Mina Nanoakvarium
Jättefina akvarium, båda två! Och snygga räkor dessutom. 😮
Tack så mycket Toph123 =)
Har du red sakura räkor i båda akvarierna eller är det någon annan sort/inga räkor alls i det andra?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Snyggt! Vad heter växten du har i förgrunden i det vänstra akvariet?
Det kommer mer bilder wille_wille. =) Men inte idag fast jag kan berätta att jag har amanoräkor i den andre. Skulle vilja ha annat däri men det ska ordnas längre fram.
Okej 🙂
JensW, du ska inte testa bräckvatten i amanokaret? :)
Väldigt fina kar, förresten! :)

Magnifico!😍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det var ingen dum idé sauk1. Att jag inte har tänkt på det!?!?!?
#7 Oj, jag är jättedålig på växter. Vet vad jag ska köpa men sedan glömmer jag namnet. Hoppas någon annan kan svara på det åt dig.
Aha - NYTT projekt!! ;)

#7 Jag skulle gissa på echinodorus tenellus. Det ser ut lite som lilaeopsis men med tanke på de sammanhängande bladrosetterna känns det förstnämnda mer troligt. Det skulle kunna vara sagittaria subulata också. Jag gissar på sagittaria!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja så heter dom. Det vet jag nu när du säger det Lajvkrattan, sagittaria subulata . Tack! ;)
Jättefint!!! :) Tänk på amanoräkorna inte vill ha bräckt vatten. Bara larverna/ynglena :)
// Sofia
Detta stillar inte direkt suget efter ett eget nano…🤤Supersnyggt!
Hur fint som helst!
. Snyggt och väldigt stilrent med två lika akvariemodeller bredvid varandra
Jaha Roxie. När du säger det så vet jag att det är så.
Tänkte inte så långt. 🤦♂️
Tack så mycket Roxie, Fjordell och Seaside! =)
Väldigt snyggt! Ser väldigt Hi - tech ut ;D
Tack tack niklas.
Har för 10 minuter sedan gått igenom båda och gjort vattenbyten, fixat pumparna och klippt lite växter m.m.
Vad gör du md pumparna?
Rengör dem i det 'gamla' vattnet som jag byter ut.
Då menar du själva pumpen, lock väggar. Gör du ngt med filtret?
snygga Nanos jensw
Följer
// Elin-li,
Tack så mycket kallepudas och Elin-Li =)
niklas: jag kramar ur så mycket bös som möjligt ifrån filtret. Försöker göra rent dem så mycket jag kan i det gamla akvarievattnet och sedan sätter tillbaka det. =))
måste säga att hela uppsättningen med dina nano i den väggnischen är mkt snyggt!
Tack så mycket Tintusan. Är man lite uppåt i åldern som jag *host host* så hade man en gång i tiden en tjock-tv och det var den som stod i denna nisch ;) Så dessa två nano är i vårt ena tv-rum (det stora tv-rummet).
Snyggt Jens! :) Kanske någon växt i en röd ton vore snyggt?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#34 ja, något rött också skulle passa fint.. Något förslag?
Jag köpte otroligt vackra växter av Roxie här, rotala rotundifolia, som i hennes akvarium med co2 är ganska röd. Tror de hade passat bra. :)
Mina blir väl mer gröna snart, men man får va glad för det lilla. :)
Likadant med mina för de blir också gröna.
Men efter som du har co2-system påväg så kanske de skulle bli bra? I mina kar så har jag väldigt få röda växter, de e min pogostemon stellata som går i röd ton (du köpte sån va), alternanthera reineckii mini, bacopa colorata, procerpinata palusris och någon mer jag inte minns namnet på, den är dock bara röd på under sidan av bladen..
Hittade en inspirationsbild; http://fish-etc.com/wp-content/uploads/2012/03/Red-Plants.jpg :)
Fina dom är! 😍
Du kan ju hojta till om du skulle få för många och vill skicka dom :)
Åhh så fina röda växter ! *gnor lite med händerna* . .. Hmm… vill köpa räkor till det andra karet först.
ok så mitt förlag till karet som du kände fattas ngt är ngt högre, sen tycker jag även du ska köra svarta sakura till ditt andra kar =))
#43 Ja, jag får tänka på något växt där bak men i räkväg så skulle jag vilja ha något i blått. Letar som attans just nu =)

Snyggt!👍
Blue pearl, blue tiger? Kanske :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack tack LajvKrattan men det är inte färdigt ännu. Det är ett långt projekt men en bra början ;) Cissi, ja, det är något åt det hållet jag söker.
