Apistogramma Baenschi
Jodå. En stor hög med sand framför öppningen till kokosnöten. Dom här båda har inte alls varit sams mer än första nervösa dagen då dom flyttade in. Efter det har hanen jagat honan så fort hon har visat sig. Idag är dom sams….. Dom har lekt.
Meningen det skulle va en bild här men det går inte att ladda upp. Återkommer med det när det funkar igen.
Men vilken lycka du har med apiston Lillyrod! De ska bli jätte spännande att få följa deras resa också :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Riktigt spännande! jag skulle också vilja ha bäbisar av mina men det verkar inte ha hänt något eller kanske det har gjort det och blivit uppätna.
Följer denna tråd… =)
#5 Det är konstigt att dina inte vill. Mina agassizii leker ju hela tiden. Jag har yngel nu men det är inte så många kvar. Räknade till 6 st i förrgår men hon gömmer dom bakom roten så det är svårt att se.
De ser så vackra ut :) Skulle du inte kunna ta en helbild på akvariet?
Oj vad vackert akvarium du har. Visst är den röda växten papegojblad? Vad har du för belysning för att få den så härligt röd och tjock?
Jag är faktiskt nöjd med det själv. Ovanligt ; ). Synd att inte den stående roten på högersidan syns mer. Det är som en djup grop i den så jag la sötvattentången där. Nu växer den bra där och snart börjar den hänga ner längs roten. Ormhasseln försökte jag arrangera och alla som har gett sig på det vet hur det slutar. Med en radda fula ord. Jag bara slängde ner den i karet till slut. Det är omöjligt att få den att va som man vill. Flyter som kork. När jag kom tillbaks så hade den lagt sig fint längs högersidan. Tog en gren och hakade fast i dom andra. Det är den som är längst fram och går ner i gruset. Blev riktigt bra utan min hjälp och musselblommorna ligger ovanpå.
Växten är Alternanthera Reineckii mini. Jag nyper av den o sätter toppen med dom andra typ hela tiden. Lysröret är Power-Glo 15 w
Haha, jag har haft ormhassel tidigare så jag förstår dig. Jag löste det med att borra en skruv i den tjocka änden och fäste en sugpropp på skruven. Bara trycka fast mot rutan och rikta den som man ville ha den. Den höll i evigheter :)
Power-glo alltså.. Står att det är för akvarium med få växter, men det fungerar bra för dig alltså?
Både på Guldfisken och Kalmar akvarieaffär säger dom att det är det bästa t8 röret. I det stora karet har jag 2 ramper. Då har jag ett Glo-life också.
Mina grenar är inte så tjocka att jag får i en skruv tyvärr : )
Ja det syns ju på din alternanthera att du har ett bra lysrör.
Jag har power-glo rör i mitt kar också. De är bra för växterna också och har bra styrka. Snyggt akvarium Lilly !
Tack så mycket Jens.
Ratar dina apiston flingfoder förresten Lillyrod?
Ja agassizii gör det. Dom andra har jag inte ens försökt. Finns inga flingfoder fiskar i detta karet. Dom bor ihop med 2 pandor och 5 otocinclus arnoldi.
Vad ger du dem för mat?
Mest frysmat. Min hemmagjorda räkmix, svarta och röda mygglarver och artemia. Några brödsmulor kan dom få smaka nån gång. Det är gott.
Ja mina borellii ratar det också. De smakar alltid och rullar runt det på tungan en stund för att sedan spotta ut det. När jag haft nijsseni (liknar baenschi mycket) tidigare så har de ätit flingor med god aptit. Jag har också prövat mata borellii med smått granulat men icke det heller. Bara fryst foder har gott vägen hittills.
Imorgon ska jag ut och fiska lite levande mygglarver och pröva ge dom det. Ska bli spännande att se vad de säger om de :)
Jag vågar inte ge levande. Är rädd att dom ska va snabbare på att ta yngel sen. Dom andra i karet alltså. Inte alls säkert att det stämmer men en idé jag fått i skallen bara.
Ex på fryst foder? Pratar ni då enbart om mygglarver?
