Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3305 ggr
Luis_felipe
0

Grus till aquascape?

Finns det något sorts grus som är tjockt nog för att kunna slammsugas utan att man suger upp allt men samtidigt blir snyggt om man vill "aquascapa"? Menar inte hardcore scapa med co2 och 4000 LED-lampor men liksom ha mycket växter, rötter och i alla fall försöka få det att se snyggt ut? Jag är så trött på att ha sand nu då jag har två stora gibbiceps som skiter hur mycket som helst och eftersom de är så stora så virvlar de runt sanden när de rör sig så att jag kan städa akvarier noggrand och röra runt i sanden men det tar bara några timmar så har de virvlat upp en massa bajs igen som syns överdrivet bra…

Tips?

[Tinitusan]
0

jag vet inte hur ecs fungerar i slamsugen men det är nog bättre för växter än sand o tungt grus o det dammar inte när man har malar som rör runt, men sen har det ju en destinkt färg man måste gilla klart, jag har en ganska fin sjösten i några av mina kar som jag köpt på hornbach för 129kr/25kilo alltså relativt billigt, den är ca 2-3mm skulle jag gissa, sen har jag använt större sjösten i min lilla variant av aquascaping o det är snyggt dock blir den lätt missfärgad längs med glaskanterna efter några månader har jag sett, men det problemet har man nog med all substrat som är ljusare..

Luis_felipe
0

ecs?  Jag har desvärre ca 17mil till närmsta hornbach…

Luis_felipe
0

ecs?  Jag har desvärre ca 17mil till närmsta hornbach…

[Tinitusan]
0

ok men det är inte ett märke specifikt för hornbachså det borde gå att få tag på lite överallt! du skulle ju kunna beställa på nätet?

Roxie
0

ECS ärett väldigt lätt substrat som visserligen blir lite tyngre efter ett tag. Men jag tror tyvärr att det kommer virvla runt värre än sand :/ Nåt finare mjukare grus hade nog varit toppen. Dock är jag inte så insatt i den biten så det överlåter jag till någon annan :)

// Sofia

kallepudas
0

Luis felipe: Gör som jag gör när jag köper akvarieprylar…besök din närmaste zoohandlare så kan dom garanterat ta hem exakt det du vill ha & du får garanterat ett bättre pris också……..att beställa på nätet medför ju alltid frakt så prylarna blir ju dyra eftersom man räknar ju in det i själva varan om man är ekonomisk av sig.

[Tinitusan]
0

fast många har fraktfritt om man handlar över en viss summa så jag skull nog vilja påstå att det är mest ekonomiskt att jämföra priserna o köpa där man hitta d bästa erbjudandet.

kallepudas
0

#7 Fast alltid fraktfritt till lägre pris är ju billigare ändå. Var mest ett exempel på hur TS kan göra för att göra sina akvarist-inköp billigare & lättare oavsett om det gäller en påse ECS eller ett möbelkvarie för hornbach låg ju 17mil bort för TS ändå.

Luis_felipe
0

#6 Att åka till min närmsta zooaffär kostar mig 30kr med buss och ska jag då dit beställa det jag vill ha, åka hem sen hämta det igen så blir det 60kr och frakterna brukar ba kosta 69kr så att då känner jag hellre att jag beställer hem istället för att åka dit. Får se hur jag gör hur som helst. Måste först och främst hitta något snyggt grus och sedan kan jag börjar tänka på hur jag ska få tag på det. Sen inte för att verka respektlös eller så men jag vill ba inte att det blir ett liv nu om hur jag ska gå tillväga och vad som blir billigast hit och dit men jag bad om tips på grus och inte om hur jag ska gå till väga :) Tack ändå!

kallepudas
0

#9 Jag tror att kombinationen som du vill ha är rätt svår med dessa gibbiceps för dom flesta bottensubstrat jag känner till som växter trivs i flyttar ju på sig hyffsat lätt….alltså ECS & Soil så dina gibbeceps begränsar ju det hela. Hoppas du hittar något som ändå kan fungera så både växter & fiskar & du blir nöjd.

[Tinitusan]
0

jag håller med om att de är en svår kombi, o ecs är fortfarande lätt o yr säkert runt det med, men där jag har det blir det tyngre med tiden, o även om det inte är lika näringsrikt som soil tror jag inte det behövs bytas ut lika ofta heller, o framförallt så färgar det inte vattnet om det yrs upp vilket var min största anledning tll varför jag föreslog det, men som sagt, du måste nog behöva töja lite på dina krav vad du än väljer!

Luis_felipe
0

Vet att det blir svårt att hitta men det var precis därför jag tänkte kolla här ifall någon visste något. Skulle vilja ha typ engelsk sjösten 6-9mm och typ svart. Eller nja kanske inte svart då jag har en ghost och silverhajar som inte precis lyser upp av svart grus men nånting snyggt…

[Tinitusan]
0

hornbach har flera olika storlekar sjösten till en billig peng, 129kr för 25kg

Luis_felipe
0

kanske får ta en titt där ifall dom har mer prylar jag behöver. Ifall jag hittar flera saker så kan det kanske vara värt att åka dit

kallepudas
0

#14 Hornbach har ett rätt bra utbud av akvarieprylar,mat,vattentester,akvarium,bottensubstrat så ett besök är inte bortkastat.

Luis_felipe
0

Kollade nu på googlemaps och närmsta Hornbach ligger 19mil bort och jag har inget körkort…