Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1550 ggr
Bjallstal
0

Spontanköp 54 liters

Hej!

Spontanköpte ett komplett 54-liters kar idag, och funderar lite på vad jag ska ha i det. Har ingen brådska alls och vill ha mycket växter. Bottensubstratet är ljus finkornig sand och hämtat hos lillebror. Har även en snygg redmore-rot jag tänkte ha i :)

Alternativ 1:
* Ett par av någon dvärgciklid
*Algätare(några ottosar/amanoräkor kanske?)
*Någon tetra/rasbora(om det passar in, läst lite olika)

Alternativ 2:
* 1 par Dvärggurami/Honungsgurami
*Algätare(några ottosar/amanoräkor kanske?)
*Någon tetra/rasbora(om det passar in, läst lite olika)

Alternativ 3:
*Kör ett räkkar till(har ett 30-liters med räkor)

Är öppen för andra förslag, men vill inte ha guppy/endlers/platy

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

wille_wille
0

Jag hade kört räkkar 😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mimåne
0

Hej Bjallstal!
Vad kul med ett nytt akvarium. Att starta upp är alltid så roligt.
Jag tycker du har gjort upp ett par bra alternativ. Jag har haft en del dvärgciklider och kan inte se varför de inte skulle gå ihop med tetror eller rasboror. Jag röstar för alternativ 1 eller 2, ett räkakvarium har du ju redan och det kan väl vara kul med något annat också. Frågan är vad du är mest sugen på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Bjallstal
0

Är sugen på det med, men har precis fått igång ett räkkar. Det lär bli fler av dem i vilket fall så lutar lite mer åt något annat just nu. Men släpper det inte helt :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Jag är väldigt sugen på dvärgciklider. Har kollat och läst en del om att det kan vara på snäppet till för trångt i 54 liter. Men funderar på att prova och fungerar det inte så köper jag ett på strax över 100 liter och flyttar över dem dit. Guramin har jag släppt. Tips på små tetror/rasboror tas varmt. Har bara haft neon och kardinaler själv och är lite trött på dem :)

Bjallstal
0

När det kommer till val av apistogramma är jag väldigt sugen på Borelli eller Baenschi, mycket på grund av de fantastiska trådarna här inne som jag nästan stalkar :)

mimåne
0

Åh vad roligt att du intresserar dig för både Borellii och Baenshi! Båda passar för storleken på ditt akvarium men det är bra att du är öppensinnad för ett större. 

Kolglödstetra och moskitorasbora tycker jag är fina.

Lillyrod
0

Det finns ganska många Apistogramma som kan gå i ett mindre kar. Jag läste massor om apisto innan jag köpte Baenschi. Tyvärr måste man va goldmedlem på zoopet för att kunna läsa om de flesta. Jag blev det tack vare att jag ville kolla in alla de hade listade där. Det finns ju fler ställen att läsa på med förstås.

Bjallstal
0

Hittade Panduro med nu precis som skulle vara rätt fredliga, och enligt ciklid.org har dem samma storlekskrav på akvarium som Borelli och Baenschi.

Moskitorasboran var jätte fin och blev inte så stor. Hur ser denna layouten ut:

1 par dvärgciklider(ska bara bestämma mig för vilka)
4-5 moskitorasboror (att börja med sedan ev 2-3 till, de vill väl vara lite fler?)
3-5 Ottosar

Lillyrod
0

Ottosar vill gärna vara ett gäng med. Minst 5 iallafall.  Rasbora är jag inte så hemma på men har för mej att de vill vara ett gäng de med. Panduro är lite större än Baenschi och vill ha lite större kar annars är de ganska lika i färgerna. Panduro verkar vara mer långsmal om man tittar på bilderna.

Bjallstal
0

Okej men det är Baenschi och Borelli jag vela mellan.

Då kör vi på fler ottosar :) 6 st kanske? Börjar med 4-5 rasboror och sedan kan jag lägga till 3-4 så det slutar på ca 8 st

Bjallstal
0

Tror det upp blir Borelli. Väntar på ett växtpaket, har beställt ett till. När dem har kommit tänkte jag starta upp karet och börja med rasboror, och sedan ottosar tills jag hittar en handlare här nere som plockar hem. :)

Lilolizeit
0

6 ottosar blir jätte bra och som du säger kan du börja med 4-5 rasboror och sen fylla på så de blir 8-10 stycken.

Ser fram emot lite bilder på ett nyplanterat kar snart då. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Bjallstal
0

Slängde i första växterna idag. Var hemma och rensade i Antons räkkar. Ser väldigt fjuttigt ut, just nu, men det är igång i alla fall. Tog även hans pump(samma modell som min) som gick som lite extra i ett av hans kar, så fick med lite goa och nyttiga bakterier. Ska se om jag kan knäppa en vettig bild och lägga in här idag

Bjallstal
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger ut en dålig bild. Får släpa hit min systemkamera. Sam sagt, ser väldigt fjuttigt ut, men har beställt mer väster och ska iväg och handla fler imorgon.

Denna kommentar har tagits bort.
Bjallstal
0

Blev inga moskitorasboror. Var ute på jakt idag och hittade inga av just moskitorasboror. Men på Hornbach i Malmö(rekomenderas varmt, väldigt välskött och bra) hittade jag dessa underbara små rasboror.: https://www.google.se/search?q=axelrodi+rasbora+blue&rlz=1C9BKJA_enSE591SE591&espv=1&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Bilder&sa=X&ei=8SlJVOb9OYbnygPTkYH4Bg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672 Efter lite frågor till personal, och snabb googling fick dem följa med hem. Köpte åtta och börjar med att sätta in fyra i 54:an. Den andra hälften får gå i räkkaret några dagar innan jag släpper i dem med. Just nu är dem väldigt små och men ser fram emot att se hur dem blir.

HeidiH
0

Så fina! Kul!

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
0

Men oj så tjusiga!

Bjallstal
0

Får väl se hur dem ser ut senare. Just nu är dem väldigt små och ljust blå/gröna, nästan genomskinliga, men söta som attan :)

Bjallstal
0

En av tetrorna började simma väldigt suspekt igår, drev mest rundor och väldigt vertikalt. Slängde över de andra tre som gick med den i räkkaret till 54:an. Idag var den ännu sämre så avlivade den., känns som om den hade problem med simblåsan. Alla vattenvården är bra, kollar nitriten två gånger om dagen. Hoppas det var ett dåligt exemplar, då dem andra stimmar fint och far rundor i karet.

Bjallstal
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så dags att slänga in en liten uppdatering igen. De resterande sju rasbororna verkar stortrivas,, de antingen stimmar fint eller far rundor över allt i akvariet, genom strömmen från pumpen, genom rotens grenar och alla växter. De växer på fint och blir allt mer gröna, två av den stora börjar dessutom skimra lite i blått. Är så kär i dessa små krabater och sitter flera timmar efter jobb och bara tittar på dem Har även hittat två sniglar, en större Leopard posthorn och en annan som jag inte riktigt vet vad det är för någon. Har fyllt på med växter och har ännu fler på gång, har mest bara slängt i dem lite hipps om happs, så nästa helg när nästa omgång kommit så tänkte jag plantera om lite, och även köpa hem ottosarna. Vill låta karet komma igång och växterna växa till sig så det blir mycket och tätt med växter innan jag införskaffar mig mina apistogrammor. Vilket blir i början av nästa år. Nitriten ligger lågt hela tiden, är rädd för att det ska komma en spik snart, men matar väldigt lite. Slänger in ännu en IPad bild, har inte lyckats hitta min kamera än. Men vill lägga upp en bild ändå för att kunna se framstegen.

Bjallstal
0

Måste även fixa en svart  bakgrund haha

mimåne
0

Oj vilka framsteg. Det tar sig verkligen :)

Bjallstal
0

Jag hade helt glömt hur fjuttigt det var för bara tre veckor sedan, tiden bara springer iväg. Men känns bara att allt går på rätt håll, väntar bara på den fruktade nitritspiken. Än så långe håller den sig borta, kollar bara nitriten varannan dag nu, men den ligger så lågt det går. Byter en del vatten 1 gång i veckan och ska slammsuga botten denna helgen tänkte jag.  Ligger lite skit som behöver tas väck.

mimåne
0

Det är ju inte alltid nitrit kommer heller. Du kanske har lyckats undvika det helt :)

Lilolizeit
0

Så fint det blivit. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HeidiH
0

Oj vad det har växt! Kul att se! Startade upp ett 200 liters i veckan och det är oxå så fjuttigt med växterna även om de är en del så saknas höjden. Kul det går så fort!

Bjallstal
0

Tack så mycket för alla fina ord! Håller verkligen tummarna för det mimåne :)

Har börjat vela mellan Baenschi och Borellii igen haha är så trött på mig själv, velar med allt. :P

mimåne
0

Tur du har tid att fungera då ;)

Bjallstal
0

Precis, tid att tänka och få i ordning karet ordentligt :)

Bjallstal
0

Var iväg och köpte Otocinclus idag, skulle köpt lite växter med, men dem hade inte något som var intressant hemma. Har stängt ner mitt räkkar, så roten och växterna därifrån fick flytta in i 54:an. Räkorna har flyttat till en kompis. Tänkte fixa bilder imorgon :)

HeidiH
0

Ottosar är mysigaste fisken tycker jag! Varför lade du ner räk-karet?

Bjallstal
0

Hade ingen vettig plats för det, har inte fått i ordning i lägenheten så som jag vill sedan jag flyttade in i somras. Ska starta upp det till våren men i helt annat stuk och med Blue Tigers istället för CR. Bättre att stänga ner det, än att inte sköta det ordentligt. Så tills 54:an är helt färdig får det stå tomt i garderoben