Jag tror inte det är en så stor fara. Levande mygg ifrån ett vattendike är inte såå livliga ändå. Du har säkert sett den snurra på sig för att ta sig framåt och de gör dem i akvarium också. En liten snurr sedan stannar de en stund och så en liten snurr till osv ungefär. De har inte vetenskapen om att fly ifrån en fisk så de är ändå lätta att få tag på.
Sedan kan mygglarverna bli en aning chockade om man t.ex tömmer dem direkt i karet och då rör de sig nästan ingenting. Jag har en speciell rutin jag brukar göra för att inte chocka dem så att de ska röra sig som vanligt.
Men visst finns det vissa risker med att ta in mat ifrån naturen som till exempel parasiter eller andra sjukdomsangrepp. Jag tar det ändå inte så hårt, det är trots allt bara en viss tid om året det går att fiska in dessa själva och jag gör det inte varje vecka. Sjukdomar kan komma på så många vis, kommer det så kommer det.
När det gäller fryst foder jens, så ger jag förutom vita, svarta och röda mygglarver artemia, cyklops och mysis. Det är de frysfoder jag har för tillfället :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag har pandorna fått flytta till stora karet. Dom blev illa åtgångna här. Dom blev inte speciellt väl mottagna där heller men det är väl övergående och dom har mycket mer plats att fly på.
Ska försöka få upp en liten filmsnutt här på kvarvarande invånare
Hahaha, vilken bitch hon är ! 😉 Synd om pandorna men tur att du hade ett annat kar där de kunde vara ifred. Idag såg jag den nya honan i karet med agassizzi-hanen. Kul men tråkigt att den förra dog.
Hoppas på att denna hona är mer tålig än den förra.
Tyvärr får ju inte pandorna ro i det andra heller men dom har mycket större plats. Då hoppas vi på att dom gillar varann dina agassizii.
Varför får de inte ro i det andra karet? Vad finns det där som oroar dem?
I det andra karet finns herr och fru agassizii med avkomma.
Aha… Då förstår jag. Lite för smått för att de ska känna sig trygga med andra ord.
Jag hänger inte med. Är helt omkörd. För 8 dagar sedan så trodde jag att herrskapet baenschi hade lekt. Men det hade dom tydligen gjort för länge sen. Idag tyckte jag honan uppförde sig lite konstigt. For fram och tillbaks som en galning och återvände till området under pumpen bakom nöten hela tiden. Det var inte konstigt. Hon har ett helt gäng med bebisar på utflykt där ju. Alltså lekte dom veckan innan utan att säga nånting till mej och när jag upptäckte sandhögen var det förmodligen redan larver. Det var dom som hon stängde in.
Jag trodde väl att det skulle gå till ungefär likadant som för herrskapet agassizii men riktigt lika är det inte. Fru baenschi har varit i nöten hela tiden i larvstadiet med och det gör inte agassizii.
Nåja nu har jag ett gäng yngel i lilla karet med att titta på. Får vi se hur det går för dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Snäll som hon är så samlade hon ihop dom små och visade upp dom för mej innan hon tog in dom. Det rörliga gruset är yngel 😉
Haha, men vilken trevlig överraskning! Antar att hon gjorde ett ypperligt jobb med att hålla dem gömda ifrån alla ögon ;)
Visst är hon väl vacker?!
Ja otroligt fin med sin klargula färg :)
Så snygg hon är!
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Ja, verkligen fin hona du har och kul med ynglen. =)
Idag vill jag inte tillbaks till jobbet. Honan är snäll och har sina små vid nöten som jag placerade strategiskt så att jag skulle kunna se in i den vid behov så den står vid främre rutan. Det är väldigt intressant att titta på deras samspel.
När mamma ger sig ut på en runda för att jaga ottosar (som hon inte får tag på) håller sig ynglen ganska stilla. När hon kommer tillbaka möter dom henne och det blir mer aktivitet. Rätt som det är ger sig hela klungan iväg en bit och mamma har inte mycket val mer än att följa med.
Jag sa ju i min andra tråd att dom här barnen är ju vana vid att någon plockar upp dom i munnen och därför skulla vara lätta för andra fiskar att fånga men näe så är inte fallet. Ett yngel simmade iväg lite för långt och mamma såg inte det. En otto kom fram för att kika och ynglet gjorde ett tvärt kast för att komma undan. Sen simmade det snabbt tillbaks till gänget. Helt underbart att sitta och titta på.
