Lyxig fiskmat
Hej! Jag undrar om det finns någon mat man ge eller göra för att lyxa till det lite gran för fiskarna. Jag har ganska små fiskar med små munnar men också 7 stora palettciklider. Tacksam för tips!
Frysfoder/levandfoder! Rekommenderar Artemia som finns i de flesta djurbutiker. 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Vi har haft det flera gånger men letar efter något man gärna kan göra själv, har ganska långt till djuraffären eftersom mina föräldrar sällan vill följa med dit.
Du kan börja föda upp artemia själv..
Räkmix kan du själv göra
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vi har haft levande Artemis förut men blir inte dom väldigt små? Hur gör man räkmix?
Artemia*
Räkmix är väldigt uppskattat, finns många olika recept på det.
Man mixar bara alla ingredienser och tillsätter lite vatten när man mixar så det blir lite flytande. Häller i plastpåsar och fryser in, sen är det bara bryta av lagom stora bitar när man ska mata :)
Vi har ganska mycket i våra då det går åt en del, vi kör på 1kg räkor, 1frp torsk/sej, 1frp musselkött (brukar vara ca 250g, 1kg ärtor, 500g bladspenat, 200g blåbär, ca 1 dl uppblött havregryn (till våra malar som behöver fibrer), astaxanthin (brukar köpa från djuraffären vet inte hur mycket det är) & ett par matskedar Spirulina.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Tack för tipset! Är det bra för alla fiskar? Kan neontetror också äta det eller har de för små munnar?
Här finns en bra sida där du kan läsa om räkmix samt se olika recept beroende på vilka slags fiskar det är till för.
Ett tips är att inte tillverka för stor mängd på en gång. Halvera receptet. En del vitaminer försvinner om den lagras för länge. Det är bättre att göra ny mix lite nu och då istället.
gräv mask, skölj och klipp i småbitar.
Håva vattenloppor och mygglarver i fiskfria vattensamlingar. Släpp i dem levande.
#10 Där rös jag i hela kroppen, klippa mask. Blähh!!
Har du aldrig metat och delat en mask i mindre bitar med bara fingrarna? :)

#3 Hur gör man det? Var kan man köpa levande artemia och hur vill dom "bo"?
Skynda långsamt så går det fortare.
Det går att köpa ägg i de flesta zoo affärerna.
Här länk om hur man odlar artemia:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=74&site=1