Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2568 ggr
takykardi
2014-08-23 10:45
0

alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett akvarium som har varit igång några veckor nu och nu har det börjat växa såna här trevligheter.. Dom är bara på dessa växer ännu och jag vill inte att dom sprider sig på annan inredning. Vad ska jag göra? Plocka bort alla blad? Dom går inte att bara gnugga bort. Och vad heter dessa alger?

Aristarcos
2014-08-23 11:16
0

har inte varit här länge, men tycker det ser ut som tofsalger..

[Tinitusan]
2014-08-23 11:37
0

tror det är början till tofsalger, vet att just anubis är extra känslig för den typen av alger.

mimåne
2014-08-23 12:10
0

Växten du har på bilden är en Anubias, denna växt växer långsamt och är därför ganska utsatt för alger.

Det är väldigt vanligt att alger dyker upp någon vecka efter en uppstart av akvarium. Med tiden borde det lugna sig men fram tills dess behöver du göra det du kan för att de inte ska sprida sig och ta över. Tofsalger är en relativt lindrig alg som är lätt att få bort i det här stadiet, men låter du den växa kommer den göra akvariet mycket oattraktivt.

Det du behöver göra för att stoppa tillväxten nu är först att ta bort så mycket alger du kan. Det gör du antingen genom att ta bort bladen där algen växer eller genom att gnugga bort den och sedan göra ett vattenbyte.
Se sedan över ditt växtbestånd. Snabbväxande växter och framför allt, mycket växter motarbetar alger. Kan du skaffa fler arter eller plantor?
Övermata inte. Kan du minska på maten så gör det.
Vattenbyten. Av vad jag kan se på din växt så har du inte jätte stora problem med algen så 1 gång i veckan rekommenderas.
Använder du någon tillsatt växtnäring? I så fall kan det vara värt att sluta med den. Växterna klarar sig utan och får istället slåss med algerna om den näring som finns i akvariet. Har du mycket växter så ska de klara av jobbet och då tvingas algerna flytta någon annanstans istället. 

Det skulle vara intressant att få se ett kort på ditt akvarium, det ger oss en bra bild över om ditt växtbestånd kan förbättras.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

takykardi
2014-08-23 12:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 & 2 Då var det som jag misstänkte! Tack!

#3Okej, jag köpte växten mest för att den var så fin då den blommade. Men tydligen smakar den väldigt bra också, för det blev uppäten nästan direkt! Kunde egentligen ta bort hela växten så slipper jag hålla på och plocka. :)

Jag har rätt mycket växer redan, bifogar en bild. Har andmat också som inte synns på bilden.

takykardi
2014-08-23 12:54
0

Glömde skriva att jag har tryckt ner såna där kulor i sanden som växtnäring!

sauk1
2014-08-23 17:02
0

Anubias sätter du fast på något så växer den fast sen. Ta fiskelina eller sytråd och surra dem på en sten eller rot du har. Ett tips med tofsalger är att du kan lyfta upp stenen som anubias sitter på och skölj sen i easylife Easycarbo. Spola sen av med vatten. Det gäller även andra alger så som staghorn. Men börja med det enklaste och naturligaste sättet som mimåne beskriver. Det kommer att lägga sig, ha tålamod. Jag hade många sorter första 6 månaderna.

mimåne
2014-08-23 17:59
0

Jag ser att du har ganska mycket växter och bra arter. Det här kommer du lyckas bra med ska du se takykardi :)

Att du har växtkulor i bottensubstratet är jätte bra, dessa gynnar inte algernas tillväxt då de inte kan tas upp genom vattnet. Dem kan du ha kvar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

takykardi
2014-08-24 16:36
0

#6 okej, då ska jag pröva det! Tyckte det var svårt att få dom att hållas ner i sanden.. ;)

#7 Ja, jag hoppas jag får bort dom! Jag har haft de algerna förut i ett annat akvarium och dom är inte roliga. :/ bra att kulorna var okej!