Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 2772 ggr
-Cissi-
4

En skolas akvarium.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några av er kanske vet jobbar jag med lokalvård, i tisdags förra veckan skulle jag storstäda på en skola vi tog en rundtur för att jag skulle se vad som skulle göras. Mitt intresse väcks när jag ser ett akvarium på håll men är jag kommer närmare så blir jag mer och mer orolig. Vattnet var grönt. har sett bilder på grönt vatten tidigare men inget så här dåligt, man såg inte igenom karet, man kunde inte ana hur inredningen såg ut (undantag 2 mörka föremål) eller om det fanns några fiskar i. När jag står framför karet och tittar så simmar en stakars scalar fram.. och en till, troligen ett par. Ser inget mer.  Detta kar står på högstadiet.

Vi går vidare, och kommer till förskolan där är det ett litet kar, har en stor boll med alger (Trådalger tror jag) på en växt, skräpsnäckor, ett gäng platys en ensam Neontetra och som inredning ett plast skepp och nån större sten. Ser sedan en stakars Ancistrus hane skymta förbi.

Uppmärksammar detta för min chef som jag gick runt med och han såg inte det gröna karet, jag förklarade att dom inte följde lagar och att speciellt ancistrusen verkligen behöver större, och att dom inte mår bra.

Sa att jag tänkte fråga rektorn och en lärare? som vi träffat lite tidigare. Vem som tog hand om fiskarna nu under sommaren, och skulle erbjuda mej att fixa dom.

Men har inte träffat dom sen dess. Så har inte kunnat fråga..

I torsdags släckte jag lampan i det gröna karet för att ta död på algerna såg då en ciklid jag inte kan namnet på. Det var det enda jag vågade göra..  Idag var vattnet klarare, men fortfarande ingen på skolan. Så blev lite putt och bytte 50% av vattnet. Och det blev ytterligare aningen klarare vatten. Såg även alla invånare, ett scalar par, ett par ciklider, och en Ancistrus hona. Och det var inrett med 3växter fortfarande kvar i krukorna och en drös stenar. Ingen rot åt malen. 

Tog även bort "algbollen" eller försökte iaf, i det lilla karet. Blev nyfiken på malen (hanen) så plockade upp han och blev helt ställd.. aldrig sett en mal med ett så smalt ansikte. Stod och velade en stund men bestämde mej för att han fick följa med mej hem. Vågade inte lämna han i det tillståndet. Såg ut som han kunde trillat av pinnen när som.

Måtten på akvarierna

Högstadiet, h39, d39, l93 = 141l

Förskolan, h30, d30, l 60 = 54l

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
1

Det gröna karet första dagen

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
0

Efter helgen.

-Cissi-
1

Efter vattenbytet

-Cissi-
1

Cikliderna

-Cissi-
0

Och Ancistrus hanen

[Tinitusan]
0

nej men fyyyy, det ser ju ut som kaet stått i solen eller ngt, stackars fiskar!

-Cissi-
0

Tycker det ser hemskt ut.. :/

[Jens]
0

Tyvärr är det inte första gången jag läser om sådana här händelser i forumet. Det är så tragiskt att det har gått månader, kanske till och med år då de inte har brytt sig om djuren. Sånt här måste väl ändå gå att anmäla till någon distans i kommunen. Bra att du tog tag i det Cissi men ändå så skulle jag inte inte vara riktigt nöjd med bara det eller hur tänker du / eller vad tänker du göra åt detta Cissi?

-Cissi-
1

Jag tänker tala med rektorn eller vår kontaktperson på skolan om att det är vansinnigt att hålla fiskarna som dom gör. Och att det borde fixas. Om det inte händer nått skulle jag kunna anmäla men känns inte som att det skulle leda nån vart med en anmälan (pga att det "bara" är en fisk).. och vill gärna inte förlora mitt jobb pga att jag anmäler en kund.. med tanke på att jag varigt arbetslös rätt länge och är ny på jobbet.

Min kille kom med ett förslag att jag skulle lära lärarna som ansvarar för fiskarna hur man ska göra det på rätt sätt.

Vill inte gärna kliva nån på tårna, men det är ju ohållbart att låta fiskarna bo såhär.

[Jens]
0

Jag förstår dig precis. Hade naturligtvis varit annorlunda om du inte hade rört karet från början och gjort en anmälan för man kan vara anonym men gjort är gjort. =) Att tala med rektorn eller dem som ansvarar är bra och bara informera lite kort om varför det är fel. Man behöver bara få dem att förstå och att du erbjuder dig din hjälp så kommer det säkerligen tacksamt tas emot.

[VSK]
0

Satan va arg man blir på de ansvariga för detta 😡

LajvKrattan
0

Ve och fasa!😮

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Ser ut att vara palettciklider.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
1

Jättebra insats -Cissi-!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

TccT
1

Men egentligen borde du nog pratat med någon på skolan ändå innan du tog hem en av deras fiskar även om den inte var i toppkondition. Fast akvarierna är ju på väg att ordna till sig i lagom takt och inte för snabbt.

Lilolizeit
1

Bra jobbat Cissi. Tror det bästa är som du tänkt att prata med lärare/rektor och ge informationen de behöver för att ge dessa stackars djur ett värdigt hem.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
0

#10 Hade inte tänkt att röra dom men kunde inte låta fiskarna ha det så…

#13 Så heter dom! 

# 15 Vet det.. men kommer förklara situationen för dom när jag får tag i nån.

#16 Tack.

Tack alla som svarat.. känns bra att det inte bara är jag som reagerar så här..

Draken
1

😢 Bra gjort Cissi. Skulle ha gjort exact likadant.

Bra ide att prata med personalen och kanske erbjuda dig din hjälp med karen.  Jag vet att du kommer att fixa det galant 🙂

Men snälla, försök övertala personal eller rektor att Paletterna och Scalarena skall få nya hem 😢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

-Cissi-
0

#18 Tack det värmer att höra att nån annan skulle gjort likadant.

Har precis kommit hem. Det stora karet såg bättre ut lite klarare vatten. Och scalarerna var livliga. Paletterna var lite skygga men inte så konstigt utan mycket växter..

Har pratat med chefen idag igen och berättat vad jag gjort, och han är lika paff som mej och uppfattar att det är vanligt med misskötta kar i skolor. Däremot är rektorn och läraren på semester nu… så kan inte prata med dom om problemet. Och vet inte riktigt hur öppna dom skulle vara för om jag tog hand om karen.. dom på skolan låter eleverna "lära sej själva" om ett dagisbarn tagit på sej sin tröja baklänges så frågar lärarna barnet och denne har klätt på sej på ett korrekt sätt, svarar då barnet ja så låter dom det vara så. Och säger inte att tröjan är åt fel håll.

Det fanns förresten en rot till malen i detta kar, man ser den under den marmorerade scalaren.

-Cissi-
0

Det lilla.. det är svårt att ta kort på det då det är ett fönster ca 1 meter precis framför..

Smulan80
0

Herregud stackars fiskar. Strongt av dig att försöka hjälpa dem, men fy f*n vad oansvarigt av lärarna att missköta så. :(

-Cissi-
0

Aaa :/ Glömde skriva att storstädningen är "förhoppningsvis" klar denna vecka.. jag kommer e.v få en heltids anställning när skolan börjar. Men hur fiskarna ska klara sej tills dess vet jag inte :/

[Jens]
0

Självklart Cissi, det förstår jag för jag hade tagit hand om fiskarna direkt också om jag såg det som du gjorde.

-Cissi-
0

#23 Skönt att alla verkar förstå mej..

Var lite tveksam och orolig om jag skulle få skit för att jag rört karen av skolan.. men vill inte gärna se djur plågas om jag kan göra nått åt det..

Om jag får fortsätta på skolan eller om jag får tag på nån dom sista dagarna på storstädningen så ska jag ta mej ett snack med dom om fiskarna. Om dom inte bryr sej tänker jag be dom om att om placera fiskarna  eller erbjuda mej ta dom, eftersom dom vanvårdar dom och inte bryr sej om minimum mått på karen åt olika fiskar.

-Cissi-
0

Har precis pratat med en mattant om akvarierna. Hon visste ju inget men höll med om att dom var ju tvunget att tas hand om under sommaren.. vette tusan vad jag ska göra nu..

[Tinitusan]
0

du måste ju kunna ta reda på rektorns namn bara genom att googla! annars kontakta skolverket o be om att få namn o nr till personen som är ansvarig för skolan under sommaren!

[Tinitusan]
0

i värsta fall om du inte fårtag på ngn hadfe jag faktiskt plockat u alla fiskar o tagit med hem o sen besökt skolan igen när den öppnat,eller lämnat en lapp med ditt namn o nr på karen.

