Snäckigel, information?
Har hittat en liten snäckigel (ca 1 cm stor) i kampfiskkaret. Visste först inte vad det var, och folk skrämde mig genom att påstå att det är en parasit som suger sig fast på fiskar… men efter lite efterforskningar så kom jag fram till att det är en snäckigel, som livnär sig på just snäckor, som namnet antyder.
Men då till min fråga, om det nu finns någon härinne som har mer koll på dessa än vad jag har, hur förökar dessa sig? Om jag inte vill ha såna här i karet, måste jag behandla med något, eller bara hålla utikik så det inte finns fler? Det är tack och lov bara ett 25 liters akvarium jag fann den i, så förhoppningsvis finns de inte i fler av mina kar.
märklig sak.. ser ut som en mini korsning mellan en kräfta och en manet :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Eller hur! Jag provade sätta i lite salt i behållaren jag satt igeln i eftersom det var någon som sa att salt inte biter på dem… men det gjorde det. Den dog efter bara några sekunder och blev kritvit. Så skulle jag hitta fler börjar jag helt enkelt att salta karet😉
ok
Men alltså… har man massor med skräpsnäckor kanske en sådan hade varit bra att ha?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#3 Ja, det skulle den kunna vara! Jag har ju både skräpsnäckor och snäckor jag vill ha kvar, så så länge det inte går att lära dem kommando om vilka snäckor den får äta så vill jag inte ha en ;) haha