Simblåsan sönder?
Hej! Jag har försökt få ordning på en Fjärilsciklid hanne, ett antal dagar nu. Troligen förstoppning så jag körde Multicura, karantän med havssalt o 29-30 grader, bad med Epsomsalt men han var fortfarande grå o trist utan matlust. Jag testade massage av magen o nu simmar han hela tiden med huvudet snett uppåt… Jag hoppas verkligen att jag inte lyckats paja simblåsan på honom när jag masserade… :-( Innan dess så låg han vågrätt i vattnet. Hoppas på lite input här. Mvh A
det ända jag vet om dem är att det är oerhört svårt att få dem att överleva en längre tid tyvärr..
fjärilsciklider är kända för att vara mkt svåra
Jag har haft dem i drygt 4 månader utan några som helst problem. Kanske är han gammal, de andra är pigga o färgstarka. Får se hur det är imorrn. Tack för responsen :-)
Fast fjärilsciklider brukar inte bli gamla, eller i och för sig kan man ju säga att han är gammal om han är 4 månader.. Riktigt gammal.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#5 Får jag fråga dig om fjärilciklider…är dom gamla om dom är 4 månader? Vad jag fick fram så är livslängden runt 2-3 år men det var ju några år sedan den informationen skrevs…är det vanligt att dessa bara blir ½år ?
2-3 år är det normala, 4 månader är väl knappt könsmogen. :-S Mina hämtade jag hos en som skulle lägga ner sitt akvarium. De var i princip lika stora då som nu så han kan ju mkt väl vara uppåt 2 år. Han simmade runt lite förut innan han ställde sig på botten vid dv. Nu står han uppe på pumpen. Någorlunda aktiv trots allt även om jag är rätt säker på att simblåsan är punkterad. :-/
Fjärilsciklider är tyvärr sönderavlade i klass med guppys. Du har tur om du får tag på exemplar som lever upp emot ett halvår. Det inte vanligt att de ens blir så pass gamla.
Jag skulle gissa på att det är ungefär 7 år sedan jag köpte mina första fjärilsciklider och redan då var arten väldigt skör.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Små är de men utöver det så kan jag bara konstatera att jag har mer än tur, om man går efter filosofin att de inte blir mer än ett halvår. :-/ Hanarna har varit lika stora sen jag fick dem (ca 5,5-6 cm), honorna har vuxit kanske 5mm. 3 av 4 är hursomhelst i toppform, alerta med starka färger. :-) Nu var det primärt simblåsan jag undrade om iofs. Han tar sig runt i karet både högt o lågt, imorrn blir det lite artemia för att se om han äter oxå. Tack för att ni alla delat med er av era erfarenheter. :-)
Jag tror som du nämnt i första inlägget att det handlar om en förstoppning om han ändå kan simma runt i karet - högt å lågt.. Antar att efter din medicinkur så är det lite is i magen som gäller.. Och såklart att hålla koll att han äter å bajsar som han ska.. Hoppas verkligen det löser sig!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#10 Tack så mycket. Tyvärr verkar han inte må nåt vidare, även om han varit på botten i båda ändarna av karet samt ovanpå pumpen idag. Misstänker att det blir begravning i helgen… :-(