Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3351 ggr
Lolipop3
0

Sjukdom!

Hej! Vi kom hem med ett par nya fiskar, molly och en orm liknande algätare. Glädjen varade i två dagar innan honans öga svullnade upp och fick en vit hinna över sig. Hanen har fått svampliknande angräpp på fenorna och bottenfiskarnas fenor är söndertrasade. Fiskarna "kliar" och "skrubbar sig" sig också på blad och liknande. En av palettcikliderna har till råga på allt fått ett stort sår på nosen och ligger och trycker hela dagarna. Har behandlat med salt men det verkar inte göra någon skillnad. Vi har inte lyckats så bra med både platys och mollys, de bara insjuknar och dör. Vad finns det jag kan behandla med förutom salt? Vad för sjukdom/sjukdomar tror ni det kan vara? Tacksam för svar

mimåne
0

Jag har väldigt svårt att avgöra vilken sjukdom det rör sig om utifrån din beskrivning men jag kan bedöma situationen som allvarlig och en riktig behandling behöver sättas in. Salt tar ej bort sjukdomar. Det finns mediciner på marknaden med ett brett verksamt område exempelvis Medimor. Jag rekommenderar dig att fortast möjligt besöka din lokala djurbutik och köpa denna eller en motsvarande medicin i annat märke.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
0

Titta på sjukdomar som fenröta, svamp, hudmask och vita prick, tror nästan ett bred spektra som tar det mesta skulle kunna vara bäst. Dock slår det ut hela bakterie kulturen i karet..

mimåne
0

De flesta mediciner har negativ inverkan på bakteriekulturen tyvärr.

emmej62
1

Hmm du utger relativt lite information om situationen. vad har du för andra fiskar? är akvariet nystartat? hur stort är akvariet? besvara dessa frågor så kan någon här möjligen svara på dina frågor mer ingående. råd som #1 och #2

ger angående medicineringen kan gå käpprätt åt skogen om man inte vet vad man sysslar med- det är inte lika enkelt som att ta en Alvedontablett och tro att det skall gå bra.

Lolipop3
0

Invånarna är neontetror, mollys, palettciklider, pansarmalar, botior och en algätare. Akvariet är ca 100 liter och har gått i två år ungefär. Symptomen liknar vita pricken men de har mer vita fläckar som är större än 1 mm och inte prickar.

Lolipop3
0

Invånarna är neontetror, mollys, palettciklider, pansarmalar, botior och en algätare. Akvariet är ca 100 liter och har gått i två år ungefär. Symptomen liknar vita pricken men de har mer vita fläckar som är större än 1 mm och inte prickar.

Draken
0

Låter som det är lite överbefolkat. Både palettciklider och botier (beroende på vilken art det är) behöver betydligt större än 100 liter :(

Vad är det för algätare du har ?

Har du kollat vattenvärdena i karet ? "pop-eye" och grumliga ögon, kan tyda på att det är dåligt vatten,

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lolipop3
0

Botiorna köpte vi i en akvarieaffär där de sa att det skulle gå bra men nu vet jag bättre därför ska de flytta när de blivit för stora. På de sidorna jag läst är 100 liter ok för palettciklider och de verkar trivas ganska bra. Algätarna är en Ancistrus mal och en goby. Vilka värden ska jag kolla? Måste till djuraffären eftersom det enda testet jag har är pH och det ska vara normalt.

mimåne
0

Kolla nitritvärdet.

emmej62
0

Det är svårt att ge ett bra svar men man kan åtminstone gissa: för det första instämmer jag med rovfisk angående din fiskbesättning; den är enligt mitt perspektiv en aning ''salig'', detta i kombination med att det är många fiskar i den typ av volym de har att ''förskaffa'' sig i. Du frågade angående vattenvärdena: de absolut viktigaste vattenvärdena du skulle kunna testa är ändå Karbonathårdheten samt Nitratvärdet, Karbonathårdheten är en storhet som direkt representerar en viss mängd löst kalciumkarbonat, detta gör man dock en del härledningar från. Nitratvärdet är den totala mängd lösta Nitratjoner, vilka är salter av salpetersyra (HNO3), Nitrat är i regel (för normaliserade akvarium) ganska harmlöst, men det kan dock ge upphov till farliga konsekvenser om det överstiger ett visst värde; över 150 mg nitratjoner kan ge upphov till så kallad denitrifikation, denna process innebär att nitrat avges som luftkväve (NO2), detta ämne är relativt harmlöst i dess gasform (g-form) men kan vid dess lösta form i vatten (aq-form) ge upphov till att ammoniak (NH3) som är mycket farligt för fiskar (ungefär 0,2 mg per liter av detta ämne kan i regel vara skadligt för dom flesta sorters fiskar)  detta ämne kan återigen i senare stadium bilda nitrat

Draken
0

#8 Det går bra att ha Palettciklider i 100 liter ….tills de börjar leker…….då tar de över hela akvariumet, och kan ta ihjäl dina andra fiskar. De är 8enligt min erfarenhet) mycket aggressiva vid lek, rom och yngelvård.

Jag bnlev tvungen att flytta mina paletter från 375 litern när de lekte, de tog nästan ihjäl scalarena, och nu pratar vi i stort sett vuxna scalarer.

visst, du kan ha en himla tur, att dina leker och det inte blir några problem, men jag skulle inte chansa. mitt par går i 720 litern nu ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lolipop3
0

Mina palettciklider är väldigt snälla mot varandra och de andra fiskarna. Visst kan de bli lite mer aggressiva än vanligt och att de nafsar litegrann när de har yngel men inget farligt. Antar att de beror på från fisk till fisk:)