Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 766 ggr
Aristarcos
0

Nitrit test - blir gammalt ?

Har fått med ett äldre dropp nitrit test till mitt akvarium ( som dessutom verkar ha varit öppen då test vätska runnit ut någon gång), det påvisar nitrit, men jag vet inte om jag riktigt tror på det.

För jag testade kranvattnet också, som är allmänt kommunalt vatten, det ska bara ligga under 0,0007 mg/l i medelvärde och testet påvisar även nitrit i det typ  när jag kollade bara kranvattnet och det påvisade ca 0,9 mg/l… vilket det är högst osannolikt..

Aristarcos
0

Skulle också påvisa i sådana fall att vårt vatten är otjänligt..

sauk1
0

Brukar finnas bäst före datum på förpackningen. Att den är öppnad ska inte spela roll.

Aristarcos
0

Köpte stickor nu också, och då har det nästan inget nitrat alls… så något är fel med det första testet helt klart.

mimåne
0

Stickor är också kända för att kunna vara en aning missvisande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
1

Min instinkt säger ändå att stickorna visar mer rätt, än dropp testet, då jag inte kan tänka mig att det kommunala vattnet skulle ha otjänlig status.

mimåne
0

Ja det säger jag inte emot.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

jag hade oxå ett dropptest som visade nitrit både i karen o kranvattnet så det ledde mig till att lämna tillbaka testet som faktiskt var nytt o köpte ett annat märke, det andra märket mätte inget i kranvattnet o inget i karet.

Aristarcos
0

Vilket dropp test har du nu ? Du kommer inte ihåg vilket som visade fel Tinitusan?

[Tinitusan]
0

nej tyvärr det kommer jag inte ihåg, ock minns jag att kartongen var väldigt orange, ag har använt mig mkt av tetras NO2 dock har jag precis bytt till JBLs men inte hunnit användadet ännu

Aristarcos
0

Hm, den jag fick med var orange/gul, märke tropical… som inte fungerade bra.

sauk1
0

Jag har använt Sera och JBL. Båda fungerar bra men JBL utlovar exaktare värden, skalan är finare och mer lättavlädt i mitt tycke. Så nu använder jag enbart JBL.

[Tinitusan]
0

ah men du det kan mkt väl ha varit samma test!

sauk1 ah lovar ju gott, den var dels billigare än tetra o dels drygare, bara 5 droppar mot 7 så betydligt mer prisvärd om den fungerar bra!

sauk1
1

Jag har f ö använt nitrattest från JBL köpt billigt med kort datum. Den visade fortfarande korrekta värden jämfört med Sera 6 månader efter bf datum passerat!

[Tinitusan]
0

ah ja jag har svårt att tänka mig att det ens finns bf datum på sånt här, det är nog bara en försäljningsgrej