Lyckades få ner lite bebismat på rätt ställe med och det verkar som om dom plockar lite med den.
Honan är inte på långa vägar så aggressiv som agassizii honan är mot allt och alla. När hanen kommer för nära viker hon sig som ett s och flyter i vattnet mot honom. Han simmar genast undan och det behövs inga våldsamheter.
Jag antar att det inte kommer att bli mycket gjort i det här hemmet på ett tag…..
Men så gullig familj!
Vad jag kan se ikväll så finns endast tre yngel kvar. Dom var säkert ett trettiotal från början. Mamma koncentrerar sig på att jaga ottosar när det är pappa hon borde ha fokus på. Han kollar aktivt av områden där ynglen varit och dödar effektivt alla han får tag på. Han äter dom inte utan bara tar dom i munnen och tuggar. När han släpper dom är dom döda. En fundering jag har är att paret egentligen är för unga och mamma vågar inte stå på sig mot pappa när han närmar sig. Hon behöver lite av all ilska som mamma agassizii har. Jag tror inte hon kommer att klara denna kullen. Jag tycker det är lite märkligt att han dödar sin egen avkomma. Råder ju inget tvivel om att det är hans.
Dom 3 yngel som var kvar har växt och frodas. Pappa har varit delaktig så dom fångade ynglen i början var nog misstag tror jag. Dom har simmat fritt omkring i karet för det finns ju inga hot. Följt efter honan när hon simmat förbi men följer inte hanen.
Igår bara så, som en blixt från klar himmel har dom lekt igen. Av dom 3 från förra kullen syns inte ett spår. Vad som har hänt dom har jag ingen aning om men paret tyckte tydligen att det bara var att köra på igen. Dessa apisto….
Jag må säga att du har tur i lek med dessa apiston Lillyrod men annat verkar det vara med själva ynglen. Jag hoppas det vänder för dig snart för det skulle vara så roligt att se dem lyckas.
Ynglen från förra omgången är kvar…. Jag satt där en stund (läs länge) igår och plötsligt fick jag syn på dom. Honan har rom samtidigt och försöker få dom "gamla" barnen att stanna i nöten med. Det är nog därför jag inte sett dom. Igår hade hon fullt sjå att få tillbaks dom. Förut har dom ju simmat runt själva i nästan hela karet så dom vill inte vara där inne ; ). Jag tycker detta är lite knasigt men eftersom det bara bor 5 ottosar tillsammans med paret så är det väl så tryggt att dom kan göra såhär. Men det kan väl inte vara vanligt att dom inte avslutar första kullen innan dom sätter igång på nästa?
Sedan i onsdags är andra kullen ute ur nöten. Uppskattade till ca 20-25 st när dom var samlade vid nöten. Sedan dess har det krympt dramatiskt. Det måste vara hanen som tar dom för ottosarna tror jag inte jagar dem och de får helt enkelt inte vara i den änden av karet. Två av andra kullen har jag sett idag och en från första. Den är betydligt större och tar också vidare svängar bort från mamma. Jag lyckas få ner bebismat i rätt hörn där dom håller till så om dom bara vill så finns det mat. Hoppas verkligen att den lite större håller ut och får leva vidare. Dom andra med givetvis.
Pratade med akvarieaffären om detta att det leks trots att det finns små yngel kvar från förra kullen. Det hade han inte hört talas om innan.
Vad roligt att det går så bra för dem. Skulle verkligen vara roligt om ynglen klarade sig. Du har ingen möjlighet att få bild på dem? :)
Dottern fick en kamera till studenten så vi får se om det blir några bra bilder. Vi måste bara fixa en överföringssladd med för det följde inte med någon.
Jag måste ha konstiga fiskar. Matade i lilla karet och hanen kom fram för att smaka men av honan syntes ingenting. Tom hanen letade efter henne och kikade in i nöten bland annat. Lite orolig blev jag och kikade från alla håll. Fick syn på henne hängandes i insuget på pumpen upp och ner. Jag trodde hon var död och vek undan växterna för att plocka upp henne. Då stack hon som en blixt samtidigt som hanen attackerade mej och bet i fingrarna. Gissa om jag skvätte ut vatten….
