Svampsjuka?!

ojdå, han såg riktigt risig ut faktiskt… ser även ut som om fjällen har rest sig lite, och det tyder även på infektion.
svampsporer finns alltid i akvariet. det är inget som du behöver ha tagit in. så länge som en fisk mår bra klarar kroppen att stå emot svampen, men om fiskens immunförsvar blir påverkat, klarar deninte av att stå emot det. din fisks imminförsvar är antagligen påverkat av något. det kan vara allt från stress och dålig vattenkvalité till annan sjukdom eller skador. testa att ta lite akvarievatten i en liten låda vid sidan av häll i salt, ca 1 dl/100 l och fiska upp honom och bada honom i det i 15 minuter. ha också lite salt i akvariet, men inte lika mycket. har brukar ha en tesked i mitt 30l ungefär.
han ser dock ganska risig ut, som sagt, så jag skulle tro att han har en annan infektion och att svempen är sekundär. då är det bara att pallra sig iväg till en djursffär och köpa medicin mot bakterieinfektioner.
Saken är att detta har exploderat i natt. I går hade han inget sånt, han var framme precis som vanligt. Kan jag fortfarande göra det vanliga vattenbytet eller stressar det honom?

well, det kan gå fort, vilket jag självkan skriva under på. hade en kulfisk som rök på en svampinfektion. han fick mat på kvällen, som vanligt, var då pigg och glad. på morgonen såg han ut som din irre, och på kvällen dog han. är immunförsvaret nedsatt kan det verkligen gå jättefort, och din fisk är ordentligt angripen. även fjällen verkar som sagt sticka ut, men det ser ju du bättre än jag.
du kan göra ett försiktigt vattenbyte, men som han ser ut nu behöver han någon form av medicin och saltbad.
Han är just nu i ett saltbad… får åka iväg till en djuraffär när morsan kommit hem, om han fortfarande lever :/ min lilla Willfred… i värsta fall hade han det bra sista året av sitt liv… (när jag köpte honom gick han i ett visningsakvarium med söndertuggade fenor). Hur är det med malarna? De ser inte angripna ut än men hur stor är risken för dom?

som sagt, svamp smittar inte på samma vis som exempelvis vissa aggresiva parasiter. fisken behöver ha nedsatt immunförsvar eller vara svag av annan orsak. läste lite bakåt och såg att du ju hade problem med matningen på honom, och att han eventuellt var förstoppad eller nått liknande. det skulle faktiskt kunna förklara det mesta om du fortfarande inte fått ordning på det. är han förstoppad och har varit det i ett par dagar kan det ha orsakat en infektion i kroppen, som påverkar immunförsvaret och gett upphov till svamp. hur som helst är det jättesvårt att diagnosticera honom mer än det man ser, och det är fjällen och det ganska ordentliga svampangreppet. fjällen tyder som sagt på infektion, men du ser bättre än jag om fjällen faktiskt står ut.
Just nu är han som sagt i saltbad, ska kolla nogare på fjällen när jag flyttar tillbaks honom. Ska jag testa att ge honom ärta (som kunde hjälpa förstoppning)? Eller han kan väl inte äta med svampen?
Han ser gråar ut i nyanserna (men jag har inte heller en aning om hur gammal han var, och han har bott här sedan februari…) men jag tycker inte fjällen sticker ut mer än de på magen som brukar ställa sig när han äter för mycket. Dock är han även mer uppsväld än han var igår
Håll tummarna för Willfred… han har nu fått ärta (som han åt med god aptit), två saltbad samt medicin i vattnet och (tyvärr) salt varpå jag efteråt kom på att det var ju extremt dumt med tanke på att jag har två snäckor där i :/ Gav ytterst lite salt så hoppas de inte tar skada… går det att ha dom i bunke tillfälligt annars om de börjar se dåliga ut? (Kan tyvärr inte ha dom i något annat kar då dom blir uppätna)

medicinen är nog värre än saltet för snäckorna. snäckor tål en viss mängd salt så länge som det inte rör sig om medicineringsmycket salt, alltså ett par dl/100 l. vilken temp har du? höj till runt 28 om du inte redan har det. även värme kan ta död på svampangreppet.
Han har i vanliga fall runt 27-28 grader, har dock dragit upp doppvärmaren ett snäpp så han får det lite varmare ändå.
Såg en liiiten korv från honom i morse… glad man kan bli för bajs ibland ^^ dock är han fortfarande sprickfärdig… han är fortfarande luddrig runt munnen men det har i allafall inte blivit mer :/
Han åt ärtan idag men med tanke på hur tjock han är känns det inte som att jag borde ge honom något mer fören magen i såna fall går ner?

Hoppar på en gammal tråd….
Min "Sixten" har fått precis liknande vitt ludd på en av fenorna (har inte hunnit ta någon bild).
Han går själv i sitt kar så jag har dels tagit upp honom och badat honom i ektozon saltbad i 20 minuter, och dels tillsatt ektozon salt i karet enligt instruktion. Han är i övrigt pigg, äter och simmar runt som vanligt.
Mina frågor är nu under sjukdomstiden:
Hur många dagar i sträck, och hur länge per gång ska man saltbada? Är 20 min. tillräckligt?
Hur ofta, och hur mycket vatten bör jag byta i akvariet?
Ska jag tillsätta ektozon salt varje gång jag byter vatten?
Saltbada inte sötvattensfiskar. Att tillsätta en mindre mängd salt i karet till fiskar som tål salt bra är okej, kampfisken hör till en av dem om jag har klart för mig?
Men jag skulle verkligen avråda från att regelrätt saltbada, alltså stoppa dem i vatten med riktigt salt vatten. Det är oerhört plågsamt för en sötvattensfisk, det kan mycket väl ta kål på dem och det är en riktigt otrevlig död.
Det är bättre att köpa mediciner som angriper den sjukdomen fisken har direkt (utan att äventyra fiskens liv på ett sådant extremt sätt som saltbad!) och då eventuellt i en kampfisks fall köra en lägre dos salt i karet samtidigt. Lite salt hjälper fisken med osmosen så att den kan koncentrera sig på att läka ihop själv, samtidigt som det blir otrevligt för bakterierna men mycket salt är dödligt även för fisken. Salt är egentligen ingen medicin i sig.
Jag vet inte riktigt vad sammansättningen på ektozonsaltet är, men jag har för mig att det mest består av just salt. Dyrt salt, i princip… och jag vet att det till och med står på ektozonpaketet att man ska/kan saltbada fisken men enligt mig är det inte en ok metod.
Minst lika viktigt är också att ta reda på varför fisken blev sjuk från början, vad har hänt i akvariet t.ex som gör fisken mottaglig för sjukdom? Har vattenvärdena varit svajiga/dåliga t.ex?
20 minuter är mer än tillräckligt för att "tippa" fisken i vanliga fall, jag vet inte om du såg detta hända? Fisken blir alltså så medtagen att den inte kan hålla sig upprätt och då menar man att saltet har gjort sitt jobb… sötvattensbakterierna bör vara döda vid det här laget. Problemet är dock att fisken är nära döden den också. För en redan sjuk och medtagen fisk är detta en onödig och livsfarlig påfrestning.