Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 2580 ggr
Sarah E
0

Erfarenheter levande bloodworms

Har testat mata mina dvärgkulfiskar med bloodworms (röda mygglarver). Silade naturligtvis bort det äckliga vattnet och sköljde dem i akvarievatten i ett glas innan jag matade mina kulor. Alla åt med god aptit. Dagen efter då jag matade med artemia ville en av dem inte äta. Beror det på de "röda mygglarverna"? Har hört väldigt varierande omdömen om huruvida det är bra mat eller ej. Undrar om någon känner igen detta?

mimåne
2

Ja jag känner igen det här. Fisken är inte dum och serveras det något godare så vill dem ha det. Vissa fiskar bryr sig inte särskilt noga och äter vad som än serveras men i ditt fall behöver du nu kämpa på med vardagsmaten, de kommer äta den igen ska du se. Kanske redan vid nästa måltid. Var sparsam med det levande fodret om du inte kommer kunna erbjuda det kontinuerligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

De äter bara levande foder och har gjort från dag ett. Jag var mera fundersam kring om den som nu matvägrar (de två andra äter glatt) har blivit sjuk av de röda mygglarverna. Innan jag testade mata med det så åt den med god aptit. Har matat med vita mygglarver, vattenloppor och artemia. Först efter måltiden med röda mygg slutade en av kulfiskarna äta.

Sarah E
0

Kan tillägga att den lokala zoobutiken alltid har levandefoder hemma och jag köper alltid när de just fått leverans för att maten ska vara pigg :) Tack också Mimåne för ditt svar! Kanske firren gillar röda mygg bättre än den andra levande maten…. Fast jag bestämde mig omgående för att aldrig köpa det igen för huuu vad de stinker! Spolade ner det som var kvar i avloppet.

mimåne
0

Haha ja en speciell doft har det. Jag irriterar mig på att lukten fastnar på händerna, hur mycket man än tvättar dem! Inte ens parfymerad lotion gör susen..

Jag tror din fisk gillade de röda mygglarverna mer än "vardagsmaten". Röda mygg rekommenderas ofta i sammanhang där man vill få lek på en art så någonting speciellt är det med dem. Det har även ett högre näringsinnehåll än vita mygglarver. Jag tvivlar inte på att den kommer börja äta igen och har inga tankar om att den är sjuk.

Sarah E
0

Ja jag hoppas att det är därför han surar och inte att han är sjuk. Hm, jag jag får väl överväga att köpa hem äcklet igen då… Han i butiken (som själv har fött upp akvariefisk och har koll på saker o ting) berättade att bloodworms (röda mygg) lever naturligt i avlopp (!) och alltså i extremt förorenat vatten, därav stanken alltså, och även föds upp i så förorenat vatten. Äckligt va!

mimåne
0

Nej men inte behöver du väl det? :)

sauk1
2

Och jag skickar som vanligt in upplysningen att de kan vara allergiframkallande :) Apropå lukt tycker jag tvål och sen handsprit funkar bäst för att utplåna maximalt av dålig doft på händer. Funkar på lök…

Sarah E
1

Tack för era svar! Jag köpte vita mygglarver idag och då åt han! Tack och lov, då är han nog frisk och bara kinkig med maten :)

emmej62
0

Jag skulle inte säga att Röda mygglarver kommersiellt föds upp i starkt förorenat vatten. utan snarare att det var en vanlig metod på 1970 - talet att fånga in dessa larver från hönsgårdar,  där det fanns t.ex. en viss mängd föroreningar i någon vattengrop intill hönsgården. dessa föroreningar lockade i regel till sig djur som hade förmåga att överleva i syrefattigt vatten som t.ex. fjädermyggor som då lägger sina larver (Röda mygglarver) i förorenat vatten för att undvika konkurenter.

Sarah E
0

Blääää! Där ser man! Men ändå, vattnet de kommer i luktar ju jättemycket så nåt skit måste det ju vara väl?