Också ett till projekt: 54 liter
Kom över ett 54-liters billigt och däri ska det bo chokladgurami eller Apistogramma borellii så småningom. Dock får det ta sin tid och karet ska gås in ordentligt av mina guppy/endlerhanar över sommaren. Iaf, de jag köpte karet av måste ha haft major algproblem eftersom allt var grönt. Jag kunde inte få bort allt från bakgrunden men det får vara. Ska försöka hålla låg budge så de andra karen får bjuda på växter till det nya. Använder rådasand 0,33 mm iom att jag redan hade det hemma och diverse stenar som barnen samlat. Ja och så köpte jag iofs tre små rötter men det finansierades av en liten trisslottsvinst så det räknas inte ;) Har gjort en första upplaga av hardscapet ikväll… Det syns inte men på baksidan "högen" har jag lyckats få till en grotta. Och så finns flera små håligheter för framtida innevånare att gömma sig i.
Blir nog jättefint!
följer =)
Följer =) *älskar projekttrådar*
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Fena!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jättesnyggt! Kommer bli kalas
Följer 🙂
Det ser jätte fint ut redan! Duktig du är på det här :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ska greja bättre bild senare.
Tror det kommer bli hur bra som helst.
Kan tillägga för sakens skull att jag tog ca hälften av vattnet från mitt stora Walstad och resten från kranen. Pumpen tog jag också från stora karet, inkörd och klar (hade två däri så bara att ta ena) :) Och nu har jag just koppat i mina tre könsmogna endlers/guppyhanar så får min, just nu, enda hona lite semester. Hon ska snart yngla och de har varit som iglar på henne stackarn och hon har tryckt ovanpå ena pumpen i flera dagar. Som ni ser ar jag ite fått bort alla alger från bakgrunden.
En färsk mobilbild på 54-litarn. Det växer duktigt med bl a guppygräs och rotala rotundfolia från Kiyona och Roxie här på sajten. Jg är jättenöjd med detta kar. Funderar dock på om det blir för lite plats för Apistogramma borellii. Det är inte mkt mer än 40 liter vatten i om man räknar bort sand och bakgrund, och så växter oc inredning på det. Hade ju tänkt en hane och tre honor. Funderar på dvärgkulfisk istället. Varit sugen på såna förut. Nån gång ska man väl anta en lite svårare utmaning, eller?
Följer :)
// Sofia
åh dem har jag oxå tittat lite på, tyvärr är ju zoopets info guldbelagt, ngn som har lite mer info om denna charmiga fisk??
Det är verkligen jättesnyggt!
Är det okej att kopiera o klistra in information från zoopet?
är du guld? tja det där är nog mer en moralisk fråga kanske menjag vet faktiskt inte?
Glad jag blir att ni gillar :D Glömde säga att jag fick tag på sötvattentång på plantswap också. Såå fin växt!!
Ja det är liiite surt att man ska behöva betala för att kunna läsa om vissa firrar på zoopet, men antar det finns en vettig anledning :)
Känner en som har dessa små krabater och hon tycker de är lättskötta. Har hört de kan vara svåra med maten, att vissa till och med vägrar äta annat än levande föda. Jag har iaf snäckor så att jag är självförsörjande på det och kan mata med. Det är ju det där med att de behöver slita ned näbben. Och vad jag förstått så är de sötvattenfiskar till skillnad från andra kulfiskar. Och iom att de inte blir mer än 2,5 cm så borde de kunna bo i detta kar tycker jag. det verkar råda delade meningar om ifall man kan ha flera ihop. Min kompis har 3 st ihop med en pleco i 60 liter och det funkar bra. Alla är snälla. Jag har i alla fall hela sommaren på mig att fundera. Här ska skyndas långsamt.
jag har guldmedlemskap! däremot har jag inte betalat min faktura i tid så det kommer ta nån vecka kanske innan jag har tillgång till allting igen:p kan bifoga lite info då.
Ja gör det! Kan väl inte vara ngn fara. De har väl inte copyright eller? Du kan ju bara återge infon m dina egna ord typ :)
åh låter ju himla intressant!
Vill du ha borellii så tycker jag att du har plats för en hane samt en hona. Mittenpartiet ser ut att kunna växa till sig och bli lite högre vilket ger en tydligare gräns för revir. Det är viktigt att hanen får plats att gömma sig ifall att de skulle få för sig att leka för då vill inte honan veta av sin gubbe.
Haha, hårda bud för gubben ;) Ok du tror alltså det kan funka med ett par. Men det mest optimala är ändå en hane och 2-3 honor om jag fattat rätt? Hm nu har jag lite att fundera på…
läser på zoopet om dvärgkulfisk, att de vill ha mellan 22-28 grader varmt, blir ca 3 cm stora bara(?) och så är de på svårighetskalan 3 av fem. De vill ha kar som är 30 cm långa minst 20 liter, oj vad förvånad jag är, de verkar ju pyttesmå dessa rackare?
däremot är de ganska aggresiva av sig att döma av kommentarerna på hemsida, de är köttätare och äter räkor o småfisk även om de gömmer sig i snäckskal, de är de den näbbliknande munnen är till för. ett bra lager finkorning sand, växter rötter o gömställen som vanligt.
tål bräckvatten också
kommentar från aronman på Zoopet;
"Mina två små kulfiskar är riktiga terrorister i akvariet, de biter i alla fiskarnas fenor, betta edithae, Platy, olika apistogramma, t.o.m så jagar de pansarmalarna på botten för att snaska fenor.
Får eventuellt göra mig av med de om inte detta beteende slutar.
hade de själva i ett 20L nanokar i början och de är då väldigt söta, och inspekterar sin mat NOGA innan de äter den."
MEN de är OTROLIGT söta :D
De låter ju hur söta som helst! Om inte mina räkkar i hallen på 25 liter funderar nu efter omstart ska jag nog satsa på dessa jag med =)
Mm, de skulle gå helt utan sällis av andra arter (utom maten då) ifall det blir såna här för mig. De är ju såå söta. Och samtidigt hade jag ju bespetsat mig på Apistogramma. MEN det betyder ju bara att jag behöver skaffa ett akvarium till! :)
Tack förresten annaelfie för att du delade med dig av guldinfo :)
nemas problemas :) var nyfiken själv
Eftersom att borellii är haremruvare så kan man ha flera honor åt en hane, Ja. I mitt akvarium har jag en hane och en hona och det fungerar hittills mycket bra. De är fredliga och samsas bra, honan har tagit ett revir där hon helst inte vill ha hanen, hade jag haft 2 honor till hade han ju knappt haft ett eget utrymme även om mitt akvarium är på 280L med mycket skrymslen och vrår.
Så enligt mina egna erfarenheter så anser jag att man absolut inte behöver hålla flera honor på en hane även om de trivs så också.
Oki och du tror inte mitt kar blir för pyttigt då även för bara ett par? Förlåt att jag tjötar men vill ju inte göra nåt dumt :)
Jag tror det ska gå bra.
Kanske några posthorn som städare förutom sandsnäckor….
Inte bara jag som har flera olika projekt ;) Har ytterligare ett projekt nu, men följer gärna här, så kanske man får lite inspiration 😃
Roligt att du följer! Ja vi får se vad det blir. Dwarf puffers eller Apistogramma Borellii. Nu har jag hela semestern på mig att fundera 🤔 👍