:) jag gillar blue bolts men tror inte dom skulle gilla co2
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
finns det några som gillar co2?
Körsbär och lättare räkor skulle jag tro 🤔men vill inte svära på nått iaf. fråga på redbee vett ja :)
min väninna hade mäsk i karet med körsbär o de blev genomskinliga…=/
Vad är mäsk?
ja alltså CO2 via mäsk i petflaskor
Ah! hmm har faktiskt inte så stor koll på växtnäring alls.. försöker att inte använda nått alls i mina kar i synnerligt till räkorna.
En Medarbetare kör med co2 till sina räkor och det funkar bra.
ok, kan ju vara just mäsk de inte gillar då kanske?
Co2 funkar till vissa men inte alla räkor, just caridina cantonensis är känsligare för det än neocaridina davidi.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Tack GuUuLd för infot. =)
ah ok ok =)
Jag har en likadan fläkt och den gör susen! Dock dunstar vattnet ganska fort..
Hur varmt får du det hemma? 27-30 grader låter ju helt galet varmt!🥵
Mm det är varmt men det är för att det är en och en halvt plan hus och däruppe är det träväggar utanpå men inte nedervåningen som är av mexisten. Värmen stiger lätt däruppe. Att det dunstar gör mig inget för påfyllning är inte lika jobbigt som att byta delvatten. Tänkte inte på detta när jag installerade dessa nanos. :)
Aha jag förstår. Nästan en bastu-våning alltså 😃
Nej fylla på lite vatten är inte särskilt jobbigt inte. :)
Japp och däruppe har jag mitt tv-rum! ;)
Läste att du skulle ha co2 till dessa små….vad för sorts utrustning till små nano?
#65 Tropicas Co2-system =) Hade hoppats få dem idag på posten men icke =(
#66 Ok blir kul att se hur det blir med co2….jag har ju ett 30L nano som jag funderar på att skaffa co2 till…..kört lite med mäskmetoden där men det blir ju ett sådant sölande…….men tack för tipset & ska bli kul att se hur det fungerar i dina kar.
Ja, jag har sett de som håller på med mäsk men det blir ju så mycket sölande som du säger och det gillar inte jag. Det ska vara enkelt ;)
Precis..det ska vara lätt …just nu kör jag co2 på flaska till mitt nano & det är ju enkelt men man glömmer ju att hälla i det varje dag men det är ju mänskliga faktorn.
Snyggt med minilandskaps-sten…..🙂
Tack kallepudas. Ja det blev genast en annan värld än vad jag hade tidigare. Förut var det som en djungel och det var fint i sig också men ack så svårt att sortera.
Har beställt lite annorlunda mat från pimp your shrimp. frakten är gratis om man beställer för minst 300 kr. Beställde bl.a snowflakes, löv och träbit som är lite extra gott och spännande för dem.
JensW, finns många annonser på redbee, har du kollat där?
#76 Jaarå, det är där jag är och skriver till flera och sedan har jag varit på blocket också. =)
Kul med renovering! :) Men bottentäckaren (ser ut som hemianthus callitrichoides?) kommer troligen inte ta sig särskilt bra om du inte splittar den och planterar i små tussar, tyvärr. Så det hade jag rekommenderat att plantera om. Små tussar på några centimeter med några centimeters mellanrum om du vill att den ska täcka hela botten så småningom. :) Är det bara oroginalljuset du har? HCn kräver rätt mycket mer ljus än så, men det har du säkert redan koll på ;)
// Sofia
Väldigt snyggt. Det är så inspirerande att titta på alla fina bilder som läggs ut här 🙂
Jag har inte alls koll på ljuset och det är som du säger med växten men tyckte det var svårt nog att plantera! Haha. Hmm… ska tänka på det.
Tack Lillyrod. =)
Roxie, nu har jag sorterat ut dem mer.
#80 Du kan alltid binda fast HCn på tex stenar som du trycker ner i substratet. Själv har jag fäst mina HC-tussar på rostfritt metallnät.
// Sofia
#83 Hur långa blir rötterna ? Vet du det för nu har jag tryckt ner så mycket det går och separerat dem mer över hela ytan. Hoppas de överlever annars får jag försöka på nytt framöver.
