Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1654 ggr
Gurragg
0

Malar till pirayor

Tjena har 4 rödbukade pirayor, när man matar dem blir det ju ganska skitigt och mycket som sjunker ner till botten, vilket sen bidrar till mycket alger, jag försöker suga upp det jag ser och underhålla lite hela tiden men blir ändå ganska skitigt, tänkte höra om ni tror det skulle kunna finnas någon mal man skulle kunna haft ihop med dem? Jag hade en malliknande fisk ihop med dem innan men den rensade typ ingenting så har inte kvar den, tänkte på typ gibbiceps eller så, dem är ju rätt hårda ändå? Är någon intresserad har jag även en stor gibbiceps på 35cm som jag gärna hade bytat mot flera mindre eller något annat kul (endast rovfisk)

[Tinitusan]
0

är det alger eller matrester eller skit du vill malen ska ta hand om?

Gurragg
0

Gärna alger men matrester också som kommer ner på botten också, trodde dem tog det automatiskt även om dem bara åt alger? :)

[Tinitusan]
0

Nja det finns ju både alg, all och köttätare bland malarna!

Gurragg
0

Aha, helst algätare, vad äter gibbiceps då? Alger väl när dem är mindre ?

[Tinitusan]
0

yup, möjligt att de blir mer av en allätare som äldre inte så säker, problemet är väl att du inte kan ha mindre malar så som Ancistrus eller?

[raichu]
0

Tror att Ancistrus kan funka om man har något gömställe och den lär sig att inte vara ute under dagen.

Gurragg
0

Mina pirayor är fortfarande små så det är inga bjässar, men om man gjort en stor rengöring och tar ut pirayorna och i med lite små malar och gör lite grottor och dylikt kanske det funkar? Kunde släppt i lite mörtyngel som tar bort uppmärksamheten från malarna, hade en malliknande på typ 10cm som funkade rätt bra, men den var rätt aggressiv mot pirayorna och jagade iväg dem. Tror jag ska skaffa mig några Ancistrus isåfall, hur många ska dem vara för att trivas? Tänkte 4-5 st ifall det funkat?

[raichu]
0

Ancistrusar trivs bäst ensamma.

[Tinitusan]
0

Ancistrus är väl dock inte en utpräglad ensamfisk i stil med tex Eldstjärt, det går utmärkt att ha flera ihop.

[Tinitusan]
0

har du dessutom ett stort kar och vill ha dem till städning kan det krävas flera för att fylla sin funktion.

[raichu]
0

Den erfarenhet jag har av ancistrusar är att de bara slåss och jagar varandra på ett territoriellt sett när man har flera ihop.

[Tinitusan]
0

där ser man, har själv flera Ancistrus ihop o har bara sett ett "bråk" om bästa grottan mellan två hanar, men när det väl var löst var allt lungt, har olika L-malar tillsammans o där är aldrig bråk, skulle man vara orolig för bråk hanar imellan kan man ju i så fall välja att ha en hane o resten honor eller bara honor i så fall.

Lilolizeit
0

Jag tror inte att det är så vanligt att ancistrusar bråkar. Jag har 2 hanar sen i februari och de har aldrig bråkat med varandra. Dock finns det gott om utrymmen och gömställen för dom. Finns det inte det, kan jag tänka mig, att som Tinitusan säger, att de bråkar om "bästa platsen".

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

Min erfarenhet av Ancistrus är densamma som raichus. Jag har haft de som slagits tills den ena har dött. Jag tycker de är väldigt opålitliga och en del är väldigt revirhärdade och aggressiva mot sin egen art. Jag tror att om man vill ha flera stycken tillsammans, så ger man dem de bästa förutsättningarna om de introduceras till karet tillsammans som små och växer upp ihop.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

menar ni att även honor slåss? har jag aldrig hört talas om innan o som sagt aldrig upplevt själv heller förrutom den gången det gruffades lite om bästa grottan.

[raichu]
0

Jag har haft hannar som så fort de sett honan vilket har lett till att honan har dött av stress.

