Akvarium?
Hej
Tänkte skaffa akvarium igen.. har haft innan men då hade jag sötvattensfiskar (heter det så?)
jag vill nu skaffa saltvattensfiskar tex clownfisk mm kan man ha guldfiskar med dom?
Och när vi hade akvarium innan så var det ungefär en meter på bredden och sidan ungefär 0,5 meter djup 0,5 meter, Vill ha mindre någon lämplig storlek?
Vad har ni för fiskar behöver man pump till saltvattenfiskar och vilka fiskar kan man ha?
Hur ofta ska man tvätta akvariumet?
Kan man ha malar med saltvattens fiskar?
När jag hade akvarium innan kom det många snigla (snäckor små) Kan man förebygga detta vill ju ha växter (kanske kan ha plast?)
Väldigt tacksam för hjälp :)
Eller är det lättare att ha sötvattensfiskar?
Det är ju lättare med sötvattenskar.
Sedan så kostar ju ett saltvattenskar mycket mer……..jag rekommenderar att googla lite på saltvattensakvarium & läsa och sedan fundera p om det är vad du verkligen vill ha och vill lägga pengar på.
#2 Tack för ditt svar :)
Men clownfiskar kan man väll ha i sötvatten?
nej det fungerar nog inte så bra eftersom clownfisk är en saltvattensfisk.
#5 såg dom när jag sökte på sötvattensfiskar så blev lite förvirrad var tvungen o fråga :=)
http://www.saltvattenakvarium.nu/
Här har du lite läsning om ämnet & även lite kostnadsexempel……..till & med så att jag som varit med ett tag blir avskräckt,inte av kostnaden utan om det blir dåligt…..pengar rakt ut i tomma intet är ju lagom kul.

För att besvara din andra fråga så nej, man kan inte ha guldfiskar i saltvattensakvarier; guldfiskar är sötvattensfiskar.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Lite information om guldfisk…..om man vill ha sådana så ska man ha ett stort akvarium.
Tack, blir nog sötvattensfiskar då jag haft det innan, kanske lättare?:)
lit fakta om dom?:)
på den sidan kallepudas länkade kan du sök alla möjliga typer av fisk o se vad de har för krav på vattnet o storlek på akvarium etc, Guldfisk är väl en toppen fisk att börja med igen men då måste du ju som sagt ha lite större kar =)
Vilka fiskar har ni? behöver tips om raser ;) + vad har ni för inredning och mått/Liter?
Vill bara smita in och tipsa om zoopet, där kan du se olika fiskarter och vad dom kräver och vill ha.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är nog lättare för dig att kika igenom lite trådar som redan finns här :) Finns massa tips och förklaringar i artiklar det är bara söka runt och titta 😉
Eller varför inte ta en tur till din närmaste zoobutik och kika på utbudet där.
Skriv ner namnen på fiskar du tycker ser trevliga ut, åk sedan hem och läs på om dem. Annars om du vill ha ett tips här och nu utifrån den lilla fakta jag vet om dig och ditt intresse så skulle jag säga Platy.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag blir helt ärligt rädd när jag läser dina frågor, jag hoppas verkligen du läser på innan du åker och köper fisk plus tillbehör. Det är levande varelser som förtjänar det bästa! Men lycka till, hittar du fisk i djuraffären du fastnar för, läs på så blir allt kalas! :)
#16 .. varför.?
Jag kanske ska ha guldfiskar, de behöver inte pumpar väl?
Guldfiskar skitar ner rejält samt vill ha relativt strömt vatten så en pump är absolut nödvändigt till guldfiskar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#17 Kom också ihåg att guldfiskar blir stora, och vill ha ett stort akvarie.
Jag ska nog åka till en djuraffär och kolla på olika fiskarter, sen komma hem och läsa på om dom så får vi se om det blir något! :)
#20 det låter himla bra! :)
Vad bra! Kommihåg som sagt att de ska ha stora akvarium, inte 54 alltså, tror det är minst 200l. Läs på och lycka till :)
Min kompis har ett liiiitet akvarium med två slöjstjärtar i och en ancistrius eller hur det nu stavas, blev ledsen inombords när jag såg det lilla karet på kanske 15-20 l
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
fast det skulle väl vara fysiskt omöjligt att få rum med 2 slöjstjärtar o en Ancistrus i ett 20 liters kar, är du säker på att det är så litet? o om det är din kompis så hoppas vi på att du förklarade att det är alldeles alldeles för litet?
Okej, jag överdrev lite. Det kanske var 30-40 l, slöjstjärtararna var inte fullvuxna och heller inte ancistriusen! Alltså jag är bara 12 år och jag visste inte hur jag skulle säga att att det var för litet, vill inte såra henne. Vi är inte bästa vänner precis så jag kan liksom inte säga precis vad jag tycker om henne och hennes akvarium:(
om ni är så unga så beror ju hennes situation på okunskap, o givetvis ska du inte göra henne ledsen! kanske kan du tipsa henne om forumet här så kan vi hjälpa dig? eller prata med dina föräldrar så kanske de kan hjälpa till? hon kommer ju snart ha en ohållbar situation vare sig hon vill eller inte eftrsom slöjstjärtarna växer.
bra att du talar om att du är ung, ibland är det svårt att avgöra här på forumet hur gammal ngn är!
Ska försöka säga det till henne nästa gång jag är hos henne! Men det är inte lätt
Ska försöka säga det till henne nästa gång jag är hos henne! Men det är inte lätt