galaxyrasbora
Hejsan! Jag har fastnat lite för galaxyrasbora, men jag undrar hur dem är i karet? Det står lite olika på nätet om dem så jag undrar om någon av er har erfarenhet av dem? :)
De är mycket skygga, små och snabba :) I mina ögon passar de allra bäst i grupp om 5-15 stycken och bör gå i små akvarium mellan 25 och 80 liter. Över den volymen krävs mycket tät plantering och inga stora fiskar.
De tycker om snirkliga rötter att simma mellan och massvis med växter. Gärna växter i stora klungor så att de kan gömma sig. Relativt lågt pH och 25 grader har jag mina i, och har fått yngel från dem.
Här trivdes mina som bäst.
okej tack så mycket för svaret! :) fint kar! :D
De har enligt mig en förjävla ämnesomsättning och får de inte mat varje dag så är risken stor att de svälter ihjäl.
Jag skulle köra ett akvarium utan pump så att de slipper slösa energi på den och se till att det är en bra uppfödare som man köper dem av.
Bor du i Stockholm så skulle jag rekommendera dig att du tar kontakt med en man som heter Richard Asplund, du hittar honom lätt på blocket. :P
Jag köpte mina av Rickard. Rekommenderar honom starkt.
Mata gärna dem med fryst artemia var eller varannan dag. Det är poppis och nyttigt.
Fast enligt Rickards annonser så skickar han ju även fisk(med breathing bags och heatpack ofc) så även om du inte bor i Stockholm så kan du köpa av honom :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
(Jag bor i Skåne, och kan intyga att ingen packar fisk så bra som Rickard).
hum okej det låter intressant har Rickard någon hemsida eller liknande?
Åh men vilka bra tips! Asplundsfisk.se ska jag definitivt hålla koll på :D
// Sofia
#10 Fast dynamitella får väl ha sin egen åsikt om saken? Du får gärna utveckla exakt varför det är djurplågeri, om fiskarna packas på bästa sätt med breathingbags och heatpack, har "ömtåligt"-lapp på lådan dom fraktas i och kommer fram på 2 dagar?
Personligen tycker jag att det är värre med fiskar som spenderar sina liv i för små akvarium eller lååånga perioder i zooaffärer, folk som slarvar rejält med vattenbyte och låter fiskarna bo i smuts, fiskar som blir mobbade till döds utan att ägaren gör något åt saken, sjuka fiskar som inte medicineras eller avlivas m.m Och allt detta är ju tyvärr vanligt förekommande. När du är i zooaffärer går du runt och skriker djurplågeri när de stora fiskarna bor för litet?
Så, att en fisk får bo i en påse i 2 dagar av sitt liv är ingen katastrof enligt mig.
Lånar tråden lite och frågar hur många som skulle vara bäst i ett 54L?
15st? Fler/färre?
// Sofia
Det finns ju då bättre och sämre djuraffärer med, i Södermalms akvarieaffär och i fridhemsakvarier här i Stockholm så har fiskarna det riktigt bra fast de inte säljs så bra där.
Att fiskarna får gå i en djuraffär jättelång tid för att folk inte köper dem är ju knappast djuraffärens fel. :P
Jag är också lite emot att skicka fisk.
Att de blir mobbade till döds är ju inte så bra, det är däremot inte alltid så lätt att se om någon fisk mobbar en annan. :P
Jag brukar upptäcka om det går dåligt för någon fisk i akvariet.
En sak som jag anser är ett problem är att fiskarna ofta är undernärda i djuraffärer och det tycker jag är oacceptabelt.
Jag brukar påpeka för de i djuraffären när jag ser fiskar som är undernärda och de säger ofta att de ska ta tag i det men jag är säker på att de bara säger för att lugna ner mig.
MVH//Patrik
#12 Vad mer hade du tänkt att ha där i? :)
#14 Endast äppelsnäckor och Körsbärsräkor. Så de kommer att vara de enda fiskarna i karet.
// Sofia
Kan tillägga att jag har hittat en odlare här i Göteborg :)
// Sofia
Självklart finns det bättre zooaffärer, men generellt hålls ju fiskarna i små akvarium där det också ofta ligger en eller annan död fisk. Nej, deras fel är det inte men dom borde ju veta ungefär vilka fiskar som går åt fort och vilka som inte gör det. Inte så många människor som går och spontanköper en Discus för 1000 spänn, och de som är intresserade av Discus köper dom antagligen inte på Arken Zoo. Därför tycker jag att det är dumt att dom t.ex tar in 8 Discus och sätter dom i ett 50-liters när dom borde veta att dom kommer få sitta där ett bra tag.
