Beslutsångesten är över
ååååhhhhh tjohoooooo älskar älskar ÄLSKAR dessa underbara fiskar!! hoppas du blir lika nöjd som jag o de kommer säkert komma fram mer o mer efterhand som de känner sig trygga, mina två små var oxå väldigt skygga till att börja med.
ja det var samma här, bara bild innan o ett gäng rädda små som man inte riktigt såg i ett kar sen såg jag vuxna i en affär o blev helt förälskad!
Ja papegojor är så söta, tänk om de bara inte var hybrider så man kunde få avkomma på dem, det hade vart kul! Jag hade gärna haft några stycken om det inte var för att de grävde.
Hur pass mycket gräver de för dig tinitusan, jag läste att du fick göra om ditt akvarium p.g.a det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hehe inte haft en tanke på att dom gräver.. helt plötsligt blev jag glad att jag inte la i stenarna jag hade tänkt, välta lite rötter och flytande växter kan jag överleva :p
Hoppsan! Tur att jag råkade nämna det då, så att du är förberedd i fall att :) För mig är det ett stort problem då jag är intresserad av växter och det estetiska. Aja baja på den som vågar röra mina gröna!
Får väl nöja mig med att ha det grönt och fint i dom andra karet ;)
ja de gräver en hel del, jag har fortfarande inte gjort iordning efter raset, har inte hunnit, men om man bara förankrar alla stenar på botten(o inte som jag alla utan 1-2) så är det inga problem! dock var ju inte mitt kar tänkt till papegojor från början så därför det blev som det blev!
mimåne dock säger de ju att hanarna inte är sterila längre, vem vet jag kanske får ett gäng småttingar så småningom ;)
i affären så sa tjejen att jag inte skulle kombinera dom med zebraciklider för dom kan visst korsa sig så småttingar kan dom tydligen producera
Att hanarna inte sägs vara sterila längre har jag inte hört något om, är detta något du hört eller finns informationen tillgänglig på nätet?
Peppe_ing, det är hanarna som är sterila, inte honorna. Om jag inte har fel så är det bland annat zebraciklid som används i framställandet av hybriden. Papegojcikliden kan alltså inte föröka sig med enbart varandra.
Men gräver de upp växter för dig Tinitusan?
nej läst på nätet, det kom upp i en tråd med bla rovfisk o jag vet hon kollade upp det men minns inte vad hon länkade till, kanske går att leta upp här på forumet? annars googla!
jag har letat efter vad de är för korsning men har itne lyckats hitta en säker källa, de korsar med zebra men jag är inte hundra äker de är korsade från zebra faktsikt.
de gräver men faktiskt inte bak vid växterna, utan framme längst rutan, rovfisk säger att hennes inte direkt gräver alls, o det är bara mina två stora som gräver, de små har inte visat tendens alls ännu
Jag tror jag vet vilken tråd du pratat om, jag var aktiv i diskussionen också men däremot säger mitt minne att rovfisk kom fram till att de var sterila? :)
haha nope, eller ja möjligt att hon sa att hon trott så innan, men vi ratade om det i pm för inte så länge sedan o då sa hon att hon hoppas min hane inte är steril nu då.'¨
jag ska se om jag kan hitta ngt på nätet om det
i den här tråde pratar dynamitella om att hon har en bekant somodlar papegojciklider tex
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f0fd3b2d3b4fd4aad000311-farga-fiskar
fast sen längre ner i tråden säger hon int emot när ngn skriver js om att de är sterila
http://www.aquaticcommunity.com/se/ciklider/bloodparrot.php
här pratar de om odling o att de inte längre är sterila, att de bara var vanligt i första generation etc, dock är sidan skriven 2004-06 om jag tolkar det rätt
http://www.parrotcichlids.com/parrot-cichlid-breeding.asp
en annan länk där flertalet pratar om odling, dock skulle jag tro att det är svårt att få dem att lyckas med sin lek för det är inte mkt info om dem på nätet
Jamen så intressant! Det skulle ju vara toppenroligt i så fall! :)
eller hur?