Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2094 ggr
mellowlove
0

Tips växtakvarium

Hej!

Jag har haft malawi ett tag nu men varje gång jag haft en växt i akvariet har den blivit söndersliten..Så tänkte byta biotop och ha ett akvarium med mycket växter istället…Behöver lite hjälp med hur jag får det att växa och bli snyggt…Behöver lite info om varför man behöver co2…Hade som sagt velat ha mycket växter, behövs det då? 

Sen undrar jag om bottensubstratet, jag har sand nu men såg aquascapingvideos och då la dem lager med olika bottensubstrat, behövs det om man vill få stor växtlighet?

Och sist av allt….Vad gör man för att få ett fint välväxande växtakvarium utan att få en massa alger överallt?

Och gärna om ni vet vad det kostar att köpa sådant(tex co2) som behövs för att få det akvarium jag är ute efter:)

Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig lite på vägen:)

koompiis
0

Egentligen tycker jag inte att man behöver Co2 till akvarium då jag brukar klara mig ganska bra utan  det och växtnäring . Samma gäller bottensubstansen, Bara växterna har bra med ljus samt bra värden på vattnet så brukar de växa skapligt bra ändå. 

Dock finns det bra och fiffiga egentillverkade Co2 behållare som man kan göra helt själv ifall man verkligen vill ha det.  Då det är en billigare variant än att köpa behållare själv som man dessutom lär byta ut.

https://www.youtube.com/watch?v=GxYPTpMSmbU 

Är ett exempel.  innehållet i dem brukar variera något. 

Tror även det finns artiklar på sidan ifall du vill göra en egen. Hinner dock inte leta upp dem då jag skriver detta i all hast ;) 

Hoppas det hjälpte något.

mimåne
0

Det viktigaste om du vill lyckas med ett växtakvarium är en ordentlig belysning. Generellt sätt 4 lysrör. Näring behövs också och det kan du antingen tillföra genom ett näringsrikt bottensubstrat som t.ex soil, eller flytande växtnäring som t.ex pmdd. Detta klarar du dig relativt bra på. Du får ett helt ok utbud bland de arter som finns på marknaden. Bottentäckare är inte att räkna med men en och annan rosa/röd växt kan fungera, som t.ex den lite enklare papegojblad.

Vill du däremot tillföra Co2 så får du ett helt annat utbud bland växterna. Då fungerar de flesta växter och även bottentäckare. Co2 är dyrt och du får räkna kring 2000kr beroende på vilken kvalitet du är ute efter på produkten. Jag skulle inte rekommendera dig den "hemmagjorda" varianten s.k mäsk, denna är inte pålitlig och det är mycket svårt att få ett stabilt värde. 

Ansluter du akvariet till ett Co2 system så kommer också växeterna att kräva mer näring. Då rekommenderas både näringsrikt substrat samt flytande växtnäring.

Angående din fundering över alger. Det är vanligt att det dyker upp lite här och där vid en uppstart men oftast försvinner dessa med tiden. Växter och alger trivs av samma näringsämnen men bara en av dem kommer ha övertaget och överleva. I ett växtakvarium har du så pass mycket växter att de kommer konkurrera ut algerna. Algerna blir utan mat och får hitta boende någon annanstans. Så enkelt är det med det. Det kan vara bra att ha någon algätare ifall att algerna skulle få för sig att försöka, då äts de upp direkt och får ingen som helst chans till överlevnad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mellowlove
1

Tack för svaren:) Tror jag kör utan co2 då, ligger lite över min studentbudget:) Hade velat ha någon bottentäckande växt men det finns ingen som inte behöver co2 då? Har mycket ljus, fyra lysrör men det räcker kanske ändå inte?

Undrar också om man kan ha bok-grenar i akvariet, har sett några i parken brevid… Hur lång tid brukar de behöva ligga i vatten innan de sjunker?