Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 8309 ggr
idaaforsling
0

Skillnad på dessa scalarer?

Lite hjälp! Ska köpa scalarer och kollar vad som finns hos akvarieteknik.
Någon som har koll på vad det är för skillnad? Kanske bilder eller länka rätt bild på google?
Har hittat följande intressant:

Scalare Altum " Surinam Red Spotted - Pterophyllum cf altum.
Ursprungsland: Brasil
Längd:18

Scalare Altum "Peru" - Pterophyllum sp.
Ursprungsland: Colombia

Scalare Manacapuru VF - Pterophyllum sp.

Scalare Dantum - Pterophyllum altum x
Längd: 18

Lillyrod
0

Testa att söka dom på zoopet.com. Finns både bilder och vad dom vill ha i fråga om mat och akvarie.

idaaforsling
0

Fast där finns ju bara de 3 "grundscalarerna" beskrivna. Inga varianter.

idaaforsling
0

Det är mest utseendet jag är ute efter

Lillyrod
0

Det var ju tråkigt. Att söka på google är ju lite vanskligt för det kan komma fram vad som helst bland dom rätta bilderna.

[Jens]
0

Tänker du då på färgerna eller formen på scalarerna?

idaaforsling
0

#5 Färg och form :)

[tlundegard]
0

Altum är en dyrare variant av Scalare, de ligger i ungefär samma prisklass som discus. Vet inte vad den egentliga skillnaden är, men de har ett speciellt utseende.

idaaforsling
0

#7 Fast ingen av dessa är ju en riktig Pterophyllum altum, utan odlingsvarianter. :)

Draken
0

pterophyllum altum är viltformen. Odlingsvarianterna kallas för Pterophyllum Scalare eller P.Dantum som står i en klass för sig.

Altumnskalarena är betydligt högre än de "vanliga" som finns i handeln.

Peru altum, är tyvärr missledande, det finns ingen Peru altum, utan de som oftast kallas för Peru altum är den "vanliga" sp. Blue

Dantumskalaren är den som mest påminner om Altumen, men det beror på att det är en s.k "Out-breed" från Altum. Alltså, det är en Altumskalare som har korsats med en vanlig Zebra, eller gråskalare som de också kallas.

Det finns även en variant som kallas Dantum "Cream Red Eyes", det är en korsning mellan Vit (Platinum) skalare och Altum.

Tyvärr har jag ingen bild på Altumen, men de andra kan jag se om jag hittar igen bilderna på ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

P. dantum

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

P. dantum  "Cream red Eyes"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

P. Scalare sp."Blue" (Även kallad Peru altum)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Som du ser på bilderna, så har bägge varianterna av Dantum betydligt högre fenor än den blå längst ner. de höga, smala fenorna är ett arv från Altumen, som har mycket långsträckta, både buk- och ryggfenor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CarlMH
1

ska du ha äkta altum får du betala en väldans massa … det vet jag alla fall … så har en butik altum för 200 kr st så är de fejk =)

[Jens]
1

idaaforsling. Här tror jag att jag har hittat det du söker om genetik på scalarer men jag hoppas att du kan läsa engelsk text. Där kan man veta allt om huvudform, kroppsform m.m.

http://davenmidtown.hubpages.com/hub/How-to-keep-Angelfish-Tropical-Tank-Set-Up

Draken
1

Jättebra text Jens :) Har sparat den och tänkte översätta den till svenska, och läsa in mig på den. verkar vara mycket matnyttigt i den :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Ja, det var verkligen en bra artikel om Scalarer. 🙂

idaaforsling
0

#13 Denna köptes som "p. Scalare altum peruensis" i min djuraffär. #14 Jo de vet jag, jag hade varit beredd att betala. Tror dock inte de går att få tag på där jag bor, ingen av leverantörerna har äkta altum inne. :/ #15 Tack för länken! Den ska läsas.

idaaforsling
0

Bilden funkar ej, fixar de från datan sen :)

Draken
0

De flesta affärer tar endast hem Altum på beställning, eftersom de är så fruktansvärt dyra, och de kräver ganska mycket utrymme, även som små.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#20 Vår djuraffär tar hem från Imazo och akvarieteknik, och ingen av dom har riktiga altum i sin lista. :/

Draken
0

Imazo känner jag inte till, men jag vet att AT brukar kunna ha hemma ibland, men jag tror just Altumen är säsongsbunden, fast det skall jag inte svära på 🤔

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#22 men va härligt om det vore så! Håller tummarna för att de kommer få in :DHar du nån aning om när under säsongen altum kan/brukar komma in isåfall?

Draken
0

OJ, det var länge sedan jag provade mig på Altum. Det är 5-6 år sedan, men jag har för mig att de hade hemma på hösten …Fast det kan jag inte svära på. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg ;)

Jag skall ringa min handlare idag för att själv beställa hem fisk, och då kan jag fråga honom om du vill. Han är kunnig och vet vad han pratar om :)

Annars så kan du ju fråga i din butik, de borde ju veta besked kan man ju tycka. Men räkna med kring 300 kronor styck för dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#24 Ja men gör jättegärna det! :D Åh va snällt!
När jag frågade om Altum  i butiken förut tror jag dom försökte lura i mig att Perun var en riktig Altum så jag litar inte riktigt på dom.

idaaforsling
0

Köpte 2 stycken under namnet "p. Scalare altum peruensis".

idaaforsling
0

..

idaaforsling
0

..