Jens skriv en köpes annons på redbee :) lite lättare att få napp kanske.
Ja det kanske jag skulle prova att göra men gör det imorgon kväll eller något så de får chansen att svara. =)
Okii :)
Vad för växter är du ute efter Jens?
Rötterna blir ca 2cm långa.
// Sofia
Tänker nu på inlägg #86 eller tidigare? Jag har visserligen frågat om växter, gärna röda fluffiga men ändå ska de helst inte bli för höga men kan man ansa dem på höjden utan att de blir tråkiga så är det okej. Annars har jag försökt att få tag i blue jelly till bra pris. Åtminstone räkor i blå ton så att säga. Har hittat annonser på Redbee där de säljer för mycket bra priser men de svarar inte när jag skriver. Kanske har de semester. Jag vet att du nämnde en kille och jag vet hans namn men vill helst kunna åka till personen i fråga och hämta dem så att säga. Åtminstone försöker jag med det först.
Ja tänker du köra med CO2 så har jag några röda växter om det är av intresse; Limnophila Aromatica i alla fall, Även Rotala sp. pink och Alternanthera Reineckii mini :)
// Sofia
Ohh, alla tre växterna var superfina men det som jag fastnade mest för och skulle passa i mitt akvarium var just Limnophila Aromatica och skulle jag mycket väl vilja ha en hel del av för att ha lite som en buske i bakgrunden. Hur många stänger tror det skulle räcka i varje kar?
#75 Ser jättefint ut, grattis! Ang räkmat har jag läst mycket om nässlor. Ska själv plocka ute och koka hastigt före matning.
#92 Tack sauk1 Jasså, det funkar bra menar du? För nässlor har jag i trädgården. Ska man koka det rejält så att det blir sörja eller bara lite lätt?
Ni som har erfarenhet av räkor. Jag har aldrig haft 'öppet' under nattetid. Finns det risk för att räkorna hoppar ur karet om jag inte har täckglaset på ? Tänkte om de var mer 'aktiva' under nattetid?
Jag har ju mitt 3-i-1 kar som är helt öppet, plus att det finns räkor i båda mina axolotl-akvarium och jag har aldrig hittat en räka utanför karet..
#91 Mina stänglar är grenade och själva stammarna är rätt grova. Så jag skulle gissa på att 4-5 stänglar (grenade) i varje nano skulle vara tillräckligt :)
// Sofia
#96 Låter toppen. Jag är intresserad men först vill jag få hem co2-maskinerna. Kontaktar dig via PM när det blir aktuellt att åka förbi dig igen ;))
Ja men gör så! :)
// Sofia
Inga crystals har rymt vad jag vet. Har alltid öppet. Däremot ska väl amano kunna hoppa och rymma bra.
Okej då vet jag för då kommer jag inte ha något täckglaset på inatt för det är fortfarande varmt eller rättare sagt så var det bra temperatur nu.
alltså jag la i 4 amano i mina öppna kar, dagen efter hade 2 av dem hoppat ut o de andra 2 är fortfarande kvar, slutsatsen jag drog är att nyintroducerade amanos kan hoppa ur men har de väl "valt" att stanna kvar så stannar de, dina har ju bott där ett tag så tror inte alls du behöver vara orolig!
Mina Amano är flyttade till 63 L karet så jag har bara red sakura i det ena karet men inga räkor i det andra men snart hoppas jag fixa det.
Gick till mina nanos och kolla tempen och den låg på 24 nu och det är helt okej för det var 26 grader igår. Undrar när jag ska sätta igång fläkten igen? Gör jag det nu så kanske det hinner sjunka en grad till och vad tycker räkor om att det svänger så mycket med temperaturen på en dag?
ja svängningarna är nog lika illa för vissa arter! när min doppvärmare spårade ut o hann värma till 35 grader så vågade jag inte sänka till mer än 29-30 med kallt vatten över en timme ungefär sen lät jag tempen sjunka av sig själv o det tog typ 2 dagar nästan..
mina regnbågsräkor klarade det galant men de är ju oxå oerhört tåliga!
Ja det var inte riktigt så stora svängningar som jag tänkte på utan som igår så sänkte jag från 29 till 24 och nu på morgonen är det 24 men kan kanske gå upp till 26 som värst. Det kan väl inte vara så farligt?