Om fiskarna fick välja så skulle dom självklart välja att inte skickas, men 2 dagar är en kort period och ingen big deal enligt mig. Att vara emot det är en sak, att kalla det djurplågeri en annan. Djurplågeri för mig är t.ex när man har en hund/katt vars klor man inte klipper, låter pälsen tova sig, låter den bajsa och kissa inne för man inte tar ut den promenader. Djurplågeri är ett starkt ord, och att kalla någon som skickar fisk på bästa möjliga sätt för djurplågare tycker jag är fånigt :) Observera att jag aldrig skickat fisk eller köpt skickad fisk av Rickard Asplund eller någon annan, så försvarar ingen.
Galaxyrasboran är en underbar liten fisk,jag hade 15 stycken i ett 63 liters akvarium med mycket växter. Dom stimmade bra var inte speciellt skygga,tycker verkligen du skall prova på du kommer inte att ångra dig.
#15 Jag tycker 15-20 stycken låter som ett lagom antal.
#18, #19 Då får det bli så, tack för svar :)
// Sofia
Beträffande det här med att skicka fisk så får väl var och en bli salig på sin tro,men om man tänker efter en smula så hur lämpligt kan det vara att bli olagligt skickad i ett paket med post eller dylikt.
Kommer alltid att fajtas för detta)😓!
#21 Absolut, alla är berättigade sin egen åsikt och det gäller att respektera det :) Just därför jag inte gillade att du skrev att dynamitella som Sajtvärd inte borde stödja "djurplågeri". Jag vet att dynamitella har mycket erfarenhet och kunskap, jag är säker på att hon är en superb akvarist och att hon köpt skickad fisk gör henne inte till en sämre.
Ber om ursäkt till TS för all OT :)
Generellt sett så brukar ju inte djuraffärer som hör till djurmagazinet och arken zoo vara speciellt bra när det kommer till djurhållningen.
I alla fall inte när det kommer till akvarierna vad jag har märkt.
Sen finns det ju på det flera affärer som inte hör till arken eller djurmagazinet som ju också är så lagom bra.
Första gången jag var inne i djurmagazinet som finns i Luleå så var de bra, nu när jag var där i våras så hade de gått ner sig rätt så rejält.
När jag har frågat varför de inte tar hand om sina fiskar så brukar jag få som svar att de antingen inte har tid eller att det inte lönar sig att lägga ner kraften.
Tidsursäkten är i en del fall ganska till väldigt klen då de inte brukar hända så mycket när den är det.
Att det inte lönar sig är den sämsta de kan komma med för då känner jag såhär, om det nu inte lönar sig så skit i att ha fisk att sälja då och överlåt det till de som vill hålla på med den på allvar.
Du får ha din åsikt precis som jag. Jag stödjer inte någon form av plågeri. Rätt sorts djur som skickas på rätt sätt av en erfaren människa far inte illa under transporten.
Om vederbörande väljer att köpa av Asplund så kan jag intyga att han är oehört duktig, och alla djur kommer fram vid liv och i mycket gott skick. Till skillnad från andra mindre seriösa människor som skickar i PET-flaskor och sådant trams.
Om man ska välja mellan en mindre bra sak och en oehört dålig sak så väljer man såklart den "mindre bra". Alla här inne vet att jag är rätt liberal och anser att vissa arter, i rätt storlek, kan skickas på ett speciellt sätt under en speciell årstid. Det är bara en handfull arter som klarar att skickas utan problem, och det är just dessa saken gäller också. Jag stöttar också att folk fortsätter sprida äppelsnäckor trots att det är olagligt, men tillåter inte annonser om det för att göra folk som "dig" med radikalare åsikter nöjda.
Roxie, jag tänkte precis nämna att där var en man i Göteborg också :) Han säljer 5 galaxys för 50 kronor. Så snorbilligt!
#25 Ja precis, det är honom jag hittat :)
// Sofia
#26 Han heter Åke som du har hittat och jag har köpt flera olika arter från honom,hans Galaxy var verkligen fina :)
#27 Stämmer bra! Hört mycket bra om honom så det låter ju lovande :)
// Sofia
Sry för att jag drar upp gammal tråd men är det inte lagligt att skicka fisk?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är lagligt att skicka fisk med fraktbolag med tillstånd att transportera levande fisk och andra djur. Det är inte lagligt att skicka med posten, dhl och liknande.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Om man uppfattar något som djurplågeri så uppfattar man det troligen också som sin plikt att försöka stoppa det - genom att åtminstone påtala det. Om man känner starkt emot djurplågeri alltså. Jag säger inte vare sig att det är eller inte är djurplågeri att posta fiskar men självklart skulle jag reagera om någon gjorde något som jag bestämt uppfattade som djurplågeri.
Jag skulle själv inte posta fiskar eller köpa postade fiskar - lagen ligger ofta i underkant när det gäller att se efter de som inte kan föra sin egen talan. Om jag inte kan hitta en art jag "skulle vilja ha" på vettigt avstånd så att jag kan hämta den så får jag väl helt enkelt ge mig till tåls eller se om den går att beställa med vettig transport. Mina "önskemål" får inte rankas högre än någon annans behov!