bråkande ancistrus?
Så efter lite delade erfarenheter i en annan tråd ang Ancistrus och huruvida det går att ha fler än en eller inte är jag nyfiken på om det är fler som har upplevt att de bråkar mkt och till och med slår ihjäl varandra om de är flera?
Jag skulle vilja förtydliga att min åsikt är den att det är individuellt. Vissa är mer aggressiva än andra, i vissa fall går det inte och i andra fungerar det, oavsett kön.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja ja men självklart förstod jag att du inte tror att alla är så, men samtidigt känns det så främmande för mig o vill gärna veta om det kanske till o med är vanligt!
Jo det är ett intressant ämne. Det skulle vara trevligt att få in en del fler erfarenheter om det här.
ja absolut!
har suttit o googlat o det finns en del trådar etc som pratar om ensamma Ancistrus som blir aggressiva mot andra fiskar men som jag förstått ofta för att de inte blir stödfodrade själva, o ett fåtal som pratar om aggressiva hanar som är revirhävande men det finns inte jättemkt o def inte tillräckligt för att kunna dra en ordentlig slutsats!

Gjorde mig nyss av med min Ancistrus för att den blev så elak mot de andra invånarna i akvariet. Hon jagade allt och alla, blev en sådan stress i karet.
var hon ensam Ancistrus eller hade du flera? hur gammal var hon?
suttit o gogglat lite olika varianter av aggressiv Ancistrus nu på morgonen o hittat lite mer, det står bland annat att det finns en del som blivit aggressiva när de blivit äldre o det verkar betydligt vanligare att de jagar andra fiskar i karet om de är ensamma, lite tvetydigt då om man ser till om man ska ha dem ensamma eller inte.
jag vill gärna få in fler erfarenheter, och absolut inte bara de som har haft Ancistrus som är aggressiva utan även tvärtom!
tala gärna om hur många du har eller hade, storlek på karet, ålder, kön, andra fiskar, gott om gömställen etc etc så man kan bilda sig en uppfattning om förhållandet.
tex har jag mina albino Ancistrus, 2 hanar och 2 honor i mitt kar med bottenytan 85x35, dock har de gått ihop i mitt 350l kar när jag först släppte ihop hanarna och de grumsade lite över en grotta vilket den ena vann o sen dess stör de inte varandra, jag har även alltid minst lika många grottor i mina kar som jag har hanar, detta gäller även L-malarna och en massa drivved o rötter o tegelrör etc etc.
en intressant sak som visserligen är orelaterad är att sen den ena hanen dominerade verkar honorna mer intresserad av lek med honom än med den andra hanen som inte fått lek på kanske 2 månader nu.
de lever oxå med ca 150 yngel från den dominanta hanen o verken honorna eller den andra hanen uppvisar någon som helst dominans mot de små, den andra hanen har dem även inne i sin grotta stundvis.
Intressant lekbeteende du har där!
Ja faktiskt, man skulle kunna argumentera Darwins teori om survival of the fittest kanske? Så småningom ska jag dela på paren när rummet i källaren är iordning så får vi se vad som händer!
De jag hade var honor och unga exemplar. Den något större tog över hela karet och jagade den mindre om hon visade sig. Däremot visade ingen av dem någon aggressivitet mot andra fiskar. Intresset för rom och små yngel var däremot stort.