Sen kunde jag inte få syn på henne på ett bra tag. Kikade från alla håll och plockade undan växterna men näe hon fanns ingenstans. Plötsligt dyker dom upp båda två framför nöten. Alla fenor rakt ut men helt ofärgade. Sen dök honan in i nöten och hanen följde snabbt efter. Dom leker igen!!! Men är det inte meningen att dom ska visa alla färger dom har då? Tydligen inte mina. Dom små ynglen ser jag inte till men det lite större simmar själv längst bak i karet. Omgång nr 3 på gång nu då.
Jag hade fel. Efter lite mer studerande så inser jag att det är hanen som vill leka. Hon vill inte utan gömmer sig uppe på pumpen just nu. Jag förstår henne. Varför skaffa barn med en karl som äter upp dom så fort han hinner sen. Ynglet från första kullen jagade han hårt kort efter förra incidenten och jag tror tyvärr han fick det trots tappra försök att komma undan. Om det trots allt klarade sig har jag tryckt ner massa penningblad längs bakrutan att gömma sig i. Inte särskilt vackert men det fyller sin funktion.
Under tiden jag planterade hittade jag en halvt uppäten otocinclus med. En av dom fem var lite mindre och höll sig mest undan och det verkar som om det är den som saknas nu. Dom andra fyra ser friska och pigga ut och äter ordentligt. Dom är förresten väldigt glada att få simma fritt i karet igen utan att bli jagade av honan.
Mera dramatik. I morse hörde jag konstiga ljud från vardagsrummet. Det lät som något föll och studsade. Gick dit o tittade och såg något som kom utfarande under soffan och sen försvann igen. Usch tänkte jag. En äcklig nattfjäril som kommit in under natten. Men sen tittade jag närmare och tyckte det var en konstig form på fjärilen. Det var baenschi honan som på något vis hoppat ur karet. Hon måste ha hamnat precis i det lilla hålet där sladden till pumpen går in.
Tog en handduk och "läskade" upp henne och släppte tillbaks henne i karet. Det var en himla tur att jag inte hann iväg ut för jag skulle precis gå. Jag tog bort nöten med för den stressen kan aldrig vara nyttig för honan. Jag har inte sett henne sen jag kom hem men hon ligger inte på golvet nånstans så förhoppningsvis har hon hittat ett bra gömställe. Hanen är vackert lila på kroppen och huvudet är gult. Så han är redo…Foto kommer så snart vi fått tag på en sladd.
Oj, vilket liv fyllt med drama de verkar leva! Verkligen intressant att läsa dina uppdateringar Lillyrod. Jag ser fram emot bilderna också.
Jag hittade min vackra baenschihona död nyss. Förmodligen dog hon redan igår för snäckorna hade hunnit äta en del. Om det var fallet ur karet eller hanen som tog henne av daga vet jag inte. Det känns kan jag säga. Just nu vet jag inte hur jag känner för apistona.

😢🌺
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Vem f_n behöver en nöt??!
Jag tände lilla karet för en stund sedan och sa God morgon. Man är ju uppe längre på kvällarna nu så jag väntar med morgonen ett tag. Tetrorna blir som vanligt väldigt glada vad som än händer och simmade runt som galningar så jag tittade på dem ett tag.
Hmm varför har någon byggt sandslott på "innergården" mellan rötterna? Jo det måste man göra om man tänker leka och lägga rom under en av smårötterna där…De har alltså lagt rom där förmodligen för några dagar sedan. När jag tänker efter så har honan ändrat färg men är långt ifrån lika knallgul som föregångaren var så jag har bara trott att hon bott in sig bra och trivs.
Grejen är att igår efter vattenbyte så lade jag ner nöten och tänkte att nu kan ni få leka om ni vill. Ja det är bara att konstatera att jag ligger efter igen.
Under roten till höger i bilden håller hon till. Trodde hon var där nere när jag tog fotot men när jag laddade upp den här ser jag att hon är på väg därifrån till vänster.
