Korsa ancistrus färger?
Hej! Jag undrar om man kan korsa en vanlig brun Ancistrus med t.ex en superröd och vad resultatet blir isåfall? Blir det några röda och några bruna eller blir det någon snygg blandning eller någon skräpfärg som ingen vill köpa? Jag har själv en vanlig brun och det skulle vara kul att försöka skaffa en av det motsatta könet (beroende på vad den jag har är, tror inte att det går att se än) och försöka odla när jag förhoppningsvis skaffar ett större akvarium, det skulle isåfall vara kul med någon annan färg. :)
Ingen som vet?
Om man korsar brun med röd brukar det bli en blandning mellan rött och brunt, typ en "smutsig röd". Jag tycker att det isåfall är bättre att du antingen köper en till brun eller om du köper två röda som du kan få fina yngel av :-)
Jag vet inte om det går att korsa dem, men hur som helst så bör man nog inte försöka. Jag kan inte se varför någon skulle vilja köpa en hybrid på dessa, jag tror folk vill ha antingen eller.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok, men en guld eller albino då? Eller är det samma sak?
Den bruna är den ursprungliga de andra är odlingsfärger kanske den som är albino också är ursprunglig men de andra är väl ändå framodlade färger?
Om man korsar en guldfärgad med en röd får man mestadels helbruna avkommor. :) I övrigt finns det och säljs spräckliga varianter också.
Jag hittade nu i en annan tråd att röd+brun=100% brun. Det stämmer alltså inte? För om det nu skulle stämma så skulle det väl inte skada att ha en röd?
Varför inte en brun och en röd av samma kön? Eller två röda / två bruna istället för en av varje?
#7 Som jag skrev först så vill jag gärna försöka få dem att leka och eftersom jag för mina föräldrar inte får ha något större än 150l så tror jag att 2st är absolut max (eller blir det för trångt?) och så har jag som sagt redan en brun. Jag ska nog satsa på en till brun eller en albino. :) Det kommer ändå inte bli ett större akvarium för än till jul så jag har tid på mig att fundera. :)
Jo jag tror du kan ha två stycken i 150L :) Hade du velat ha två av samma färg men inte bruna så kan omplacering vara ett alternativ.
#9 Men jag råkar vara väldigt fäst vid den lilla krabaten. :) Men jag hörde att en brun+en albino bara blir bruna och då skadar det väl inte om jag skulle skaffa en albino? (Ursäkta att jag är så trög) :)
Jag förstår, man fäster sig så fort :) Ville bara informera dig om alternativet ifall du inte tänkt på det. Men jag kanske också är lite trög, för jag förstår inte varför man skulle korsa de två.
Men risk för att låta tråkig..
Bruna Ancistrus är inte särskilt lättsålda som det är pga att det är så lätt att få yngel, dom kostar lite och så många redan föder upp dom/ avlar på sina.
Om man då har korsat en brun och en ex albino och om färgen blir"blaskig" eller mindre fin än andra bruna ancistrusar så blir de förmodligen ännu mer svårsålda och du sitter hemma men mängder av yngel som ingen vill köpa.
Men vill du gärna ha en brun + albino så kör på, det är självklart helt upp till dig.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#11. Nej, jag tyckte bara att det skulle vara kul att ha en albino eftersom jag tycker att de är söta :) men jag skaffar nog en brun ändå, jag är inte jätteförtjust i röda ögon. :)
#12 Jag frågar såklart djuraffären först om de tar emot om jag inte får sålt dem själv. Annars ska jag överväga att försöka omplacera den jag har.
#13 Men att du vill ha en albino för att dom är söta är ingen orsak för mig som styrker varför du skulle sprida den avkomman? :) Det skulle ju vara helt och hållet för ditt eget behag och inte för arten, som jag ser det. Vad tänker du om det?
#15 Det är alltså inte bra och sprida den avkomman ni talar om men att få fram guld, albino och röda som inte finns i naturen är alltså helt okej då och sprida den avkomman? För vad jag vet så finns inte de färgerna i naturen utan det är framavlade varianter.
Är jag en av "ni"? Jag har iaf inte sagt att det inte är bra att sprida avkomman, folk får korsa hur dom vill, som folk alltid har gjort. Min motsägning (som var i upplysande mening) till det hela var iaf att TS lätt kan bli sittandes med mängder av svårsålda ancistrusar.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#15 Jag trodde att det bara blev vanliga bruna ändå, så jag trodde inte att det kunde skada, men om det nu blir t.ex blekare varianter så ska jag självklart inte göra det. Som sagt så skaffar jag en brun till, om mina föräldrar nu ens går med på att jag skaffar ett större akvarium.
