Ny start
Har just nu två akvarium, ett någorlunda okej 200 liters och ett mindre okej 96 liters.
På grund av dålig ekonomi i kombination med misslyckanden så är motivationen lika med noll, det akvarium som är i mest behov av en genomgång är 96 litrat. Växterna klarar sig med nöd och näppe, inga problem alls med fiskarna dock (just nu bara 3st). Har 4st små svärdsplantor, de sinar och blir bleka, bladen tunnas ut mer och mer. De växer i samma takt som de sinar så det ser bedrövligt ut jämt, har även 2st microsorum pteropus och dessa växer hyffsat okej. De har fått lite fart nu men samtidigt så kommer det också alger och sätter sig på de (men inte på övriga växter). Har även en anubias, denna är någorlunda okej men får alger på bladkanterna, har även någon flytväxt som växer så det knakar.
När pengarna finns (vilket börjar närma sig) så ska detta akvarium genomgå en "helrenovering", det som ska fixas är bland annat:
- Vattentester ska köpas in (nej, har inget sådant nu)
- Gruset (svart/vitt på ca 3mm) ska kokas och rengöras
- 9-10 nya växter ska köpas in
- Nytt och mer anpassat lysrör ska inköpas (tips mottages gärna)
- Fiskar ska köpas in (tänkte i första hand guppys)
Vill få så bra balans som möjligt i akvariet, så först och främst ska vattnet testas och sedan blir det åtgärder utefter det innan något mer görs. Blir det fel eller bra?
Gällande växterna så vill jag ha lättskötta men tåliga växter, de får gärna vara av mer snabbväxande sort. Inte anubias!
Tips?
200 litrat så genomgå samma typ av "renovering" med samma önskemål av växter, det akvariet består bara av anubias just nu som växt.
Lycka till! Inspirationen kommer nog tillbaka när du gjort om ordentligt i karet, det är alltid kul att starta upp på nytt! Växter som kan passa är vattenpest, gälört (Limnophila Sessiflora), polysperma och hornsärv. Dessa har jag, de är enkla och snabbväxande! Ludwiga Repens är också enkel, men växer inte lika snabbt som de andra jag nämnde. :)
/Sofia
Kära lilla vän, varför ska du koka och/eller rengöra bottenmaterialet? Det är ett stort nej nej! Då försvinner ju alla livsviktiga bakterier som har bosatt sig där! Dom kan du ju inte göra dig av med :)
Vad har du tänkt testa för värden i vattnet?
Är det främst växterna du vill ha hjälp med?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Jag tror på det jag med, en rejäl genomgång brukar medföra lite ihållande inspiration! =)
#2 Jag vill ha bort alla dessa sniglar som kommit, av någon anledning. Jag har inte övermatat eller något så vet inte varför de kommit, men jag vill bli av med de. Därav är det tänkt att koka, samtidigt som det är som du säger - bakterierna sitter ju också där…
Några tips? =)
Jag har tänkt testa nitrat, ph m.m. Vet inte riktigt vad som felar när växterna mår okej men samtidigt inte okej och fiskarna mår bra, det är så konstig balans känns det som…
Stoppa i några anatome helena-snäckor så äter de upp skräpsnäckor på en månad. Det gjorde jag och det funkade utmärkt.
#4 Var får man tag i sådana?
Hur är de att hålla?
Har funderat på snäckor, men aldrig blivit av riktigt.
Går att köpa här i forumet eller i din lokala akvarieaffär. De äter ungefär en snäcka per dag och lever på detta. Vackra, randiga.

Jag hade nog heller inte kokat gruset. Sugit rent ordentligt möjligtvis. Men kanske lider dina växter av lite näringsbrist? Du hade inte så mycket fiskar i? Och jag är så grym att jag krossar mindre snäckor mot glaset så får firrarna gott att äta.
#6 Lät ju passande! Hur många är rekommendation att skaffa och hur många kan man hålla i ett 96?
#7 Jag har bara 3 fiskar där i än så länge.
Ja, jag krossar också sniglarna men det är väldigt många nu och de följer inte med häverten heller. Känns som att de förökar sig snabbare än avd jag hinner krossa…
Skulle inte tro Helenasnäckor belastar karet särskilt mycket. Jag skaffade två till 180 L och hade tålamod. Det knepiga är att hålla koll och få span på dem när skräpsnäckorna tar slut, så du kan sälja dem vidare före de svälter ihjäl.
Jag tycker också att du gör bättre i att skaffa helena snäckor. Då får du ha kvar din bakteriekultur. Att göra om men på samma vis som tidigare tror jag inte gör situationen bättre för dina växter. Vad har du för belysning?
#10 Då blir snäckorna med på inköpslistan för 96 litrat!
Ljuset är inte det bästa, det skulle ha bytts ut för länge sedan men har tyvärr inte haft råd på grund av diverse saker. Därav vill jag ha tips på ny belysning då jag tänkt satsa rejält nu när jag lyckats spara undan lite.
Utöver fisk och ljus så använder jag även PMDD emellanåt.
Fråga.
Om man i 96 litrat bara har snabbväxande växter, tänker Cabomba, vattenpest, hornsärv och Polysperma. Bottensubstratet är svart/vit grus på ca. 3mm långt.
Vilken typ av belysning passar då bäst?
Hm.. Cabomba vill gärna ha mycket ljus men de övriga behöver inte mycket. Vill du klara dig på så lite belysning som möjligt så föreslår jag att du byter ut cabomba mot limnophila sessiliflora. Den liknar cabomba mycket men är i samma klass som de övriga växterna.
Det kan säkert gå bra med ett lysrör på ca 20w för dem men jag föreslår två. En metod du kan använda för att få en riktlinje om vad som behövs är att räkna watt per liter. Det är inte en fullständig räkning men absolut en bra riktlinje. Man brukar säga att ett akvarium ska ha 0,3w/l. Med 0,2w/l kommer växterna att överleva, men man vill ju gärna att de ska frodas bra. Ett rör på 20w blir 0,2.
#13 Okej, då får de bytas ut till de där limnophila!
Rampen jag har till det akvariet tar bara ett lysrör, tyvärr.
Okej, bra tips. Tack så mycket!