Stressad räka?
Hej! Idag kom mina älskade små räkor hem till mig. De är små bäbisar hela högen men åh så söt. Nu till mitt problem, jag vande in de sakta med mitt eget akvarievatten. lät påsen ligga i mitt akvarium i lite över en och en halv timme för att temperaturen skulle hinna med och spädde i mitt eget vatten sakta men säkert. När de släpptes ut var de alla lugna men nyfikna och vandrade sakta omkring och smakade på allt möjligt i akvariet. Men nu när jag haft min pump på i ca en halvtimme börjar den största räkan att speeda runt som tusan, runt, runt längst kanten på akvaret simmar den men några snabba mellanlandningar lite var stans. Så min fråga, borde jag stänga av pumpen och låta räkorna vänja in sig mer först eller är det bara en lek från den här räkans sida att simma runt?
Vad räkor sysslar med när de simmar runt som galningar kan jag inte svara på. Mina får sådana ryck ibland. De kanske tycker det är kul och ibland gör de det när de ömsar skal för att komma ur det.
Att stänga av pumpen någon längre tid är inte att rekommendera. De vänjer sig förr eller senare.
nä nu va ja dum tar tillbaka det ja skrev… =P
men svar på din fråga!
om du kollar är det inte alla räkor som gör det det är bara hanarna som gör så för en hona har sänt dofter/signaler att hon är redo att paras alla hanar känner av det & flyger runt i akvariet för att hitta honan..
#1 Okej är ju ny på räkor så det var skönt att höra. Efter en timme av simmande så är nu räkan lugn och äter med sina kompisar ^^
#2 Jasså kan det börja såpass tidigt? Nu vet jag ju inte hur fort räkor växer och blir könsmogna men de här känns verkligen som bäbisar, alla är under en cm utom den som simmade runt som kanske är runt 1 cm.
inte säker men det är mellan 8 till 12mm dom blir könsmogna tror jag är inte 100% på det :P
yes nytt vatten triggar honorna =)
#4 Jasså se på tusan ^^ Ja jag får hålla utkik efter sadlar från och med nu då :)
Dåliga nyheter, den stressade räkan från igår hittades imorse död i akvariet. Alla de andra mår dock bra och äter allt de kan hitta. Funderar vad det kan varit som tog ihjäl stackars "bamse" men har kommit fram till att det måste ha varit stress eller att h*n var en känslig räka som inte riktigt kunde ta omställningen.
Den stora kanske bara klarade transporten sämre än de mindre. När jag har haft någon räka som dött i samband med inflytt, så har det varit den/de större i gänget.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#7 Då var det nog så. Resten av bäbisarna verkar lycklig och tillfreds i alla fall så jag håller tummarna för att det bara var stress med flytten och inte att det är något annat :)
Så var det nog. :) Lycka till med de små nu :)
Tackar! Kommer nog en liten tråd med dom så småningom när jag fått lite finare bilder på bebbarna ^^
Det tycker jag absolut att det ska komma! Vill se massor av bilder :)