Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 993 ggr
Aristarcos
0

Skapa botten med grus/ sand !?

hej,

Jag har nu satt upp akvariet, det ingick stort grus på ca 5 mm i omkrets skulle jag tro, köpte extra också 9 kg rådasand.

Funkar det att fylla på storgruset mer långt bak, och ha råda sanden fram till tänk 50/ 50 ungefär.

Behöver man avgränsa det då, eller brukar det gå bra att ha två olika underlag fram och baktill av akvariet, tänkte alla fiskar gillar inte grus, och jag gillar nog bättre sanden, så då tänkte jag, varför inte båda två :)

mimåne
0

Tror du inte att du kommer få en favorit senare om du kör 50/50?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
0

Känner att det gruset, kanske inte egentligen är så fiskvänligt..eller är det bara en uppfattning. Sen pratade jag med en i butiken, han sa att man måste sätta till lite salt i vattnet till Guppys, stämmer det verkligen ?

mimåne
0

Om att grus inte är så fiskvänligt kan jag delvis hålla med om, för att det är en del arter som inte ska hållas i det. Visst kan du köra halva halva, men jag tror du gör bättre i att välja endera.

Angående saltet så finns det vissa aspekter som talar för att det kan ha positiv inverkan på just Guppy. Denna art har människan avlat så pass hårt att den nu är väldigt sårbar. De insjuknar på tok för lätt i alla möjliga sjukdomar och i många fall till och med dör de inom några veckor. Salt har en läkande effekt på en del sjukdomar och detta använder många butiker sig av p.g.a att de är så sköra. De doserar salt i förebyggande syfte åt sina guppys så att de klarar sig tills de blir köpta. Faktum är att arten t.om i många situationer avlas i saltat vatten. Visst blir det en stor omställning för en Guppy som i många generationer avlats och fötts upp i saltat vatten att plötsligt komma till ett akvarium helt utan salt. 

Vill du ha guppys så skulle jag råda dig till att i så fall köpa privat odlade, de kan vara något tåligare än de i butik. Arten är ändå något jag råder dig att hålla dig borta från i första taget.

Aristarcos
0

Kan man starta upp karet med 5 neontetror istället för 2-3 större fiskar ? Såg supersöta små yngel idag, de kanske var typ 1,5-2 cm endast pytte fiskar ;)

mimåne
0

Hur stort är akvariet?

mimåne
0

Hur stort är akvariet?

Aristarcos
0

54 liters

mimåne
0

Då skulle jag påstå att 5 stycken startfiskar är för mycket. Neontetror är dessutom känsliga för nitrit. Att börja med två individer är mycket säkrare i den här typen av storlek.

Aristarcos
0

Även om de är super små yngel?,…emot de andra så var de jätte små.. De kanske tom var 1-1,5 cm..när jag tänker efter..

mimåne
0

Även yngel bajsar :)