Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 667 ggr
The Animallovers!!!
0

Bra växter!

Hej! Jag ska starta om mitt kar imorgon och behöver tips på BRA djuraffärer i Skåne, gärna i Lund eller Malmö trakten! De växter jag är ute efter är hygrophila polysperma, hornsärv, limnophila sessiflora(stavning) javaormbunke,(jag vett att denna växt inte är snabbväxande men jag vill ha den hör ändån och andra SNABBVÄXANDE växter som passar bra till nystartade kar:) Behöver svar gärna så snabbat som möjligt då akvarietjänst hade stängt idag och det var där jag skulle köpa allt:(och jag ska starta om det imorgon!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Tinitusan]
0

kan du inte köpa privat? jag kan gärna skicka lite polysperma till dig för kanske 40kr inkl porto, pm om du är intresserad =)

mimåne
0

Eller vänta med att starta upp det tills på måndag? Då borde akvarietjänst ha öppet igen :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
0

#1 Jo jag hade gärna velat köpa privat men mina föräldrar tycker att man kan lika gärna köpa från djuraffär men jag fråga igen;) #2 det kan jag men jag behöver pappas hjälp med att starta om det och jag vill gärna köpa växter samma dag som jag startar om det;)

The Animallovers!!!
0

Okej men är det nån som vet om Hornbach i hbg eller Malmö har bra kvalité på växter och har de växter som jag är ute efter? Ät de kunniga och kan hjälpa mig om jag frågar efter hygrophila polysperma eller andra växter med svåra namn!;)

Luis_felipe
0

Visst får du bra kvalité när du köper i  butik och så men köper du privat får du definitivt billigare och mer :) Så ifall dina föräldrar säger emot så säg att du har hittat någon som säljer det billigare, större exemplar och framförallt så får du det hemskickat och slipper åka till affären :) Jag har köp både mossor och anubias från privatpersoner och är hur nöjd som helst!

Dumpuck
0

Förlåt att jag snor tråden lite nu men, #1 hur förpackar du växterna i sådana fall? =)

The Animallovers!!!
0

Hur betalar man då? Skickar man pengar? Förlåt, det kanske var en dum fråga men jag har aldrig gjort detta innan ;)

mimåne
0

Ofta sker betalningen via överföring till säljarens bankkonto. Efter det paketeras växterna noga i en försluten påse med lite vatten i för att behålla fukt. Vanligt är att man lindar lite bubbelplast runt omkring för skydd mot stötar och kyla. Efter det kan man välja att skicka i speciella vadderade kuvert från posten eller i egen förpackning t.ex en kartong så att växterna inte kan plattas till. På med frimärke och adress sedan är det klart. Växterna kommer fram dagen efter att de postats om posten inte gör några misstag. 

Alla djurbutiker som säljer fiskar borde veta namn på de växter du söker annars är det brister i deras kunskap. Växterna är så pass vanliga. Om de finns inne i butiken eller inte kan jag inte svara på då sortimentet oftast varieras från vecka till vecka. De brukar vara olika växter hela tiden. Eftersom att de här är så pass vanliga så borde du hitta åtminstone någon av dem och finns de inte inne så brukar butikspersonalen kunna beställa hem arterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
0

Jag har nu frågat och försökt och säga alla bra grejor med att beställa växter från privatpersoner men mamma bara säger"det är väl mycket enklare att köpa i affär och varför ska vi göra så stor grej av detta?" Årr, de förstår ingenting,iallafall inte mamma. Pappa förstår mer när det kommer till djur.

The Animallovers!!!
0

Är det nån som varit i en affär i Skåne som har bar kvalité på växter och ofta har de här växterna hemma. Det ska gärna ligga vid Lund, Malmö eller Hbg. Tack🐠