Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1169 ggr
Luis_felipe
0

Silikona om 100L?

Så. mitt 100L kar började för någon månad sen att läcka och vatten började droppa från taket på undervåningen (inte så kul nej) och jag tömde karet och la i fiskarna i ett 56L samt 30L och jag insåg precis att jag köpte akvariesilikon förut för att bygga mitt egna akvarium men det blev aldrig av  så nu till min fråga. Är det värt att lägga nytt silikon eller blir risken för läckage för stort eller blir det som nytt igen? Hur gör jag detta? Pillar jag bort den förra silikonen och drar nytt bara eller drar jag den över den gamla ? Alla tips och trix uppskattas!

Millan_J
1

om jag minns rätt när vi ( min sambo) fixade mitt lilla. Så var noga och ta bort allt gammalt. Sen ska det göras rent med något medel typ t-röd,  silikona om och vänta ett dygn och sen testa at det är tätt.

Viktigt att vara noga i hela processen. Använd rätt silikon och  dra med fingret och jämna ut och få in det skarvarna på glaset ordentligt. Torka med våt ren handduk eller dylikt.

Men jag är nybörjare på den biten. Kolla you tube för ingående förklaring 😉

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

GuUuLd
1

Precis som #1 Skriver, Bort med all gammal silicon och gör rent med t.ex. t-röd brukar vi köra men sen skulle jag nog vänta lite längre än ett dygn. Vi brukar vänta iaf runt 3 dygn, det beror lite på hur tjocka siliconfogarna är men vänta någon dag extra är inga fel :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Luis_felipe
0

Okej tack så mycket !:) Min farsa är plattsättare och drar silikon och liknande dagligen så att han får se till att det blir tätt och så och sen får vi hoppas på att det håller helt enkelt! Det började läcka efter att jag haft det i nästan 2 år utan förvarning, har liksom inte stått lutandes, inga repor eller liknande :s ska försöka ta tag i det nästa vecka och sen möjligtvis sälja karet när det är helt eftersom att jag riktar in mig mer på ciklider. Har dock funderat på att ha det som "återhämtningskar" åt mina malawis som jag ska skaffa då jag läst och sett att de kan bli så aggressiva att man kan behöva sätta över någon för att läka osv? är detta vanligt?