Tji fick du Lillyrod ;)
Jag kan meddela att sen igår eftermiddag har herrskapet baenschi frisimmande yngel. I motsats till agassiziihonan så lämnar inte den här sina barn någon gång efter romläggning. Det är omöjligt att se hur många hon har för hon håller till bakom rötterna och under dem. Hela karet ser ut som ett månlandskap efter hennes grävande. Under samtliga rötter och stenar har hon grävt ut hålor. Jag är nästan rädd att hon underminerat dem så att hon eller ynglen kan fastna under om det rasar.
För den intresserade kan jag tala om att herr Baenschi använder sandsnäckor som snacks. Är han sugen på något gott så tar han en snäcka. Han biter tag om huvudet och skakar tills dom släpper skalet. Lite läskigt men det är deras värld…
Men oj då. Det var bort om min vetenskap, intressant!
Det verkar vara en snäll hona den här med. Hon tog fram sina små och visade upp dem. Jag sa givetvis till henne att gömma dem igen. Många är de. Väldigt många. Vild gissning men runt 50 stycken. Jag har släppt ner lite mat och hoppas på att de hittar lite utav det 🙂
Jag tror baenschi är en av dem som får upp mot 80.
Det står inget på zoopet om hur många dom kan få men så många som 80 är dom inte. Agassizii är uppåt 100 eller fler 🥵
Ja agassiziin är väl en av dem som får största kullar.
Heja heja mamma!
Idag kan jag bara se 2 små yngel kvar. Pappa är nog största problemet då han blir mer och mer närgången för var dag som går. Mamma jagar inte honom utan bara visar sitt ogillande och det biter liksom inte på honom.
Andra problemet är nog att det är tuffa yngel Baenschi får. De håller sig inte alls till mamma utan gör ganska stora egna utflykter. En del hittar tillbaks och en del hämtar mamma men jag gissar att några stycken försvinner på det viset.
Tredje problemet är maten. Jag släpper ner bebismat över dem varje dag. Kornen är ganska stora eller nä det är de inte men bebisarna är små så jag kör kornen i mortel lite innan jag blöter upp och sen släpper ner. Sen måste de ju få tag på maten med. Tetrorna tycker det är jättegod mat.
Mamma är dessutom liten och förmodligen ung så den här kullen lär nog försvinna helt tyvärr.
Det är ju ändå roligt att de tog det åtminstone så här långt.
Wow vilka färger hanen har!
Han är otroligt snygg när han visar upp sig. Oftast går det så fort så man hinner inte få något foto men nu var han lite mer ivrig att få honan att gå med på ett försök till så jag hann med. Än så länge fjantar de bara omkring.
Du Lillyrod, nu när jag kommer ihåg det.. Visst är det Aquael 54L du har?
Ja det som Baenschi går i är ett sådant-
Tycker du att det ger tillräckligt med ljus för växterna i ett sådant med power-glo? Eller känner du dig begränsad i utbudet?
Jag ska nämligen eventuellt hämta upp ett 110L aquael imorgon och kommer i så fall byta ut rören till power-glo.
Är det 2 rör i det karet? I så fall är det ju inga problem. Jag har ju bara ett i mitt lilla plus lite folie som reflektor och det funkar ganska bra. Växterna kanske inte blir lika knallröda som i ett med väldigt bra ljus men röda blir dem. Jag tror att gödningen spelar in lite där med för sen jag bytte til pmdd så tycker jag alla växter ser mer färgade och glada ut faktiskt.
Ja det är två rör i det akvariet. Har du två i ditt stora? Är det också aquael med power-glo? Jag har tänkt köpa reflektorer och funderar även på pmdd. Roligt att höra att du har goda erfarenheter av det.
Jag har 2 ramper med ett rör i varje på det stora som är ett aluminiumkar. Köpte till en ramp till i våras. Jag har power-glo fram och life-glo bak i det. Plus lite folie 😉. Det stör mej att rören inte går ända ut så kanterna blir alltid mörka så jag har folie i mitten bak och på kanterna fram. Växer så det knakar där nu med pmdd och easycarbo.
Jag har hört att folie inte alls ska vara så bra egentligen. Men du upplever att det är bättre med det än utan?
Förresten, visst är det T8 på ditt 54L aquael?
