Tips på växt
Hej! Ända sedan vi bytte från naturfärgat grus till svart grus har alla våra växter slutat växa (anubias, röd tigerlotus och någon mer) och en massa alger har bildats som är omöjliga och få bort. Så det jag letar efter är någon ny växt lättskött växt som kan tänkas passa. Efter tidigare erfarenheter med djuraffärer som lurar på en en massa svåra fiskar och växter vänder jag mig till er istället. Så finns det någon? (Gärna snabbväxande och hög)
Vattenpest är din vän… ;)
och hornsäv o polysperma =)
Galört växer fort som fan med rätt belysning. När jag hade 2 lysramper till mitt 300L så växte mina galört ca 10cm i veckan utan någon annan sort näring
Vad tråkigt att det gick så med dina växter. Har du sett att vi har ett eget litet Växtlexikon här på sajten med personliga erfarenheter? Där kan du kanske hitta några tips utöver de du fått. De som kommit in är perfekta tips för dig eftersom att de motverkar alger mycket bra.
Om du vill kan du lägga ut en annons här och få köpa många av de här arterna billigt. De är väldigt populära bland våra medlemmar :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Precis som #4 skrev så finns det många som säljer växter billigt här på forumet och jag kommer få hem en till lysramp på tis-ons och från och med då så kommer jag igen ha dubbla lysramper till mitt kar med galört och kommer troligtvis kunna sälja billigt om ca 2-3 veckor ifall du fortfarande behöver då :) Går självklart att skicka
Flytormbunke (Ceratopteris cornuta) är en lättskött snabbväxare som kan bli stor och buskig. Små plantor bör få flyta på ytan, men när de blir lite större går de utmärkt att plantera i botten. Om du vill kan du få köpa några sådana av mig för 5 kr/st + portot. En annan snabbväxare är hornsärv (Ceratophyllum demersum) som också kan växa antingen planterad eller flytande på ytan. Även sådana kan du få köpa av mig för 5 kr/st + portot.
Olle