Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5986 ggr
[Gudrun-Berit]
4

Scalare ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mina scalarer har lagt ägg på en dekorationssvamp i mitt akvarium! Jag vill gärna ha tips på hur jag ska göra för att dom ska överleva! Jag har inte särskilt mycket hopp om deras första kull, men vill gärna vara förberedd på hur jag ska göra för framtida kullar. Tack på förhand!!

mimåne
2

Åh vad roligt att de lagt rom!🎈

Jag förstår att du skulle vilja hjälpa till och få så många som möjligt att överleva. Det är så roligt med småttingar. Men jag måste säga att jag är av den åsikten att naturen ska få ha sin gång. Jag tycker att det är det allra bästa. Många väljer att fiska upp yngel och hålla dem separat från föräldrarna men görs det om och om igen har man snart en stam där fiskarna inte längre vet hur de ska vara bra föräldrar. Då kanske man inte ska föra vidare avkomman heller.

Låt de klara av det här på egen hand. Går det inte den här gången så kanske de lyckas bättre nästa gång :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Gudrun-Berit]
0

Okej, tack för ditt svar!! Jag har två scalarer till, en platy och många malar. Kommer dom att äta upp alla yngel?

[Seaside]
0

Nä, vad sött!! Verkar vara fina föräldrar också som vakar så ihärdigt över äggen =)

Berzerk90
0

Jag hade nog kollat så inte malarna beger sig dit och försöker äta äggen. Om de kläcks och ynglen blir frisimmande är det nog platyn som kan ta dom.

[Gudrun-Berit]
0

4# kommer inte dom andra scalarerna ta dom små?

[Gudrun-Berit]
0

4# kommer inte dom andra scalarerna ta dom små?

Berzerk90
0

Jag läste fel. Jo de kommer antagligen också uppfatta de små ynglena som mat tills de blir tillräckligt stora.

[Gudrun-Berit]
0

#7 kan jag hjälpa dom på något vis, så att dom inte blir uppätna?

mimåne
0

Har du något annat lämpligt akvarium som de övriga invånarna kan tillbringa några veckor i så kan det fungera. På så vis får ju ändå föräldrarna agera föräldrar.

axa
0

Grattis! Hoppas alla klarar sig :)

Mina slöjscalarer visar upp sig och fladdrar med fenorna så snart blir det lek.. :D

[Gudrun-Berit]
0

Vaktar föräldrarna ynglena när dom kläcks eller vaktar dom bara äggen?

[SonjaG]
0

Skalarerna får nog ha några gånger på sej innan de klarar av att vakta.

Mina, lika som dina, har hållit på flera gånger. Men nån tar rommen. Kanske Ancistrus som är nattaktiv.

Du kan prova med en nattlampa så de ser "fienden" när han kommer.

Har de väl börjat lägga rom så kommer de med all säkerhet att fortsätta. De är ganska lättlekta.

axa
0

#11 Beror på. Läs på zoopet så förstår du.. 

Tyvärr är dom så sönderavlade :(

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

[Gudrun-Berit]
0

12#13# okej, dom vaktar i allafall äggen väldigt bra just nu:)

axa
0

Vad bra, hoppas dom sköter ynglen när dom kläcks👍

[Gudrun-Berit]
0

15# ja, hoppas!!

[Gudrun-Berit]
3

Nu har äggen kläckts o föräldrarna försöker få dom att stanna på rutan där dom har satt dom.

[SonjaG]
0

Vad kul! Grattis!!!

[Gudrun-Berit]
0

18# tack!!😀

mimåne
0

Åh vad roligt! Hur har det gått med ynglen?

[Gudrun-Berit]
0

#20 det blev tyvärr inget!:(

mimåne
0

Vad hände?

[Gudrun-Berit]
0

#22 jag vet inte, dom försvann under natten!:(

mimåne
0

Antagligen någon som tyckte de såg inbjudande ut och tog sig några mumsbitar..

[SonjaG]
2

Ja, så går det ju till. Mina skalarer har haft rom många gånger.

Nu senast i veckan. Men det brukar bli som du skriver mimåne.

Men dom lär sej nog så småningom, blir mer och mer vaktiga.

Mina hona är ganska liten så jag blir orolig när jag nu ser att de börjar putsa ett blad IGEN! Hon borde få vila sej melllan.

mimåne
1

Mycket vacker bild SonjaG! Jag gillar verkligen hur föräldern tittar på sin rom.

[Gudrun-Berit]
0

Tänkte uppdatera tråden lite!!:) Dom har lekt två gånger sen dess. Men den stora parade ihop sig med en annan skalar o lagt ägg med den istället. Är det vanligt o vad beror det på?:) Ingen kull har klarat sig, men jag hoppas att det går bättre med kommande kullar:)!!!

[Budgies]
0

Nästa gångkanske du kan ha några separat och några inne och se vad som överlever :)

[Gudrun-Berit]
0

#28 Ja det vill jag gärna, men dom senaste gångerna så har dom bara varit ägg, dom har inte hunnit kläckas innan dom blivit uppätna:( Om jag ska rädda så vill jag att föräldrarna åtminstone tar hand om dom tills dom kläcks. Jag vet nämligen inte hur jag ska ta hand om ägg. men jag vet däremot om hur man tar hand om yngel:)

[Budgies]
0

Du kan la ha äggen med föräldrarna  när det är läge :)

[Gudrun-Berit]
0

#30 Tack för ditt svar!!:) Dom lekte senast igår. Ungefär hur lång tid brukar det ta innan dom lägger igen?:)

[Budgies]
0

Det tar väl något dygn :) Men det händer inte alltid att det kommer ägg.

[Gudrun-Berit]
0

#32 Okej:)

[Gudrun-Berit]
0

Nu har dom lagt ägg igen, på pumpen :-)