Det blir iallafall ljusare. En reflektor är i stort folie på metallram så skillnaden är att folien är jämn i reflektorn och blir lite skrynklig när man sätter den själv. Diskuterade saken en gång i akvarieaffären och han sa att kan man få folien ganska rak så är skillnaden marginell. T8 i båda karen.
Paret lekte igen igår. Denna gången i nöten. Trodde unga fröken var en liten teeser för hon flirtade vilt och sen stack hon iväg. Sådär har de hållit på sen i lördags men igår var det tydligen dags. Hanen är betydligt snällare mot den här honan. Intressant att studera dem ; )
Och min hona vill fortfarande inte riktigt släppa till! Hon är svår som bara den. Hanen däremot är villig och det märks att han är oerfaren, lite som en tänd tonårskille som inte vet riktigt vad han ska göra av det. Även om honan inte syns till så stilar han upp sig, flörtar och vickar på stjärten helt för sig själv..
Antingen så har han bara roligt med sig själv, eller så övar han på sina färdigheter.
Han kanske flirtar med mattanten? Det gör båda mina ; ) De spänner sig alltid när jag kommer och sätter mej vid karet.
Jag tror lilla fru Baenschi har fått fnatt. Hon har flyttat sin avkomma från nöten till den ihåliga roten mitt i karet. Jag såg ju hur hon täppte igen nöten så hon knappt kom in där och vaktade ihärdigt i 2 dagar. Sen började hon hålla till bland rötterna och då särskilt med näsan upp i hålet i roten som står upp. Nu vaktar hon där istället. Inte kan väl rommen vara kläckt redan så hon flyttat larverna?? För rommen kan hon väl inte flytta. Då skulle rommen kläckts på lite drygt 3 dygn och det känns lite. Begriper mej inte på dem 🤔
Haha. Ja de är inte lätta att förstå sig på alltid, de här apistogrammorna. Kanske är det väl det som gör dem så intressanta också.
Hon kan inte ha lagt rommen tidigare än du trott då? Eller så har den gått förlorad och hon har lagt ny rom?
Troligast är nog att de lekte dagen innan jag såg det. Men högen utanför nöten brukar va ett säkert tecken. Hon har inte grävt nånting bland rötterna som hon gjorde förra gången när de lekte där.
Efter att ha flyttat sin avkomma fram och tillbaks mellan nöten och roten i flera dagar är det nu bebisar ute och simmar igen. Nu får vi hoppas att de små håller sig till mamma och får tag på maten jag ger dem så det blir något av denna kullen. Med förra honan var det ju faktiskt ett yngel som började komma upp i storlek innan pappa tog det som mellanmål.
Åh nu håller jag alla mina två tummar för kullen! Jag vill så gärna se dem lyckas.
Lycka till med ynglen! Det är inte ett alternativ att sätta en del av dem i en yngelkasse eller litet akvarium? Så kanske några klarar sig.!
Nej det är inte ett alternativ för mej. Jag vill att honan ska föda upp dem som det ska vara. Vakta dem och se till att de får mat. Med den skillnaden att det är jag som slänger i maten då ; ) Hade jag haft ett kar till så hade jag flyttat hanen. Det är han som är boven här men jag har inget igång som han kan bo i.
I förrgår hade jag minst 10 små yngel hos paret Baenschi. Igår såg jag inte ett enda och honan vaktade inte nån särskild stans. Däremot var hanen väldigt på med böjd kropp och väldigt vackra fenor. Idag är det nöten som gäller. Det är nog bara att inse att det blir inga vuxna yngel här så länge jag inte kan flytta hanen.
Det var tråkigt att höra.
Däremot är det roligt tycker jag att båda din apisto arter är så flitiga med nöten, mina vill ju inte alls hur jag än försöker. Mycket märkligt det där.
Frisimmande yngel i lilla karet igen. Jag tror de var ute redan igår men jag såg ingen då. Honan uppförde sig iallafall som att det fanns något att vakta ute i karet. Det verkar inte vara så många denna gången. Eller är de väl gömda. Jag har skaffat mer mossa och sötvattentången som rymmer får ligga på botten lite här och där. Allt för att skydda.
Oj just som jag sitter här och skriver blir det liv i karet. Herr Baenschi får tre snabba rakt i skallen av en ilsken fru. Det vill nog till lite sånt om hon ska klara kullen : )