyte gärna med vattenberedningsmedel om vattnet redan är känsligt, gå in med lite nitrivec och ev. byta ut växter då det inte är bra för vattnet om de ruttnar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Mitt 240 liters krånglade bra länge. Jag gjorde allt enligt konstens alla regler och lite till, men jag fick inte till det i alla fall.
Jag kastade bort allt (rötter, växter, inredning mm) då hade jag bara 2 stycken Platy som var vid liv, och de flyttades till ett annat akvarium där de bor än idag.
Jag var ner till zopobutiken och köpte desinfektionsmedel för akvarium och gjorde rent karet från gunden. Jag skrubbade hela karet och köpte allt nytt.
Idag fungerar det klockrent, men jag vet fortfarande inte vad det var för fel med karet. Jag har Malawi där idag.
Hade problem med mitt 180 förut. Fiskar och växter dog helatiden. Då tröttna jag och ställde karet i boden. Ett halvår senare va jag tvungen att ta in det igen. Kändes så tomt utan. Så köpte ny sand plocka egna stenar ute. Koka allting. Även nytt filter vart det. Starta upp det och fick lite brun alger men det gav mä sig efter jag hade köpt ett par st växter. Nu fungerar det hur bra som helst. Gör 50% vatten byte en gång i veckan.
Ta bort allt och börja om från början! Det är mitt råd. Köp ny sand, gärna nytt filtermedia i pumpen, nya växter.
Tack snälla ni. Men en fundering, behöver jag verkligen köpa nytt grus? Räcker det inte att koka det lite? Och själva pumpen, hur gör man rent den? Kan det inte finnas kvar alger i den eller kan den oxå kokas? Nån sa nåt om desinficering till akvarium, hur funkar det?
Har du grus eller sand? Grus kan ju kosta en slant så visst kan du koka dem men gör det ordentligt. Själv skulle jag satsa på sand från t ex Jula som är jättebilligt och bra till akvarium.
Själva pumpen kan du koka de delar som går men där t ex motorn sitter så får du skrubba så mycket det går, använda piprensare m.m. Visserligen är motordelen under vatten i normala fall men klarar den kokning? Jag är osäker på det.
Desinfektionsmedel? Efter lite googlande så verkar det som om Kusuri Chloramine T är ett bra alternativ men hör med din akvariebutik om de har något annat att rekommendera. Det finns säkert många olika desinfektionsmedel att använda.

Trist med akvarier som aldrig vill fungera riktigt! Du har ju fått bra tips. Nu har jag inte läst bad du har för bottensubstrat men jag skulle tänka mig det kunde vara bra att byta OM det möjligen är det som strular, innehåller ngt som inte är bra eller något annat…
Jag har inte kvar lådan nu, men det desinfectionsmedlet jag använde kom från JBL och var egentligen ett medel för att sanera efter sjukdom, men det funkade bra för mig.
Töm hela karet så det är bara glasburken kvar, skrubba hela akvariumet på insidan med desinfectionsblandningen (det står på förpackningen hur man blandar), låt sedan karet stå öppet och lufta i några dagar, så du luftar bort desinfectionen. Se till att du även rengör/skrubbar fogarna.
Jag vet inte huruvida det blir bra om man kokar sand och inredning, jag köpte precis allt nytt, tom. filtermassan till pumpen. Pumphuvudet och filterkammaren gjorde jag ren med medlet, jag använde (precis som Jens föreslog) en piprensare på mer svåråtkomliga ställen. Jag använde även en tandborste (för små barn) för att göra ren utblås o.l
Lycka till och hoppas det går till sig :)
Jag vill bara råda dig från att koka eller stoppa pumpdelar i vatten som kokats upp. Plast drar ihop sig vilket gör att delarna kan komma att inte passa som de ska sen.
Jag gör åtminstone inte om det misstaget att pröva på det.. hehe😇
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag är ju inte någon akvarist gammal i gården, så jag förstår inte varför man ska rengöra så extremt. Funkar det verkligen eller lurar man sig själv? Algerna kommer ju in i karet ändå om förutsättningarna är rätt, förr eller senare. Cyano liksom annat. Borde inte målet vara att rengöra "gott nog" för att minimera mängden och sen skapa rätt förutsättningar? Men jag kan vara helt fel ute, har inte ens hållit på i 1.5 år :)