Kardinalräka
Denna räkan räknas ju till en av de svåraste. Men hur svår är den egentligen? Vad behövs för att hålla räkan? Någon med erfarenhet som kan svara, alltså inte bara fakta?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja de är lite svårare och framförallt skyggare än icke sulawesiräkor. De kräver ett väl ingånget kar (bör varit igång minst en månad) med mycket algtillväxt, då de annars svälter ihjäl lätt. Fodret till dem bör vara i pulverform då de inte har samma typ av luktsinne som andra räkor och kräver då att fodret sprids i akvariet. Sen är det ju vattenvärdena som är annorlunda eftersom det är en sulawesiräka, pH bör vara minst 7,5 och en temperatur på 27-28 grader. Akvariet ska helst inredas med mycket sten så det blir mycket gömställen och så vill de även ha lite dämpad belysning (typ flytväxter) :)
Detta funkade bra för mig iaf, de trivdes och förökade sig :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Låter ju rimligt! Jag lästa någonstans att inte ens väl pålästa och erfarna räkmänniskor inte kunde hålla dom utan specialutrustning. Har nämligen läst på en del (ganska länge faktiskt), både på svenska och engelska sidor, och känner mig redo för att testa på några kardinaler. Men ville ha personliga erfarenheter också. Sen, exakt vilket foder är bäst att använda? Och var köper man det? tänkte mig någonting i stil med yngelfoder, har sett att sera har någonting (minns inte vad det heter) men såg också att någon sajt hade speciellt kardinal-foder. Eller går det bra att ta vanligt räkfoder och krossa det till pulver?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
GuUuLd får jag fråga om dina vattenvärden? o hur löser du det när du har fiskar/räkor som kräver andra värden än ditt kranvatten?
#2 Jag har kört med http://www.pimpyourshrimp.com/sv/rakfoder-1/at-sulawesirakor-vital-15g.html & Nannochloropsis pulver (som är en typ av alg) till dem. Kardinalräkor är det många som klarat av att hålla främst i andra länder, men däremot finns det andra Sulawesiräkor som är mycket svårare. T.ex. Harlekinräkan (Caridina woltereckae) den är svår att anpassa till akvarier då den lever endemiskt med en viss typ av svamp, många har testat men vad jag vet är de ingen som lyckats så bra.
#3 Hur man löser vattenvärden? Det finns många "hjälpmedel", Till Sulawesi som kräver ett högre pH och lite hårdare vatten så körde jag först och främst med korallsand blandat med rådasand som bottensubstrat. Korallsanden är väldigt kalkrik och hjälper så sett till med att hålla pHt högre (sen har vi ganska högt pH direkt ur vattenkranen ligger strax över 8), men till sulawesiräkorna förberedde jag vattnet innan med Sulawesi mineral 8,5 och såg även till att vattnet som skulle i karet låg på en temperatur på 27,5 grader.
Till andra räkor finns det andra saker att använda som hjälper till att fixa rätt vattenvärden.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties