Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2605 ggr
Ellenfyrkant
0

Skötsel axolotl?

Vad är normalpris på en Axolotl? Vad trivs de i för miljö? Hur ser en bra veckomeny ut? Hur stort behöver de? Vill de bo ensamma eller flera? Finns det någon fisk de kan bo med? Hur gamla blir de? Förökar de sig lätt eller svårt? Övrigt att tänka på?

Mvh Ellenfyrkant

Lilolizeit
1

Kul att du intresserar dig för Axolotl. Jag jag skrivit en artikel om dem, länken som #1 länkar till. Är det något du undrar över som inte finns med i artikeln så hjälper jag gärna till :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ellenfyrkant
0

Vilken superbra artikel! Hur allvarligt "brott" är det att använda sjösten? Är det stor risk även om man matar i burk eller för hand? Tror inte jag orkar byta ut 100 kg grus tyvärr. Hur många tycker ni är optimalt i ett akvarium med bottenytan 150x60?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Är de lätt/ svårodlade? Har vi några odlare i landet man kan köpa dem av utöver grossister?

Mvh Ellenfyrkant

Lilolizeit
1

Det är ett absolut nej med engelsk Sjösten! Man borde inte ha fler än 4 i grupp oavsett storlek på karet säger de som hållit på länge med Axolotl. Större grupp ökar risker för sjukdomsspridningar och osämja och de är ju ganska känsliga djur.. Jag har fött upp en mindre kull, men har inga kvar till salu. Mina förökade sig utan min ansträngning men visst kan man satsa på att odla också och det finns väl knep för allt ;) dock är det lite pappersarbeten om man ska sälja, efter som de är listade som utrotningshotade, bara så att du vet de..

Ellenfyrkant
0

#5 ställer det också särskilda krav på butiken som säljer dem? Svårt att få dem ta hem som kundbeställning?

Mvh Ellenfyrkant

[Jens]
1

#3 "tror inte jag orkar att byta…." Hoppas att det var ett skämt ;) Ibland är det svårt att tolka text. Nåväl, Sjösten kan verkligen ta död på Axolotl och det är därför det är absolut förbjudet att använda sjösten till Axolotl.

Ellenfyrkant
1

#7 Det var inte ett skämt utan avser att fortsätta med mina scalarer om gruset är av den vikt jag inser att det är, eftersom jag tror att jag inte orkar byta ut 100 kg grus mot sand. :)

Mvh Ellenfyrkant

Lilolizeit
2

#6 Det ska inte vara någon problem med att beställa hem dem.
Det är affären som ska ordna med pappersuppgifterna, dom måste kunna redogöra vidare vem de sålt djuret till osv, kan tydligen bli böter upp till 10.000 kr om de inte gör det berättade "min" affär..

men om man som privat person säljer egenuppfödda så är det ett papper från jordbruksverket för varje Axolotl som säljs. Å en kull om man nu föder upp kan hamna på 600 ungar. Jag personligen skulle inte orka med det jobbet. Å har definitivt inte den platsen att föda upp dem på. De måste ha levande föda första veckorna för att överleva och kan inte bo för många tillsammans då de rätt lätt äter upp varandra eller skadar varann.