Färgsättning på ancistrusmal
Har ett antal yngel av ancistrusmal där föräldrarna är rödsvarta. Nästan alla yngel är mer eller mindre röda. En är nästan helt svart med gula inslag. Men en är jämnt chokladbrun med små små gulvita prickar över hela kroppen. Först fick jag hicka och trodde den hade vita prick men det är alltså dess färg. Den är jättefin! Vet någon vad den färgsättningen kallas? Har aldrig sett den varianten på just Ancistrus. Osäker på om jag valt rätt kategori….
Ingen aning vad det kan heta. Men jag ser gärna bilder. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
För sisådär 20-30 år sedan hade alla ancistrusar jag kom i kontakt med vita prickar som mönster, iaf när dom var små. Jag har funderat över det där, varför dom jag såg i affärer och köpte som barn/ ung, inte såg likadana ut som dom gör nu för tiden. Min pojk(gubb?)vän har odlat på samma fiskar som han och hans bror köpte när dom var små ( Oh yeah! Inavel BIG time :S ) och hans är fortf prickiga. Ungarna brukar skilja sig i olika bruna nyanser och skärpa i prickar. Som vuxna har prickarna mattats av ganska mycket, och i synnerhet de ljusare bruna nyanserna brukar se ganska helfärgade ut.
Bilder tack! :D
De som är röda nu kommer troligen inte att få behålla sin röda färg, så det kan vara bra att informera eventuella köpare, så de inte blir besvikna sen när de blir mörkare och mörkare.
Föräldrarna är mer röda än svarta/bruna. De är tyvärr sällan framme dagtid så jag kommer troligtvis inte lyckas få en bild tyvärr. Men ser jag den så…