#34 Dvärgkulfisk, dvärgkulfisk!😍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
håller med LajvKrattan här
Hm, känner en viss press här ;) Men jag ska hålla er på halster till augusti. Moahahaha!

#37 Vilken ondska!😮
Jamenvisstvettu! 😃
Ångrar mig och brättat redan nu att det blir dvärgkulfisk i detta kar. Dock inte förrän i augusti. Villfortfarnde gärna ha Apistogramma borellii men ska isf skaffa ett större kar till dem. Tre akvarier är ändå lite väl lite i detta sällskap :D
Spännande med dvärgkular.
Och fler akvarium har väl ingen tagit skada av. 👍

#40 Hurra, hurra, hurra, hurraaa!🥳
Dags fören liten uppdatering här! Idag (liiite senare än utlovat) har jag införskaffat tre dvärgkulfiskar. De har redan skrämt slag på mina posthorn (inte vara orolig Tinitusan, det är inte de jag fick från dig 🙂) som dök upp i karet för några veckor sen. De måste ha kommit med ngn växt.
i alla fall är de små liven verkligen lustiga. De liksom lägger huvudet på sned och kollar in grejer. Har sett en av dem jaga snäckor redan. Gav dem yttepyttelite levande vita mygglarver men vet inte om de åt. Än så länge tycks de trivas bra.
En cool grej jag upptäckt som jag inte visste är att de liksom byter färg. Ibland är de mörkfläckiga och ibland helt sandfärgade och alldeles nyss när jag kikade var de gula med små små svarta fräknar. Släppte ner några sandsnäcksbebisar framför näbben på dem och då ändrade de färg till mörkfläckiga igen!
Bilder kommer….
Grattis till de små liven! :)
Vad söta!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
åh så söta =))))
Puh!! Nu har jag sett dem alla tre äta med god aptit. Jag har varit lite orolig att de inte skulle vilja äta. De är ju kinkiga med maten. Jag matade med vita mygglarver, levande alltså, som de är vana från butiken där jag köpte dem. De är så skojiga att titta på när de äter. De "smyger" sig fram mot bytet, väntar och går till attack. Riktiga små rovdjur :)
En till
Hur känns det nu då med valet av kulorna? Är du nöjd? :)
Jo då, jag är nöjd. De är ju väldigt speciella. De är skojiga för de liksom stannar upp när man kommer fram till akvariet och kollar in en. Ser ut som att de säger " jaha och vad ska du göra nu då? Ska du bara stå där och glo eller ska du bjuda på mat?" Medvetna liksom. Men antar det beror på deras lustiga utseende. Så jo, absolut nöjd :)
Så bra :) De har ett väldigt konstigt lugn över sig, kulfiskarna. Och tänka sig fast de är så söta och rofyllda att de kan vara så "aggressiva". Det är banne mig konstigt!
Haha ja verkligen!
Vilka små sötnötar 😍