Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2530 ggr
YellowKiwi
0

Alger? Hjälp..!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Den senaste tiden har jag märkt att det har börjat växa alger, tror jag det är i alla fall, på mina växter och rötter. Det är varken snyggt eller bra då växterna har börjat blivit ledsna på grund av detta tror jag, bladen har också börjat åka bort. Det här med bladen kanske inte har något med de här algerna (?) att göra men ändå. Ni kanske kan hjälpa mig med det här? Lägger in några bilder, inte så bra kvalité då jag hade lite bråttom när jag tog dom. Men jag hoppas  ni ser ändå!

YellowKiwi
0

..

YellowKiwi
0

..

YellowKiwi
0

..

YellowKiwi
0

..

Lillyrod
1

Tofsalger. De kan vara jobbiga att bli av med. Medel mot alger kan ta död på dem men de släpper inte iallafall så man måste rycka bort dem. Risken blir då att vattnet blir dåligt pga massa döda alger. Siamesiska algätare sägs vara bra på att äta dem men de jag har haft har inte gjort sitt jobb ; )

YellowKiwi
0

Tack Lillyrod. Tråkigt att de är jobbiga att bli av med.. Men det borde väll finnas andra sätt att bli av med dom, byta växter? Och de här siamesiska algätarna, passar de storleksmässigt i ett 54L?

Lillyrod
0

Nej tyvärr de vill han minst 100 liter för att må bra enligt zoopet. 

www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

YellowKiwi
0

Jaha det var ju synd 🙂

Aristarcos
0

Min akvarieaffär, sålde gärna siameser, även till små akvarium, när den skulle bli för stor, så kunde jag gå tillbaka med den sa de. Blir nog tvungen att införskaffa en, har också början till tofs alger på flera ställen :/

YellowKiwi
0

Aha, det är ju bra om man kan göra så. Man vill ju inte att dem ska vantrivas. Så du tycker att de hjälper mot tofsalger? :)

Aristarcos
0

Jag har ingen just nu…

YellowKiwi
0

Jaså, uppfattade det som att du i alla fall hade haft en :)

sauk1
0

Hur gammalt är egentligen karet och har du förändrat något på sistone, som lysrör, belysningstid m.m? Göder du med något?

Roxie
0

Instämmer med sauk1's frågor.

Vill också påpeka att när lysrören börjar bli gamla ökar risken för alger. så om du inte bytt lysrör under det senaste året är det dags för det :)

// Sofia

YellowKiwi
0

Jag köpte det i juni tror jag, helt nytt. Bytte lysrör för typ 1 vecka sedan, efter rekomendation av dig Roxie :) Har flytande växtnäring som jag häller i en liten skvätt av då och då.

Roxie
1

Haha ja just det! :) Då kan det bero på en "ljuschock" eftersom du bytt lysrör. Dra ner på ljustimmarna några timmar så att karet kan vänja in sig. Jag har vissa av mina kar släckta mellan kl 14-16 exempelvis.

// Sofia

YellowKiwi
0

Tack, ska prova med det! :)

sauk1
2

Håller med Roxie. I övrigt är ju rutin bra, dvs en slurk då och då är kanske inte vad dina växter behöver. Byt vatten samma dag varje vecka och dagen efter (om du använder vattenberedningsmedel ) häller du i växtnäring. Varje vecka. Kontrollera ljustimmarna, jag tyckte allt över åtta timmar direkt gav alger, förr. Men viktigast…ha tålamod.

mimåne
0

Mindre mat, fler snabbväxande växter(ex hornsärv), borttagning av alger + vattenbyte efteråt 1 gång varje vecka, ingen tillsatt växtnäring, otocinclus. Det är receptet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

YellowKiwi
0

Tack Mimåne! Ska iväg snart och köpa ottosar + snabbväxande växter. Har tagit bort alger och gjorde vattenbyte i söndags, så ska göra det på söndag också.

sauk1
1

#19 Ingen tillsatt näring betyder ju också att växterna kommer stanna av, vilket kan främja algerna?

mimåne
0

Som jag ser det enligt Yellowkiwis information så gynnar växtnäringen algerna just nu, eftersom att de är dem som växer och växterna hämmas och tynar bort. Att avlägsna den näringskällan bör hjälpa.

mimåne
0

Är du påläst om otocinclus så du vet hur du ska sköta dem och att de passar i ditt akvarium? De är väldigt trevliga och effektiva fiskar men gör inget förhastat nu :)

YellowKiwi
0

Ja jag har läst på om dom. Jag köper aldrig djur om jag inte vet något om det.

mimåne
0

Det är en riktig djurvän det! :)

YellowKiwi
0

:) finns det några mer snabbväxande akvarietväxter förutom hornsärv?

mimåne
0

Ja det finns en hel del! Hygrophila polysperma samt limnophila sessiliflora är mina två favoriter.

YellowKiwi
0

Tackar, ska köpa ett gäng med växter i helgen när jag är iväg och köper ottosar. Har läst att ottosar vill vara ett gäng, men hur många ska man egentligen ha i ett 54 liters? :)

usvead
0

Jag skulle satsa på att starta med ett gäng (5-6 st) amanoräkor.

mimåne
0

5-6st tycker jag är lämpligt för den storleken.

Roxie
0

Otocinclus är inte särskilt effektiva när det gäller tofsalger. Satsa i så fall på amanoräkor, de är riktigt grymma!

// Sofia

YellowKiwi
0

Hm, nu blev det svårt..

YellowKiwi
0

Är det bara amanoräkor som är bra med tofsalger eller finns det andra? :)

Roxie
0

Nej det är amanoräkor som är experter på alger :)

// Sofia

YellowKiwi
0

Så, vilka är bäst? Amanoräkor/ottosar/annat? Vet inte riktigt vad jag ska välja.. 🤔

Lilolizeit
0

Ottosar är generellt sett inte särskillt  intresserade av tofsalger, så jag skulle säga amanoräkor i det här fallet och med tanke på storleken på karet. 

Hade det varit ett större kar så hade jag sagt siamesiska algätare som numer ett när det gäller tofsalger.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

YellowKiwi
0

Okej då blir det amanoräkor, måste bara lära mig lite mer om dom först. Vad vill de ha för mat t.ex? Man kan väll ge dom gurka/broccoli och sådant, men vad för annat mat? :)

Jessicahagstrom94
0

Följer eftersom jag har exakt samma problem :(

usvead
1

#37 Amanoräkor äter i princip allt. Flingor, maltabletter, kokt broccoli/zuccini, döda fiskar/växtdelar, fryst artemia, shrimp sticks …. Jaa faktiskt det mesta som de övriga fiskarna i karet äter.

Ett gäng amanoräkor är som sagt mycket bra att ha som städpatrull.