JensW, låt fläkten "swinga" på ettan. Då borde du få en stabil temperatur 🤔
nej det tror jag inte, i naturen förändras ju tempen ett par grader hit o dit, o som sagt, klarade mina så stora svängningar så ska det nog inte vara några problem för dina!
Jag kör på ettan så då hoppas jag att det blir bra och inga större temperaturförändringar under dagen men ska kolla lite då och då och berätta hur det går för jag misstänker att det blir samma härliga dag idag som igår.
Lite OT men en liten bild tagen från mitt sovrum utöver trädgården på baksidan kommer här =)
men åh så vackert!
Snyggt Jens :) Jag vill däremot inte ha en likadan dag som det var igår.. svinigt varmt, fast det var ju skönt när det började regna! :)
Inte helt fel vy 🙂
Där skulle man kunna stå och fiska…
Imponerande damm du byggt i trädgården. Sann akvarist! ;)
Tack alla, jag klagar inte 🙂 för jag är ju inte varm och kan när som helst gå ner och bada. Innan läggdags så tar jag mig ett dopp. Fiska gör jag också då och då för sjön är väldigt stor. Det man ser på bilden är bara en liten vik. Till höger om bryggan så växer sjön rejält.
👍
Bra köp med tanke på fläkten minsann. Nu är det 30 grader ute och igår samma tid så var det 30 grader i nanosarna men nu är det 24,5 grader och jag kör på lägsta hastigheten. Gött ! Slipper byta delvatten idag ;) Fläkten köpte jag på Ö&B för 150 kr så det är som sagt inte stora pengar.
Härligt JensW 👍
Tjusigt 👍
Ja visst är det =) Jag har tänkt på en bakgrund men när jag satt och kollade på karen så tänkte jag inte alls på sladdarna eller pumpen utan bara tittade på det som jag var intresserad av. Jag tror det kommer bli kanon när jag får hem de andra växterna som jag ska köpa av Roxie. Då blir det nog som jag vill ha det.
Kanske nästa helg kommer jag få tag i räkor.
jag får väl skaffa mig nåt nano jag med. Måste ju ha nåt i sovrummet 😃
Hehe VSK. Ja det är ju bättre än att räkna får ;)
😉
Riktigt snygga! 😍
Får nog tänka över det här med ljus sand här, mörk botten är ju urläckert ihop med växterna!
Tack Peppe Ja, det blir en rejäl skillnad för man ser räkorna på ett helt annat sätt än ett ljust botten.
Jag tycker det ser ut som sötvattenstång men är inte säker.
När du säger det så liknar det men jag har inte haft det i karet. Kan det komma upp ändå?
Det borde ju funnits på roten någon gång om det ska växa fram tycker man.
Håller med #127.
Det är helt klart sötvattenstång, jag fick det på en sten någon gång också, och har aldrig haft sötvattenstång i det karet. Vad jag vet vill säga.. :)
Aha, när jag tänker efter så fanns denna rot i mitt 63 L kar och där fanns det sötvattenstång men tog bort det. Det konstiga är att jag har haft denna i ett skåp ett bra tag innan jag lade i denna i detta nano-kar.
Nu har jag fått hem Blue Jelly räkor men avvaktar till senare idag för att ta bilder så ni får se dem och då har de förmodligen lugnat sig lite och fått sin normala färg.
Vi väntar på bilder! :)
ser fram emot bilderna :)
Jag har varit sugen på blue jelly länge, men hur många räksorter ska jag ha, 4 kanske räcker.? haha
😍
#136 Jättefin färg! Hur pass stora blir de?
Usvead, de blir ca 2-3 cm. i inlägg #139 så är den är ca 1 cm. 🙂
Dom är jättefina. Nästan så man blir sugen på räkor ; )
Bara nästan Lillyrod? De är verkligen charmiga att ha att göra med. Klart det är lika mycket arbete som fiskar men ack så trevligt.
Det är dåligt med plats här hemma för fler kar. Men skulle jag få tag på lämpligt litet kar så….
Snygg färg! Läste om moorkienrot på zoopet….
De läggs i saltbad för att förhindra mögel så man bör skölja noga alt. låt de ligga i vattenbad. Fast å andra sidan det gör man väl vanligtvis med allt man stoppar ner i karet, sköljer menar jag. De missfärgar inte vattnet åsså sjunker de direkt.
Stämmer bra det usvead. =)
vilken cool form den hade!
Ja, jag gillade den ;)
jag med, ser nästan ut som en sweetpotato haha
Sweet potato stämmer ganska bra av det man ser på bilden men den är mycket större och längre .
Är det bara jag som ser en dam som ligger på rygg med benen i vädret, när jag ser den där roten? 😇
javascript:nicTemp();
Det tror jag nog 'Kamp' för jag ser bara en rot men det kanske beror på att jag bara se en trädjäkel 😍 som räkor gillar extra mkt.
haha
Jag är såå glad! Ser att en av mina Blue Jelly räkor är med rom! Hon tisslar och tasslar med sina rom och det är nog bara 1-10 dagar kvar till hon släpper dem. Ska försöka ta en bild på henne när jag kan !
oh så skoj, gratulerar!
Kul!
Blir himla sugen själv när man ser dina! Fina, och samtidigt inte överfulla, utan snyggt med det låga. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack snälla jossa5 för det är precis så jag tänker med karen. Lågt med växter med fin fördelning hoppas jag. ;)
Va fint det ser ut! Å grattis till de kommande räklingarna. :)
Tack Lilo. Har nu lite problem med några små ynkla maskar i karet men de har försvunnit efter att jag slängde i ca 10 st små guppy-yngel men vad det kommer ifrån vet jag också och det är överflödig mat. Svårt att mata i rätt mängd men jag försöker =)
haha jag har massa maskar i mina kar, blir tokig, men vet oxå med mig att jag matar för mkt suck
Fattar ju inte hur lite de äter. Är ju rädd att de dör !
Men hur kommer masken dit bara för att man matar för mycket? Den måste ju finnas där för den kommer väl inte med maten?
#167 Vad jag har läst och förstått så bildas det maskar utav överbliven mat i karet som man låter ligga kvar.
Snyggt Jens 👍
Tack så mycket wille_wille. Jag är faktiskt nöjd =)
Olala! Tjusigt jens!
Jag matar också ganska mycket.. Man är ju rädd om de små liven och det är ju så roligt att mata dem. Jag tänker tillbaka på när jag var barn och fick mitt första akvarium, då låg det allt flingor på botten efter matningen och ibland var ytan täckt av mat.. Men inte kom det några maskar för det. Kanske krävs en nypa otur också.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#172 Jag läste nånstans att det skulle komma från överbliven mat som man speciellt ger till just räkor, inte akvariefiskar. Jag köper ju special-mat och det står väldigt tydligt att man ska plocka upp resterna efter 6 tim så det måste finnas en orsak till det. Annars vete fan vad de kommer ifrån? 🤔
Videon nedan är inte från mittkar men det är precis såna små nematoder som jag har i karet eller hade. Jag försöker nu luska ut rätt mängd av mat till dem eller så funderar jag på om jag ska göra en liten 'matlåda' till dem så de kan gå till ett ställe för att äta mat och sedan tar jag upp det efter 6 timmar.
Nu har jag inte alls invasion som nematoder som denna video visar utan jag har väl sett 4-6 st på 3 veckor.
yup precis sådana jag har oxå, o precis som du har jag matat med speciella shrimp sticks!´
dock verkar inte mina galaxy rasboror äta upp dem, så fort jag flyttat mina överlevande Ancistrus yngel ska jag sluta mata med kanske 3-4 dagars mellanrum så får vi se om det hjälper min situation, kommer ju även ha i en killifisk i det andra så då går där fisk i båda!
Mina guppy-yngel åt dem direkt! Har läst på redbee är guppy-yngel är jättebra mot dessa små nematoder.
ja alltså att mata för mkt har/är och kommer att vara min svaga punkt det är jag fullt medveten om, får verkligen lägga band på mig varje gång jag matar haha
jens, ja får se när mina killi är stora nog att flytta in o se hur det går, annars har jag även Platy yngel på g som kanske i så fall kan få husera o rensa!
usvead, ja jag har sådant också men jag vill ju gärna ge blandad mat. Just dessa sticks är lätt att ge men när det kommer till t ex snowflower, blad m.m. så blir det desto svårare. =)
Hur går det med räkorna Jens? Har du fått några räklingar? :) Startade själv om mitt nano för några veckor sen och sålde ungefär 200-300 räkor och behöll bara några stycken till mitt nanoakvarium.
Mina sakura-räkor blir väldigt många och det är svårt att hålla dem i bra kvalité tycker jag men vem bryr sig ;) Försöker i alla fall.
Däremot Blue Jelly-räkorna så har jag inte fått en enda räkling ännu vilket jag tycker är tråkigt. Jag hoppas verkligen att jag får några snart. Kanske är de inte vuxna ännu…
Vilka fina matskålar! Vart kommer dom ifrån?
Men!? Har du redan fått dina och jag har inte ett dugg av mitt "ebayskräp" här som jag beställde!! Aaaargh ;)
ehm ebay eller? haha
Ja, jag har bara positivt att säga om ebay.co.uk. Jag brukar visserligen titta på vilket betyg säljaren får så jag väljer inte vem som helst. Jag har alltid fått mina varor inom en vecka. Mycket bra tycker jag det är.
Samma här, tycker det funkar bra, men det tar ju mer än en vecka om det är fri frakt från Hong Kong.
Okej, så din leverantör är från Hong Kong. Det har inte mina varit för det har oftast varit affärer i Storbritannien.
Om man köper småsaker så är det direkt från källan, väldigt säkert o billigt plus ett enormt urval.
Det är löjligt egentligen för jag är ju över 40 år men jag måste ju säga:
JAG ÄR SÅ LYCKLIG! Har fått räklingar av mina Blue Jelly idag =)))))
Yihaaaaaaaaaa !! =))
Haha, den glädjen gäller oavsett ålder! Grattis!!! Va kul.
Grattis! :)
Ja fy fasiken vad jag har väntat på detta ögonblick. Trodde det var något fel helt enkelt men de kanske inte var tillräckligt gamla när jag köpte dem ?
Grattis Jens! Det var på tiden. Dom kanske inte var sugna då bara ;)
Ni minns väl att jag skrev att en av honorna hade räklingar och det kan man se på bilden #156 och det var den 27 aug ! Hur länge bär en räka på sina ungar innan de släpper dem?
De bär på rommen i ca en månad.. :) 3-5 veckor
Men då stämmer det ju. Pjuuuh. tänkte om de var envisa och inte ville släppa dem och nu såg jag att två av honorna bär på ungar så snart blir det aktuellt igen =) Så roligt !! =)
Grattis till räklingarna :)
Så fint dom har det! :)
Vilken soil har du och var har du köpt den?
Jag köpte EBI Gold Shrimp soil - http://www.ebishop.se/sv/soil/23-shrimpsoil.html
Hittade info om denna soil på Redbee - http://www.redbee.se/content.php/137-Soil-Guide
Tack Jens. :) Satt och läste guiden, blev inte mycket lättare å välja nej. haha.
Men jag får nog hoppa över soilen, tycker det är snyggt, men inte så poppis hos de gröna räkorna om man vill få ungar verkar de som. De vill ha lite högre ph och kh än andra räkor, så jag får hitta på något annat snyggt. ;) Dessutom hade ingen affär i närheten någon soil, och jag vill inte vänta. haha
#205 Populär soil, samma som jag använder.
Ja, det är otroligt populärt och snyggt med soil. Det framhäver det mesta betydligt mer. Sedan tycker jag att vattnet på något sätt blir klarare av det också.
Vilket ph-värde är det de gröna vill ha ? Oliver Knott kanske passar dina räkor bättre?
Jag hittar bara info om att de kräver högre ph, kh och gh än andra räkor för att de ska vilja föröka sig. Hur mycket det innebär har jag inte hittat något om. Så det kanske inte är så bra att sänka ph:t. Ja, Oliver Knotts har jag kollat på. Men nu drog jag igång akvariet det med vad som fanns hemma. :)
Mina räkor käkar också äggskalen som är avsedda för snäckorna. :) Gillar verkligen dina matskålar!
Ja visst är matskålarna snygga! Jag har letat efter just sådana så länge och till slut hittade jag dem på ebay och då kunde jag inte låta bli. Såg en massa lite varstans med de var av acryl och det ville jag inte ha utan jag ville ha glas. =)
matskålarna måste dessutom göra det hela mkt mer behändigt vad gäller att inte rester sprids i karet o skapar alla dessa extra ohyror antar jag?
Japp, Tinitusan .. det är precis min tanke med skålarna. Ta bort dem efter några timmar och inte lämna en massa skräp.