Ny "lya"
Efter lite funderingar så har jag slagit till på ett mindre (54 L) akvarium som får stå i sovrumshörnan…
Jag tänkte att mina kuhlisar - som f.n. delar bostad med amanoräkor, tetror, ottosar och Dvärggurami - ska få en egen bostad. De får dessutom sand som bottenmaterial istället för en blandning av soil och kattsand.
Så nu är det bara att vänta, vänta och vänta. På att vattnet klarnar så att man ser var man petat ner växterna, testa vattnet och sedan att få den där förb… roten på plats. Vill placera den innan jag petar ner fler växter, och möblerar så som jag och kuhlisarna vill ha det.

Köpte en rot som jag tänkte skulle få stå rakt upp i karet, men eländet flyter ju bara. Någon som vet vad jag köpt? Jag glömde fråga på affär´n. Och hur länge måste den ligga i blöt innan den sjunker?

det där är en redmoore rot o tyvärr kommer den flyta i flera veckor för dig, jag har lagt stenar på ngn o de i hallen limmade jag fast i botten innan jag fyllde haha
Sätt en tyngd på roten och gräv ner den delen under sanden.
Den kan börja slemma efter ett tag. Är inget farligt men ser inte så najs ut. Och det slutar så småningom. Du kan pröva att koka den i ett par timmar. På så vis minskar man risken att den teefärgar vattnet i karet och så kanske kanske slipper du slemmandet.
Några veckor??!!! Det var ju uppmuntrande. Och som grädde på moset slemmar eländet, jaja man lär så länge man lever.
Den har legat i badkaret över natten men inte färgat av sig vad jag kan se. Nu är det visserligen lite skumt i badrummet men ändå.
Får fundera på hur jag ska göra, 🤔 om jag ska köpa något annat. Alternativt börja kampen mot flytandet, den eventuella missfärgningen och slemmet….
Men jag vill ju egentligen ha den, tyckte det skulle ser lite fränt ut att ha den stående mitt i. Om jag skulle försöka mig på att ex. binda fast den med en sten, vad för slags tråd gäller i så fall? Kan/vågar man använda vanlig sytråd?
Sytråd, fiskelina. Men flytandet och slemmandet slutar ju efter ett tag. Lägg en sten ovanpå bara tillfälligt.
Vågar man såga i roten så att den blir plan undertill?
klart du kan såga, o slemet varar bara under en kort tid, kanske 1 vecka eller så sen blir den hur fin som helst så tappa inte modet =)
Gör inte som jag bara och lyft på stentyngden för tidigt, så roten efter en stund lossnar från all annan inredning och flyter upp till ytan… :)
Slemmet är svampsporer som aktiveras när de hamnar i vätan, men det är under en ganska kort tid så det tycker jag inte ska avskräcka dig. Att den flyter upp kan du ordna med tyngder tills du ser att den är vattenmättad och ligger kvar, hur lång tid det tar är olika, och svårt att säga men i slutändan är det värt det tycker jag. Så bli inte avskräckt. :)
Tack för tips och peppning! Hoppas att roten inte blir alltför slemmig för nu sitter den….. tror jag 😉
Vattnet blev grumligt igen efter allt stök, men så här blev det efter lite knep och knåp med sytråd och "sugkopp"…..

ja men se där, en toppen ide ju!
Stiligt!! Det är ju väldigt snygga rötter, redmoor, så det är värt lite krångel i början. Jag har redmoor i mina kar och de är jättefina (efter att de slemmat klart och sjunkit 😉). Och sugproppen var ju hur fiffigt som helst!
Ja, jag är lite stolt!! Jag är ju fortfarande novis och lär mig allt eftersom men idag blev jag "impregnerad" över mig själv . Om man inte har alltför stora resurser och samtidigt är lite lat…. då måste man hitta nya/andra vägar.
Nu har det börjat…. slemmet 🤮
Eftersom jag satte fast roten så "duktigt" känns det lite besvärligt att plocka ur den, så det är väl bara att avvakta tills den slutar slemma.
Kuhlisarna verkar inte bry sig, men jag har flyttat över några amanos som förhoppningsvis ger sig på eländet. Än så länge - vad jag sett - har de bara varit på den andra roten. Sitter framför karet och upprepar mantrat "ät upp slemmet, ät upp slemmet, ät upp slemmet…" dock utan resultat så här långt.
Jag har liiite svårt att acceptera både slemmet och att vattnet ser lite grumligt ut. Jag har varit rätt så lyckligt förskonad från algangrepp och annat i de övriga karen, men jag får väl se den här "prövningen" som ett led i min personliga utveckling…. 

Och det var också en annan sak som jag upptäckte. Kuhlisarna verkade oerhört förvirrade av den ljusa sanden, de for runt som skållade troll. Jag har ju flyttat fiskar tidigare men de har tämligen omgående lugnat ner sig så snart de kommit på plats men inte de här krabaterna. Gömställen finns men de for ändå runt som tokar och de bleknade… Gissa om jag fick ångest, varför skulle jag flytta de!!! Idiot, klantskalle, ärthjärna…
De var ju fruktansvärt svåra att fånga in så visst måste det ha varit traumatiskt för de, men den bleka färgen kvarstod tills dess jag hällde lite mörkt bottenmaterial (soil) här och var. Vips så blev de lugnare och färgen kom sakta tillbaka. Inte vet jag om det nu berodde på att de till slut lugnade ner sig eller om de mörka partierna påverkade, men så var det i alla fall.
haha men det år över jag lovar, om det stör dig mkt kan du ner med handen o skrapa bort det med fingrarna!
Ja det är bra att det är övergående, men jag vill ju att det ska sluta slemma NU!!
Fast det blir nog så till slut att jag måste ner och skrapa bort lite, lär väl inte kunna sitta lugnt och bara vänta 😕
Ljus botten kan påverka vissa fiskar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus