Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 893 ggr
Mia6421
0

Gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur vet man när fiskarna är gravida?

mimåne
0

Det beror på vilken art det handlar om. Men platyn på bilden är garanterat dräktig, så tjock som hon är! En tjock mage är det tydligaste sättet att se det på, åtminstone när det gäller platy för de är nästan alltid dräktiga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

marta01
0

de brukar bli ganska runda och desto närmare födseln man kommer blir dom även lite fyrkantiga. Detta gäller då levandefödare så som platy, guppie, molly.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Mia6421
0

Jag har 2st platy och jag har försökt se någon skillnad på dom, jag trodde det var 2st tjejer men då är de en av varje då! Trodde jag hade matat dom lite för mycke 😀. Hur nära kan man tänka sig att det är? Ska man låta den vara eller ska jag lägga den i yngelkaret?

marta01
0

det är inte säkert bara för att hen ser lite rundare ut den kan lika gärna ätit lite mycket.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

mimåne
0

Könsskillnaden ser du på analfenan. Honan har en bred rundad analfena medans hanens fena är ombildad till ett fortplantningsorgan som ser spetsigt ut. 

För att veta om du matat för mycket eller om honan är dräktig så väntar du till imorgon, är magen fortfarande lika rund så väntas yngel och är magen platt så var det matens fel.

Mia6421
0

Hon har varit så här tjock i flera veckor! Vi trodde att vi matade för mycket så vi drog ner lite på matningen, Nu matar varje kväll eller varannan dag, är de lagom eller? Ska jag sätta henne i yngelkaret?

mimåne
0

Du kan mata en gång om dagen.

Jag tror att födseln är ganska nära nu. Du bestämmer själv om du vill sätta henne i en separat behållare eller inte. Jag förespråkar inte det första alternativet. Dels för att det är stressande för honan vilket gör att hon kan föda i förtid men även för att det är onaturligt och dåligt för stammen. Får honan gå kvar i akvariet så kommer hon i lugn och ro gå undan när det är dags för de små att komma. En stor del av ynglen lär bli mat vilket faktiskt är ganska bra. Det innebär att enbart de starkaste av avkomman överlever och kan sprida sina goda gener vidare. Akvariet blir heller inte överbefolkat lika fort.

Mia6421
0

Då låter vi naturen ha sin gång och hoppas på det bästa! Tack snälla för alla goda råd 😃

Mia6421
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gravid var hon! Här kommer beviset 😃. Kommer alla på en gång eller är det bara denna lilla krabat som klarat sig tro?

mimåne
0

Grattis! Vad roligt!

Det kommer ut en efter en. Hur lång tid det tar mellan dem är olika. Oftast kommer de allihopa med ca en halv minuts mellanrum men ibland kan de komma några en dag och resten en annan. Hur ser hennes mage ut?

Det är mycket mycket svårt att få syn på ynglen den första tiden. De har en väldigt bra färg som ofta blir kamouflerad med bottenmaterialet. De ligger och trycker alldeles stilla mellan gruskornen/springor i sanden intill inredning. Du kan ha många fler i akvariet utan att du vet om det :) Om någon vecka börjar de ta sig mer friheter och simma lite ryckigt från en plats till en annan. Då har du större chans att få syn på dem också.

Mia6421
0

Jo hon ser lite smalare ut! Men långt ifrån som vanligt. Jag såg att den gömde sig i gruset. Jag har suttit o spanat hela morgonen, för tillfället hittar jag ingen.

mimåne
0

Hur ser det ut med din pump? En del varianter är duktiga på att suga åt sig yngel.