-Cissi-
0

Här tänkt att skriva en lapp och sätta på båda karen med mitt telnr och en liten text. Om vad jag vill..

[Tinitusan]
0

ja precis, men vågar du lämna dem i karen efter ni inte har tillträde till skolan längre?

-Cissi-
0

Nu har jag skrivit två lappar till var akvarium och berättat att fiskarna inte lever i optimala förhållanden och jag är orolig för dom och inte vet om dom får mat nu på sommaren så bad dom ringa/messa mej om det var nån som matade dom. Pointerade oxå att jag har mycket erfarenhet så jag vet vad jag pratar om. Det stora akvariet ser mycket bättre ut! Bild kommer när jag är hemma.

TccT
0

Det måste ha bivit en riktigt grov miss när ingen fått i uppgift att ta hand om eller ens mata fiska under sommarlovet. Kanske fattar fel men får den känslan när jag läser om tråden. Men ta inte hem fiskarna för dels blir det ju bättre vatten snabbt och om dom dör hemma hos dig får du säkert skit för det "måste" vara ditt fel…. I deras ögon fast skolan borde vara tacksamma.

[Tinitusan]
0

men tänk om ingen kommer förrän mitten av aug?

Lillyrod
1

Det är inget ovanligt att fiskar lämnas åt sitt öde på skolor över loven. Jag donerade några molly och Guppy till en skola här och när jag frågade vem som skötte dom över sommarlovet fick jag svaret att överlever nån är det bra annars skaffar vi nya till hösten….. Kan säga att jag tog hem mina fiskar igen.

[Tinitusan]
0

men nääääää? alltså jag vet inte vad jag hade sagt i ettsådant läge, jag hoppas verkligen ni gör anmälan på sånt här för det är en ren skam för vårt skolverk!

-Cissi-
0

#29 Missade kommentaren.. jag har inte så mycket val annat än att lämna dom.. 

#31 Vet inte om det är nån som blivit tilldelad att ta hand om dom under sommaren. jag har inte sett nå som kommit och matat iaf.  Jag tänker inte ta hem nån mer fisk.  Att jag tog malen var enbart för att den såg så undernärd ut, och då stog jag verkligen och velade ett bra tag.

#32 Dagiset börjar igen om 2 veckor? så då kommer iaf fiskarna i det lilla karet få mat. Men vet inte om det stora..

#33 Jo det är tyvärr vanligt :/ vad ger det för bild till barnen att fiskar är värda egentligen?

-Cissi-
5

Såhär ser karet ut nu iaf

-Cissi-
2

Vattnet är mycket bättre! Har oxå pratat med dom som varigt ansvariga för fiskarna. Dom har tyckt att det är bra att jag har varigt uppmärksam på dom . Och dom får mat iaf. Dom har tydligen hafft karen i några år och hållit koll på dom under sommaren. Tror inte att nån av fiskarna kommer att få flytta. Dom värkande rätt fästa vid dom. Men ska försöka ge lite tips på hur dom kan förbättra det stora. Karet med mer växter och rätt planterade.

[Tinitusan]
0

ok, men ingen förklaring till tillstånden av karen? i alla fall skönt att du pratat med ngn o kan informera lite, tex ang rot till malen etc =)

TccT
0

Då löser det sig ändå.

Men lite lustigt att det måste sitta en lapp på akvariet med texten: Fiskar

-Cissi-
0

#38 Killen höll på att behandla det gröna karet med nått medel, det andra sa dom inte så mycket om.. det lilla karet är endå relativt bra skött. Känns som jag kommer nå fram till dom bättre om jag tar det lite i taget..

Vill inte gärna säga 50saker på en gång som är fel med deras kar.

#39 Det tycker jag med :P

The Animallovers!!!
0

Stackrs fiskar men det var tur att du såg det, du har verkligen hjälpt dem här fiskarna:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Udoon]
1

#37 så värst fästa vid fiskarna kan dom väl inte vara om dom låter det bli så illa i karet :/

LajvKrattan
0

#42 Det är möjligt att de vill väl men inte har kunskap nog att ta hand om fiskarna på ett bra sätt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Udoon]
1

#43 menar bara på det att om man faktiskt är fäst vid ett djur så vill man väl ta hand om det på ett bra sätt och därför läser på, orkar man inte ens det så kan man nite bry sig nämnvärt :/

-Cissi-
1

#44 Det kan ju vara så att dom tror att dom mår fint och inget är fel, varför läsa på om nått man tror sej kan.