Tips på fiskar
Nu har jag tittat på så många fina akvarium här inne och blivit inspirerad att göra om i mitt 250l.
Jag har funderat på att ta tag i det ett tag nu, och igår var det dags. Lite nya rötter hade jag skaffat sedan innan.
Först blev det lite flytt av fiskar, så att vi nu har enbart guppys i sonens 54 l, och platy och en kampfiskhona i dotterns 54l.
I 250l bor nu:
3 guldgurami
3 apistogramma agassizii
2 siamesiska algätare
2 ancistrus
1 pansarmal
1 fjärilsciklid
(De två sista är envisa överlevare, när deras kompisar tyvärr gett upp efterhand)
Jag skulle vilja ha någon färgglad fisk som passar ihop med dessa, och funderar på stimfiskar. Vad har ni för förslag?
Lägger in en bild på karet också, nyss ommöblerat på bilden, så det är fortfarande lite grumligt
Jättesnyggt kar!
Neontetror eller kardinaltetror kanske? 🙂
Tack Lillyrod! Jag funderade på neon eller kardinaltetror först, men det har jag haft i andra kar och tänkte testa nånting nytt. Tittade lite på koppartetror eller kanske kopparbarb, fast jag läste nånstans att de inte stimmar så mycket. Det finns ju så många fina!
Ja dom brukar simma ifrån varandra ibland. Menar du då såna fiskar som håller ihop i princip hela tiden? 🙂
Det hade varit trevligt. Men det är väl så att om det inte finns nåt hot mot dem så är de mer benägna att simma på egen upptäcktsfärd :) Rödmunstetra kanske? De ska tydligen stimma bra läste jag nyss. Eller kanske någon rasbora… Åh, beslutsångest!
Rasboror är ju väldigt vackra, fast det är ju rödmunstetror också, det låter som ett bra val, läs på lite mer om båda fisksorterna så kanske du lyckas bestämma dig tillslut. 🙂
Tänkte ta mig tid och åka till zoo giganten ( den bästa zooaffären häromkring) i helgen och titta på dem "live". Hoppas det blir ett lätt val efter det :)
gud vad fint kar du har! hassel är ju superläckert i kar!
jag har ett stim på 15st koppartetror o dels stimmar de inte alls, o dessutom jagar de varandra ganska hårt, jag har till o med fått plocka ut en eller två vid tillfälle då de nästan jagat livet ur de andra, men de är oerhört vackra dock så har man bara ett stort kar och tillräckligt många, jag hade 10 först o det gick inte, fick utöka med 10 till då fungerade det bättre!
När det gäller stimfiskar generellt så stimmar de bara när de känner behov av att hålla ihop, vilket behövs inför hot. I akvariet vill man ha en bra stämning och inga rädda fiskar men det innebär också att de tyvärr kommer sprida ut sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det börjar luta åt någon sorts rasbora, gärna så röd som möjligt, tror det skulle passa fint in med de andra fiskarna. Om de inte stimmar får jag helt enkelt ta det som ett gott tecken på att de trivs! För som du säger mimåne, man vill ju gärna att det ska vara god stämning i akvariet.
"En rasbora så röd som möjligt." Då tänker jag direkt på Moskitorasbora! Men dessa är väldigt små i storlek och dina guldgurami skulle kunna vara lite skrämmande för dem.. Men varför inte den röda vackra kopparbarben?
Jag har varit inne på kopparbarb också… Åh, det finns så många fina fiskar! Jag vill ju ha alla!😃
Varför jag vill ha röda toner är för att det ska stämma färgmässigt med de andra fiskarna. Jag har tills nyss haft blå Platy tillsammans med resten (de fick flytta till kompisar i ett annat kar) och vill nu istället ha samma färgton. Jag inbillar mig att det ska bli mer harmoniskt att titta på.
Men röd är en fin färg också :)
Visst är det?
Det blir en tur till djuraffären för att titta på dem, och vem vet vad jag kommer hem med då. 😉
Kanske kilfläcksrasboror? Dom är röda och fina. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Drottningrasboras är riktigt fina och röda och har enligt mig en finare form än kilfläcksrasboror, men det är en smaksak. De är ju för övrigt ganska lika varandra :)
Jag har själv 30 drottningrasboras tillsammans med några guldguramis.
// Sofia
Det blev Kilfläcksrasbora! 10 st, och jag ser direkt att jag vill ha fler. De är supercharmiga. De hittade direkt utblåset från pumpen och turas nu om att leka i det strömma vattnet :)