Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1076 ggr
Sofia54321
0

Räkor

Hej! :) Jag är lite nyfiken på olika räkor i akvarium. Jag har ett 60 liters akvarium och jag undrar om de skulle gå att ha där senare. Sedan får ni gärna skriva massor av fakta om ni kan. Hur man ska inreda akvariumet osv. Och ska de ha samma pump som fiskar? / Sofia :)

[Udoon]
0

redbee.se har mycket bra info. vad jag vet funkar det bra med samma pump som till fisk, men att man räksäkrar så dom inte tar sig in i den och fastnar, jag har satt en nylonstrumpa över insuget på min och än har ingen fastnat.  kan vara bra att tänka på att dom flesta fiskar inte funkar med räkor.

mimåne
0

Ja du kan ha räkor i ett akvarium på 60L. De är inte kräsna med inredningen men mossa är omtyckt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
0

Olika räksorter är olika känsliga med vattenvärden. Så du får välja ut vilken räka du vill ha och anpassa därefter.

Som nämnt ovan så finns mycket info på redbee.se

// Sofia

Sofia54321
0

Okej, tack! :) vilka fiskar kan man ha med räkor och kan man ha dem i ett walstadakvarium?

[Udoon]
0

#4 en bra tumregel angående fisk är att har den så stor mun att en räka får plats där, är risken stor att det är där räkan hamnar för eller senare. har haft neoner och glödbandstetror ihop med räkor utan att nån bliven uppäten, vet många mindre rasboror ska funka, däremot att galaxyrasboran tydligen äter räkyngel. Iratherina Werneri är en trevlig fisk som jag också hört ska funka med räkor. Olika malar borde funka. Kan vara värt att nämna att har man fisk ihop med räkor så kommer räkorna med största sannolikhet gömma sig en hel del.

mimåne
0

Vill du ha fiskar och räkor tillsammans så finns det en lämplig art som kallas för Amano räka. Denna räka är större i storleken och lämpar sig därför bra med mindre fiskar. Räkor är en naturlig föda för i princip alla fiskar och mindre arter än amano räkan riskerar att antingen bli mat själva eller så blir deras avkomma det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ska flika in att det även finns en som kallas redclaw som blir stor,  Macrobrachium tror jag den heter om jag inte minns helt fel!