vad är detta?
nu är det min tur att be om hjälp. har fått håralger i mitt nyligen övertagna 95L, lite surt men inga konstigheter tyckte jag. men sen hittade jag ett tiotal skumma grejer på rutan och dom var inte där igår… ser ut som en liten prick på ett par millimetar, med 5 st långa "armar" som ser ut som typ hårstrån, ca 1cm långa alla 5. jag vet inte om det är alger eller något annat, det är svårt att se om "armarna" bara rör sig i strömmen eller rör sig av sig själva. har inte så stor koll på olika ohyra man kan åka på, och nu blir jag lite paranoid, kan det vara hydror? har posthorn och blue jelly i det akvariet, så slänga i massa medel känns lite sådär. fick ingen bild på dom, men ritade i paint hur dom ser ut, hoppas den syns. hur blir jag av med skräpet?
ja det är hydror! dryga att bli av med tyvärr o de tar tyvärr död på räklingar =/
o fy bubblan, sprang in och jag mosade dom jag såg nu. måste nästan ha funnits i karet innan, gick guldbarber och lite annat i som antagligen åt dom. matar med mosura gravidas och algtabletter, brukar ha nåt löv i också, så från maten kan det knappast komma. svårt att tro att jag fått dom med växter, har bara köpt från akvarieplantor.se och dom ska ju vara bra. ska in till stan imorgon, är det nåt medel som går att få tag på utan att ta död på räkorna?
Nej jag hittade inget när jag hade problem, så som jag förstått är det lättare med små fisk i för de håller den i schack, men med bara räkor är det svårt, inget du vill höra men jag avvecklade mitt kar tillslut för det blev överfullt =(
Var tvungen att läsa på vad det var… här hittade jag en artikel
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=66&site=1
aj då :/ karet kommer att tömmas snart ändå eftersom jag ska flytta i början av november, ska jag kanske bara fortsätta att mosa dom jag ser och ge tusan i att mata tills dess? vad jag förstått så tar hydrorna yngel, men tar dom vuxna räkor med? hade bara 10 blue jelly i från början, visserligen tråkigt om dom inte klarar sig men inte lika illa som om det var mycket räkor i karet. men klarar dom sig, bara att det inte blir yngel när det är hydror så är det ju ingen panik iallafall. känns lite onödigt att riva ur karet och börja kuckla med det nu om det kan vänta tills flytten.
en tanke: dom kan inte ha kommit in från weekendfodret jag börjat stoppa i nyligen?
#4 står i länken att dom bara äter levande, jag ger inget levande foder alls, så då borde dom ju svultit för länge sen, några räklingar kan det inte ha blivit än, alla 10 var vuxna men ingen bar på ägg när jag fick hem dom, och har bara haft dom i ca 2 veckor 🤔
ger samma foder i båda mina kar, och det andra karet frodas det, inte ett enda kräk har jag sett, så förvirrad minst sagt.
jag har heller aldrig matat med levande föda..
Står det inte i artikeln också att man måste frysa torrfoder av torkade smådjur för att avdöda dem i maten.. Om jag inte är ute,och cyklar nu..