Räkor o värme
Hejsan, Jag undrar ifall man behöver ha värme till räkor, typ körsbär eller chrystal red. Har ett akvarium med fiskar som inte är värmekrävande och det akvatiumet har jag ingen värme till alls och funderar på ifall jag kan ha räkor däri också :) Memee
Vad har du för temperatur i akvariet?
Det är 20 grader nu, men blir nog ett par grader kallare på vintern
Hejsan, Det är för kallt för räkorna tyvärr. De trivs bra mellan 22-25 grader.
Aha okej tack, det var ju lite synd
#4 Förstår det för har man inte mer än ett akvarium så blir det svårt. Hoppas du löser det på något sätt och det vet jag att du gör för man bryr sig om sina djur. =)
Absolut 😃 Jag har annars en skål på kanske 15 l, det kanske går att ha några räkor däri med nån snäcka, vad tror ni om det?
Ja det går bra att ha räkor i 15 L akvarium. Har du en liten pump och lite javamossa och en träbit och lite växter m.m. så kommer de trivas =) Har du soil som bottensubstrat så framhäver du deras färger mera. Räkor är väldigt trevligt att ha !
Ja jag har verkligen fått upp ögonen för dem :) Man kan ha en liten dopvärmare däri då förmodar jag? Och behövs pump ifall jag byter lite vatten varje/varannan dag??
Verkligen jätte, jättefint! :) känner mig så taggad nu, vill sätta upp det med en gång Men vad tror du om pumpen? Behövs den? Jag vill att de ska ha det så bra så möjligt i skålen, men kan jag undvika för mycket sladdar blir jag glad
Tack så mkt! =) Ja, det behövs pump och de är så billiga tycker jag och rekommenderar dig varmt ett AquaEl Fan Mini plus. De är räkvänliga och otroligt tysta. Jag har 4 st såna hemma =) Nedan är ett ex på en sajt som har den inne men det finns säkerligen flera och priset varierar som sagt men denna tyckte jag hade bra pris men hann inte med att kolla fraktkostnaden: http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/innerfilter_fan-1_plus_fran_aquael_533.html
Super, en sån får jag nog köpa, tack för tipset! Finns det nån dopvärmare du rekommenderar? :-)
Super, en sån får jag nog köpa, tack för tipset! Finns det nån dopvärmare du rekommenderar? :-)
Jag gillar sajten http://www.pimpyourshrimp.com. Gå in där och titta vad de har för filter, doppvärmare m.m. De har räkmat osv så då kan du köpa lite nyttigheter till ditt akvarium och slippa frakten så att säga. Jag köpte t ex snowflake som mina räkor är helt galna i. Har köpt tantora-löv m.m. och du kommer få provsmaker till dina räkor om du väljer att få det. =) Nu vet jag inget om filtret de har men fråga dem om de är lika tysta men vill du vara säker så köp aquael fan mini plus för det går jag i god för att de är extremt tysta. Jag hör inte något ifrån dem.
Verkligen supertack för råden! Ni kan ju hur mycket som helst på denna sidan, tack för att ni delar med er :)
Tack, det är bara trevligt att kunna dela med mig av mina erfarenheter! =) Är det något mer du undrar över så bara fråga på och skulle inte jag vara här så finns det andra här i forumet som säkerligen kan svara på dina frågor.
Har föresten förstått här på sajten att du är duktig på äppelsnäckor, vet du då var man kan få tag på sånna, de finns väl inte i vanliga zooaffärer när inte alla i EU och så är så glada i dom? :))
Ja, jag kan väl lite om äpplen och har egna äpplen men tyvärr så måste man ju följa lagen.
Ja det klart.. Vet du annars ifall snäckor över huvud taget, behöver ha lock på akvarium/skål. Jag undrar ifall de liksom rymmer? :)
Ja, de kan dock smita så det är lämpligt att ha ett lock =)
Aha okej, inte kul om de försvinner :) Tack så mycket