Pmdd
Ska köpa pmdd, både för mitt lilla (30L) och "stora" (60L) akvarium. Funderar lite om man ska välja med extra järn eller inte. De växter jag har är svärdplanta, olika crypto, vallisneria, anubias, pärlgräs och lite annat. Vattnet har ca 7.5 i ph om det är relevant..
Om jag var du så hade jag utgått från den "vanliga" varianten. Visar det sig att behovet av järn är större kan det beställas nästa gång. Då ser du effekten och kan döma dina växters behov bättre.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Utan vattentester kan bedömningen vara svår, är det järnbrist eller ej? Jag har 180 L med mycket växter! Jag använder extra järn pmdd plus bottengödning (kulor) med järn. Jag måste ändå addera flera doser pmdd under veckan, men då har jag å andra sidan trycksatt co2.
Järnbrist är, tro det eller ej ganska enkel att upptäcka med blotta ögat. Speciellt hos vallisneria.
hur ser man järnbrist mimåne?
Jag kan ta vallisneria som exempel. Vid järnbrist kan inte växten bilda klorofyll som den ska. Klorofyll gör växten grön. Växten kommer alltså att avta i färgen och detta syns främst på skott då de ursprungliga plantorna dragit åt sig vad som finns att hämta. Färgen blir ljus och blekt. Vid extremt svår järnbrist kan skotten bli helt vita.
Växter med järnbrist tappar till slut blad för blad, precis som träden gör om hösten då de drar in sitt klorofyll i trädstammen.
Mängden klorofyll kan även påverkas av andra brister men när man har att göra med så pass järntörstiga växter som vallisneria, då är det oftast det oftast järnet som är boven om man har nämnda problem.
ah ok, visste jag inte, trodde det berodde på brist av ljus, tackar för den lektionen =)
Jag vill tro att folk har så pass mycket kunskap att de vet om deras belysning är bra eller inte, och är den bra finns det inget att ifrågasätta där.
Även om växter generellt sätt tynar bort vid dålig belysning så skulle jag vilja påstå att skillnaden mellan det och järnbrist är stor. Med sunt förnuft skiljer man absolut på detta.
haha tack för den ja
Vad menar du nu? Det var absolut ingen pik om du kände det så.
Tack för svar! Min Valle trivs bättre här där jag bor nu än där jag bodde tidigare, kanske berodde på järnbrist då! Men jag testar nog utan järn först då :)
#3 Det ska ju ha gått rätt långt till det tillstånd du beskriver. Jag kan se att inget hinner gulna hos mig ens minsta lilla men järnnivån går ner till noll. Skulle gissa att de tecken du beskriver uppträder efter en månads tillväxt eller längre i brist? Eller?