Draken
0

Då kollar jag med min handlare om hur det är med Altumskalaren. Men du måste ju gå via butik för att köpa dem, eftersom AT inte säljer till privatkunder. Vet dock inte hur det är med Imazo, men skulle tro att det är samma sak där :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

Och två såna här under namnet Pterophyllum Scalare "Blue" (eller kan ha varit "neon blue")

Väldigt trasiga fenor tyvärr, vet du om dom kommer växa ut igen?

idaaforsling
0

#29 Tack! :) Jo men då kan jag kolla upp produktnummer å så själv innan jag beställer hem dom hos djuraffären :)

Draken
0

Ja tyvärr så är bilderna i 26, 27 och 28 inga Altum. De har fel kroppsform och fel färg.

Så brukar jag göra också, men inte för att jag inte litar på handlaren, utan för att underlätta beställningen.

Ränderna stämmer med Altum men äkta Altum har rostfärgade "spots" i fjällen.

Kolla på bilden under. Detta är Dantum, men de har tydliga "spots" i fjällen, men huvudet är för smalt och fenorna kortare än de brukar vara på Altumscalaren.

Skall se om jag kan hitta en bra bild på en äkta Altum, jag kan ha i mina gömmor någonstans :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#32 Äkta Altum hade jag inte räknat med att de skulle vara, dels eftersom de kostade 89kr. :p Men ja ville komma så nära ja kunde.

Men då kanske jag ska satsa på någon av dessa nästa gång istället?
(beroende på vad din handlare tror angående tillgången av äkta Altum)

Scalare Altum " Surinam Red Spotted - Pterophyllum cf altum.

Scalare Dantum - Pterophyllum altum x
Längd: 18

Draken
0

Dantumen skulle jag satsa på, de är väldigt lika Äkta Altum, men inte fullt lika dyra ;)

Surinam Red spotted har jag faktiskt ingen erfarenhet av, och vet inte hur de ser ut. Men misstänker att de ser ut ganska mycket som Altumen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

Blir bra sugen på att vänta och se om dom får in Altum, men det känns ju jobbigt å vänta också och inte veta om det faktiskt kommer in några. Vi får se vad din handlare säger först, dom är ju klart snyggast!

Hur många Altum tror du jag kan i ett akvarie med måtten 157x52x60? Det är de invändiga måtten. 60 är höjden.

CarlMH
0

Du har ingen affär som beställer från glaser? De verkar ju alltid ha altum inne som man kan beställa =)

idaaforsling
0

Runt oktober-december lät det som att akvarieteknik skulle få hem, jag skickade ett mejl.

#38 Nej tyvärr inte :p

[tlundegard]
0

#8 förlåt för sent svar, men vad är då "Scalare Altum " Surinam Red Spotted - Pterophyllum cf altum. Ursprungsland: Brasil Längd:18" ? Jag är sämst på scalarer, vad är skillnaden mellan Pterophyllum cf altum och Pterophyllum altum? :)

idaaforsling
0

#40 Det var ju lite det jag ville veta. Men jag tolkar det som att det är en slags odlingsvariant. Att den härstammar från Altum men den är "utblandad", alltså inte en äkta Altum. :)

Draken
0

Jag har pratat med min handlare, Altum är inte en ren säsongsfisk , eftersom den odlas (i mindre skala visserligen, men dock) även i Sverige :) 

VF-altum, däremot trodde han att det var en säsongsfisk, på senhösten, så att AT får in dem i Oktober-December :)

Surinam "Red Spotted" (Pterophyllum cf. altum) Kan vara en äkta, men jag väntar på slutgiltigt besked om detta, han var lite osäker så han skulle kolla vidare :)

Kan också avslöja att jag har beställt 5st. Surinam "red spotted" och 5 st. "Blå honung" Honungen är INTE en altum, även fast den är listad som Scalare altum "blå honung" (Pterophyllum sp.)

Dessa får jag hem den 30 april, om de finns kvar hos leverantören ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#42 men spännande! Då läre du posta bilder på surinam'en sen :D

Draken
0

Det kommer jag att göra :) MEN det är ett stort aber. Jag är inte hemma när de anländer (om de kommer) så min dotter (Molam) får ta emot dem. Skall fråga henne om hon kan tänka sig att lägga ut kort på dem i den här tråden om det är okej ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
1

#44 ja absolut! :)

Draken
0

Jag tror inte hon är omöjlig ;) Hon brukar inte vara det :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Taggeman
0

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
0

Tack taggeman :) Skall genast gå och kolla :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Hihi …den hade jag redan varit inne i. Skrivit har jag gjoprt också …För ett år sedan 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

JAg väntar förväntasfullt på bilder på dina Surinam Rovfisk :)

Draken
0

Jag väntar förväntansfullt på att få hem dem 😉 Har tyvärr inte fått hem dem än, vet inte hur länge det dröjer, men jag har väntat 7 veckor på fisk förut, så jag kan väl vänta några veckor till på dessa …Tror jag 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

Attans, haha! Men å fortsätter jag tålmodigt att vänta. :)

Draken
1

Så fort jag har fått dem, så lägger jag ut kort :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idaaforsling
0

#53 Fick du hem några fiskar? :)

Draken
0

Nope, fick aldrig hem några  Surinam.

Och just nu har jag inte möjligeht att ta hem några. Har nästan fullvuxna scalarer i det akvariumet nu, blev frågad om jag kunde ta emot Red-back, Marmor  och en ensam koi-marmor. Red backen,är dock F1'or.

Alla är 15cm+ Men ni kan få se kort på dem istället om ni vill, fast det kanske inte är lika intressant ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis