Dags att göra om
Hej. Idag ska vi inhandla lite nytt för att göra om vårat kar på ca 100l. Det är just nu tråkigt o vi har liksom tappat intresset efter en tids sjukdom hos våra guppys o växter. Så, vi ska göra om lite :) förnya ;) Planen är svart grus och mycket växter! Lägger upp en bild som det ser ut nu men då det är från mobilen kanske den inte kommer med och fixar det med datorn sen. Som ni ser är det tråkigt, fler plastväxter än äkta o de är småskitiga och pumpen syns osv :( Det är inte kul med kar när de blir såna!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Vad gäller fiskarna. Siameserna ska få flytta till annat kar då de mobbar de andra. Guppys, är väl 4-5 kvar ska få vara kvar men inga nya ska köpas! Fler neontetror då det bara är 6 kvar. Så planen sen är neontetror, pansarmalar o längre fram en art till som jag glömt vad den heter men som jag blev tipsad om i ett inlägg här :) Bakgrund ska också inhandlas idag!
Följer :) vad är det för svart grus du ska inhandla? Det är ju inte alltid riskfritt med svart sand/grus. Så jag vill alltid ha tips på giftfria svarta bottensubstrat :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag tänkte oxå på det svarta gruset, men då syftade jag på att ts vill ha mycket växter. Svart grus borde väl reflektera strålarna sämre än ljust grus. Eller det kanske inte har nån roll med konstgjorda ljusstrålar?
Jag har haft svart grus tidigare till mina mindre kar som jag köpt på Guldfisken, finns som hemsida men jag har hämtat i affären och det har jag tyckt varit snyggt! Framhäver växter o färger mer, hade äppelsnäckor innan ;) Aldrig hört talas om att det kan vara farligt :/ Reflekterar inte bra nej, väldigt matt botten men vill ju framhäva allt annat så hoppas det blir bra :) Men inte alltid det blir som i huvudet ;)
Ska bli spännande med lite bilder sen när allt är klart 🤦♂️
😃
Jag tror att det giftiga ofta är svart sand, då den kan vara färgad och inte är naturligt svart.. Du har ju haft det förut så då vet du ju att det funkar. :) Jag har själv inte hittat något svart grus i mina affärer här, dock mörkt grått som jag nöjt mig med :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#6 mörkgrått skulle vara snyggt också! :) ska kolla vad de har hemma.
Tömt och rent
Bakgrund o grus i :) inte bästa kvalite på bild :P
Blir snyggt. Får jag komma med tips så får du mer 3D-känsla om du har mindre grus fram och mer bak, typ skidbacke.
#11 ja det är ett bra tips! det är som en backe men syns inte på bilden :) ska fixa mer med det när vattnet slutar vara grumligt.
🙂
Har glömt hur extremt tråkigt det är att vänta på att vattnet ska bli klart :P Min sambo älskar sin ruin så den är ett måste i karet själv hade jag gärna kört naturligt med enbart stenar o nån rot istället men man måste kompromissa :) Växter som kommit i är en amazon som just nu inte är så extremt stor men planen är att den ska täcka pumpen o värmaren från sikt ;) Ett gäng vallisneria längst bak till höger. Även dessa lär spridas mer o täcka mer längre fram. Den lilla växten köpte min man för några månader sedan och vet inte riktigt vad det är men finns väl något som heter anubias? Kan vara en sån… Som sagt dålig bild men orkar inte vänta ;)
Ja det ser ut som en anubias :) Men ursch nu måste jag komma med något tråkigt, jag som inte vill förstöra stämningen och din glädje. Men nu är det såhär att pansarmalar tyvärr behöver ha sand, du kanske kan välja en annan art nu när du redan satt i gruset?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#16 Har jag aldrig hört talas om men det kanske stämmer. Och mina har bott i med grus 3-6mm grus o inte sand i 2 år. Haft samma 3 malar sen starten så byter inte ut de. Utan fortsätter nog med dem tills de inte är med oss längre, för de trivs som fisken i vattnet ;)
Pansarmalar har skäggtömmar som de använder till att böka runt i sanden efter mat, sanden silar de även ut genom gälarna. Med grus kan de inte leva ut dessa naturliga beteenden och det finns även en stor risk att de skadar sina skäggtömmar, tyvärr.
#18 det har du ju rätt i. Aldrig något jag tänkt på eftersom jag haft grovt grus o pansarmalar i 10år som dammsugar fint o fina spröt…men ska definitivt tänka på det hädanefter! :) Får bli andra malar sen.
Hur pass sköra skäggtömmarna är kan vara väldigt olika, jag har haft pansarmalar som förlorat dem trots sand..
#20 mmm plus att många även snälla fiskar tycker det är roligt att nafsa i skäggen :(
#14 Anubias brukar fästas på saker för attmå bra. Linda fast den med sytråd eller fiskelina på ruinen eller en sten eller rot så blir det bra.
Jag vill höra samma sak med mitt kar, följer*
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#22 ah okej! :) tack!
Stött på ett litet irriterande problem. Sköljde o tvättade gruset i en vit hink för att se när det var rent. TROTS det så är det nu liiite grumligt vatten trots att det fått stå sen i går e.m…. Bytt ytterligare en gång allt vatten o det blev bättre. Så, ska nog byta igen och sen får det vara. Eller tömma hela karet o skölja gruset igen… för borde ju vara gruset. :(
Nu är allt på plats. Vattnet har blivit klart och alla grejer är på plats. Vi väntar på en stor sten som möjligen ska vara i bakgrunden men det är inte säkert :) Växterna ska ju växa sig större såklart så nu ser det lite kalt ut men ett akvarie växer inte fram på en dag ;) Inget märkvärdigt jag vet, men ser ju roligare ut än innan och har fått plats i hallen istället så det syns ordentligt :) En dag när vi har råd ska ett större kar inköpas och då kan man ju leka mer :)
Dumma mobilversion :P tar inte med bilden :(
Fiskarna har fått flytta in.
Snyggt!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
vad fint🙂
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Tack :) ja jag är nöjd till tusen o fiskarnas färger syns mycket tydligare med mörk botten o bakgrund :)