Typ alla hannar som jag har haft har varit riktigt griniga och bråkiga av sig.

[Tinitusan]
0

vänta nu menar du att dina Ancistrus hanar har jagat ihjäl dina Ancistrus honor? alltså det måste vara extremt ovanligt, jag har 2 hanar o 2 honor o 150 yngel i mitt kar o det är ingen som jagar ngn.

jag tror inte det är vanligt, och att man inte skulle kunna ha mer än en Ancistrus i ett kar låter nästan befängt tycker jag.

mimåne
0

Första gången jag köpte en Ancistrus så blev det en hona. Efter ett tag övertog jag en annan hona av en vän. Inkopplingen skedde på kvällen och på morgonen var den ena honan ihjälslagen. Jag kan omöjligt tycka att det var en ren tillfällighet att jag skulle ha råkat få tag på två så pass aggressiva honor.

Det kan inte vara helt ovanligt.

[Tinitusan]
0

ja jag vet att du varit lite negativt inställd till Ancistrus det har du nämnt innan, o kan ju förstå om du tror den blev ihjälslagen av den andra men då skulle alltså två honor bråkat så att den ena dog? och du är helt säker på att hon dog av våld o att det var den andra honan?

ja jag kan bara prata för mig själv men har aldrig upplevt det problemet eller sett det problemet hos ngn annan där de flesta har flertalet Ancistrus i större kar utan problem.

[raichu]
0

Ja, och det har hänt varje gång jag har försökt hålla hona och hane ihop.

mimåne
0

Jag är 100% säker på att de två honorna slogs tills den ena dog. De fanns skillnader på dem utseendemässigt och den överlevande var honan som hade sitt revir där från början. Det var alltså den "nya" som dog.

Att jag inte är förtjust i Ancistrus kanske yttrar sig som en negativ inställning. Ogillandet till arten hör delvis ihop med erfarenheterna jag haft samt hört om från vänner som gjort att jag tycker de är bråkiga. Andra orsaker till att jag inte är förtjust i dem är att jag inte tycker de är bra algätare och bara trycker i skrymslen för att komma ut när jag lagt mig. Tråkigt! ;)

[Tinitusan]
0

Ja alltså jag ifrågasätter inte er trovärdighet på någon sätt, bara förvånad!

SuperLimm
0

Det är inte så att du behöver göra vattenbyten lite oftare eller skaffa en bättre pump då?

Mvh Linn

Gurragg
0

Hm var ju lite delade meningar, men jag har ju 3 kar till jag i värsta fall får dela upp dem i om dem skulle bråka, tänkte nog skaffa mig 4 st. Har inga malar i dem heller och dem håller sig fina ändå så en mal skadar nog inte. Nej alltså jag gör vattenbyte varje vecka och ibland lite oftare och suger alltid upp överbliven mat och pumpen är det inga fel på, den rensar bra och är väl på 1000l/h har jag för mig, har bara dem i ett 220l nu eftersom dem är så små, sedan ska jag ha dem i mitt 720l.

SuperLimm
0

Pumpen ska vara på minst 3 gånger mer liter i timmen än akvariet är på. Är akvariet på 300 liter bör pumpen vara på iallafall 1000 liter. Har man fiskar som skitar ner mycket är det bra om pumpen har ännu bättre kapacitet. 

Sen bör du ta bort matrester varje gång de ätit och kanske göra vattenbyte 3 gånger i veckan. Malar tar inte bort orsaken till algerna, om du köper algätande malar vill säga.

Mvh Linn

Gurragg
0

Ja och mitt akvarium är på 220 liter och pumpen på 1000, kan även vara mer är inte helt säker så den fungerar bra tycker jag, och som jag skrev tidigare tar jag alltid bort överblivna matrester och bytar bytar cirka 25% (ibland mer ibland mindre) två gånger i veckan, nej det vet jag att dem inte gör men dem borde ju hjälpa lite tänkte jag, det var dock bara en tanke. Har iallafall inhandlat 4 st som jag släppt i till pirayorna och det går bra, matade pirayorna strax efter och det åt dem och lät även malarna vara. :)