#17 Det var menat som att man kan väl avla hur man vill. Jo och jag förstår att du säger som du gör för visst kan det bli svårsålt om man korsar hej vilt. Många köper inte Ancistrus för utseendet på dom utan mer för att det är en nyttofisk som behövs i de flesta akvarium om man vill slippa alla alger som brukar komma.
Att brun + albino skulle ge 100% bruna avkommor stämmer inte i alla lägen. Allt beror på vad föräldrarna bär på för gener, vilket är svårt att veta innan. Har själv haft 2st bruna vuxna som gav ca. 1/3 albinoyngel i varje kull. Det är nästintill omöjligt att säga innan första kullen vad det blir för avkomma.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#16 Det finns mycket som människan avlat fram och den historien tänker jag inte kommentera. Jag är däremot intresserad av att diskutera vad som avlas Idag. Jag tycker inte att det är fel att idag odla på två friska fina individer av samma art. Även om den uppkom av människan. Att däremot korsa två olika arter kan bli negativt bland annat i försäljning, som jag skrev innan så tror jag att folk generellt vill ha Antingen eller och inte en korsning. Jag avråder därför TS till detta.
#15 Nu när jag läser igenom tråden igen känner jag mig riktigt dum, jag tänkte bara på vad jag ville istället för på eventuella köpare av ynglen. Du har rätt, varför skulle jag ens försöka odla brun och albino? :P Antingen skaffar jag en till brun, eller så låter jag bli att odla överhuvudtaget.
Kan tillägga att det inte alls är svårt att sälja vanliga bruna Ancistrus men det är absolut ingen guldgruva… Inom det sista halvåret har jag sålt ca 50 Ancistrus och på det tjänat 750kr (15kr/st) men då har jag haft turen att hitta odlare som köpt 15-20st och sen sålt till privatpersoner som också köpt många men i ett 150L kan du inte ha så många:P Säger inte att du bara gör det för pengarna eller något sånt men jag såg någon skriva att de var svårsålda. Kan tillägga att jag har ca 50st kvar och folk som ber mig kontakta dem så fort de är leveransklara + att djuraffärer gärna köper Ancistrus för ca 10-15kr st också :) Har inget att säga ang blandningar då jag inte vet något om det.
Det som nämns här i tråden (röd, brun, albino) är bara färgvarianter av en och samma art dvs. avkommorna blir inte hybrider.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Känn dig inte dum alls, man måste ju få fråga och fundera :)
#23 De ska inte bo i det akvariet, jag ska ju sälja dem när de är tillräckligt stora.
Nej men det jag menade var att du kommer kunna ha max en kull åt gången i karet och det blir ca 10-15st och det tar ca 4-5 månader innan det blir stora nog att sälja och efter det så får du 150-225kr :P Då lär du också räkna in att du kommer behöva mer mat så att du kommer inte gå så mycket + i slutändan.
Oj, nä det räcker inte med 10-15 stycken per gång. Min far får runt 50 yngel åt gången, och kullarna kommer rätt tätt. Första kullen är inte leveransklar innan nästa kommer.
Jag ska skaffa två yngelakvarium också :)
#28 mina Ancistrus fick 10-15 eller om det var 15-20 åt gången och jag fick ca 8 kullar innan jag vart tvungen att möblera om lekplatsen för att få stopp på dem! Som du säger så kommer nästa kull innan den första är leveransklar och jag fick snabbt ca 100 st Ancistrus som inte var leveransklara och någonstans måste man ju ändå bromsa ner processen :p
min hane som gick med två damer fick 173 yngel i sin första kull
whaaaaaaaaat!? :o Jag som tyckte jag hade mer än tillräckligt när jag kom upp i ca 130-140 efter typ 7-8 kullar…
haha yup, hans andra kull lämnade grottan tidigare i veckan o även att han förskjöt ca 35st med gulesäcken har jag räknat till minst 60 haha men det beror nog mest på att han lyckats få båda honorna att lägga rom i grottan samtidigt!
det ena paret vi har får 100-150 per kul och ungefär en vecka efter föra kullen blir ut släppt kommer en ny. Det andra paret har bara fått en kull men den är på 50-75 yngel.🙂 så yngel blir det fort mycket av.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
#21 Jag förstår och håller med dig att man inte ska korsa bara för att man kan även om det går men man ska också tänka på att det ska kunna gå att säljas dessutom som du själv säger.
Jag mätte akvariet igår och det visade sig att det bara var 105l och inte 150l så jag får nog nöja mig med den ancistrusen som jag redan har. Men tack för alla svar ändå, nu vet jag iallafall om jag skaffar ett ännu större senare! :)