hjälp!!! amanoräkor med ägg/larver
hej när jag fick mitt 60L akvarium så fick jag 7st amanoräkor och 3-4 av dom hade ägg/larver i magen och jag undrar om det finns nån chans att klara av uppfödningen!!!!!???
Nope, de måste då föras över till saltvattensakvarium en tid och sedan tillbaka till sötvatten. Svårt att föda upp räklingar av Amano . http://www.redbee.se/showthread.php/1622-Amanoräkor
kan man bara lägg i honan där och sen då hon har lagt dom kan man bara flytta hon från saltkaret till sötvatten igen eller?
nej honan överlever inte bräckt vatten bara räklingarna
så jag väntar till hon har lagt larverna i sötvatten sen flyttar jag dom i saltvatten? men hur ska jag veta att det är larver vet knappt hur dom ser ut?
och att vad ska jag ge dom för mat? artemia eller vad?
alltså som jens sa är det mkt svårt att klara amanoräklingar, det kräver ett ingått bräckt/saltvatten akvarium o stor kunskap om när de ska flyttas o när de sen ska flyttas tillbaks för att de ska överleva, inte bara så att du kan hälla lite salt i ett kar tyvärr, länken jens skickade med är bra, läs där =)
läst där okej men då ska jag inte bry mig om dom har larver och ägg?
nej det är nog tyvärr alldeles för svårt =/
ok men då ska jag inte bry mig om att odla dom
nu har vi löst det här med räklarver/ägg och jag undrar nu bara en sak jag vill få hjälp med. Mina amano räkor har en 3D bakrund som är jättesnyggt men dom klättrar alltid över eller på nåt sätt så kommer dom på andra sidan bakgrunden och jag läste på redbee om att dom hade så starka ben så att dom klarar av pumpen ström och att kunna gå i land och jag undrar om det finns nån chans att stoppa det för jag orkar inte hålla på flytta dom och så finns det den minsta amanoräka som alltid går in i det smala området bakom bakgrunden och jag orkar inte hålla på så och jag har ett 26l akvarium men jag har inte just nu plats och jag vill så gärna att räkorna slutar med att gå över, för om det håller på så länge orkar jag inte ha kvar och kanske, jag säger kanske så kan jag byta dom mot nån annan räksort som inte kan ta sig över bakgrunden. men vill ändå ha kvar dom.
tack om ni orkade läsa allt
Det är inte bara amanoräkor som klättrar på bakgrunder, jag tror i stort sätt alla räkor gör det. Sitter springan nog högt upp så skulle du kunna silikona igen hålet
Medarbetare på akvariefisk ifokus
nej det är bara litet område där bakom och ett stort område där pumpen skulle vara men vattnet bli aldrig renad därifrån och att det finns inget håll utan dom tar sig till andra sidan högt uppdet är typ 8-10cm högt upp ifrån ytan
eftersom jag hade denna inlägg förut om mina amonoräkor kan jag använda den igen så det inte blir många inlägg av mig.
jag har 5-6 st red crystal och jag tror att 1 av dom är hona och jag har haft dom i 2-3 veckor men jag har inte fått några ungar än och jag ser inte att hon är gravid för dom älskar att gömma sig men vet inte vad jag ska göra :(
Det är bara att vänta!
okej