Hjälp!! Parasitangrepp??
Hej!
Jag har i nuläget sex akvarium med diverse olika djur i och har för några dagar sedan upptäckt "otäckingar" i de tre minsta akvarierna. Två av dessa akvarier har jordbotten och ett har vanlig finkornig rådasand. I dessa tre akvarier bor snäckor av olika arter. Posthorn, physor, elefantsnäckor m.m.
Jag har kommit fram till att det är två olika arter av "otäckingar" i två av akvarierna finns små smala minimala vita maskar och i det tredje finns lite större plattare djur, igel/plattmask?
Vad gör jag? Kan dessa invadera även de övriga tre akvarierna eller hålls de borta av att de i dessa bor fiskar, klogrodor och en sköldpadda?
Vill helst inte ha i en massa medel (vad jag förstår så är bland annat elefantsnäckor mycket känsliga och dessutom brukar jag mata sköldpaddan både med växter och snäckor från dessa akvarier, även fast jag inte gjort det sedan upptäckten av dessa "maskar")… hur bekämpar man dessa äckliga "maskar" och kan de skada invånarna i akvarierna på något sätt eller är de bra (typ som nedbrytare i terrarium…)?
Hjälp!
Mvh/Chinesecrestedlover
Det är inte planaria du fått? Fick sånt själv och det är jobbigt att bli av med. Det kan vara bra med bild annars.
Jo de platta låter som planaria.
Minska matningen så kommer de till slut svälta ihjäl.
// Sofia
Hej!
#1 ok, ska kolla om jag kan lyckas ta en bild… de är ju så väääldigt små bara…
#2 Men om jag svälter ihjäl parasiterna kommer inte det att innebära att även mina snäckor stryker med? Det är ju verkligen inget jag vill riskera… så känns lite riskabelt… eller? Matar förövrigt inte speciellt ofta i snäckornas akvarier, någon algtablett (har malar, så det får även snäckorna) eller grönsak (ex. broccoli) någon gång ibland bara… så om jag ska mata ännu mindre… vågar jag det?
Tack för era svar.
Mvh/Chinesecrestedlover
Det jobbiga med bottenfoder (algtabletter och annat som blir liggandes på botten) är att resterna åker ner i bottensubstratet och utfodrar dessa planarier. Det du kan göra är att mata i en skål till exempel. Då är det lätt att plocka upp alla rester.
// Sofia