Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 5568 ggr
Splix
0

Svarta fläckar på slöjstjärt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Startade vårt första akvarium för ca 6 veckor sedan. Slöjstjärten åkte i efter en vecka och har mått bra sen dess. Igår såg vi att den har fått svarta fläckar som den inte haft innan. På bilden syns det tydligt en svart fläck under ögat men den har även en liten prick över det andra ögat. Tycker även att stjärten känns lite som att svart rök har fastnat i den… 

Vad kan det bero på och vad gör jag åt det? 

Många tack på förhand!

mimåne
1

Svarta fläckar av den här typen behöver inte alltid vara något att oroa sig för, ibland kommer de som en biverkning av olika foder främst egentillverkade. Har du gjort ett vattenbyte efter att de uppkommit? Om inte så pröva och se om det hjälper.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Det kan bero på flera olika saker.

Stress är en av gissningarna jag har. Hur stort aklvarium har du den i, och vad har du för andra fiskar tillsammans med den ?

En annan gissning är fodret, vissa fiskar kan bli sk. "sotade" av viss mat, och det är inget farligt isf. Vad får den att äta ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Splix
0

Ursäkta mitt sena svar ! 

Har inte gjort någon egen fiskmat men läsa att spirulina i maten kan ge fläckar. Det finns i algtabletterna till "sugfiskarna" men de har vi knappt lagt i. 

Bytte ca 30% av vattnet i söndags och 15% i måndags. 

Vi blandar lite och matar med: ActiMin (flingor), Supervit granulat och Green algae waffers (algtabletterna). 

Akvariet är på 60l och det finns följande fiskar i det: 

Röd Platy x2

Slöjdstjärt 

Ballongmolly

Black molly

Ancistrus x2

Guppy hanar x2

Idag hittade vi en av "sugfiskarna" (Ancistrus) död. Det var inte mycket mer än skelettet kvar av den heller så jag undrar om det kan ha något med saken att göra också? 

Hur vet man om fiskarna är stressade? Tycker alltid de simmar som tokiga när de ser oss men skulle gissa på att de "visar upp sig" för att få mat…

Splix
0

Tycker förresten att fläckarna syns ännu mer idag också. De kanske t.om blivit fler/större. 

Gjorde ett NO2-test också vilket visade någonstans mellan 0,3-0,9.

annaelfie
0

Förmodligen är fisken stressad, akvariet är lagom stort för de andra firrarna du har, men inte slöjisen, den vill ha större ytor, dels för att den skitar ner och det är då lättare att hålla stabila värden i ett större akvarium, och dels för att slöjstjärtat vill växa och sträcka på sig, vilket de tyvärr inte kan på 60 liter. 250 liter är minimun för mig och sjölstjärtar.

En gång i tiden var jag otroligt ignorant och hade 2 slöjisar i 30 liter och kan säga att ja känner igen ''fläckarna'' du beskriver. Så skaffa större kar eller ge bort firrarna är mitt tips ;)

mimåne
0

Enligt testet har du alltså nitrit. Detta får du för att belastningen är för stor på akvariet. D.v.s att du har för mycket fisk och för stora fiskar för akvariet. Börja att göra vattenbyten en gång dagligen på 30% tills nitriten är borta. Välj efteråt att omplacera de som inte lämpar sig akvariet.

Din Ancistrus har förmodligen dött p.g.a nitriten. Fläckarna på slöjstjärten är möjligtvis resultatet av att fisken vantrivs och lever i nitritförgiftat vatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus