Slöjstjärtarna har lagt ägg! :D
Åh är det någon som har lite tips! Slöjisarna jobbar för fullt med att äta upp så många ägg de kan så har räddat undan en del till ett litet yngelkar. Hur gör jag nu? Någon som har erfarenhet av att föda upp slöjisar?
Det var uppe en tråd för inte så länge sedan där det var en person här på forumet som hade fått upp en del guldfiskyngel till vuxenstorlek. Använd sökfunktionen så kanske du hittar åt den?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu var det ett tag sen mina guldfiskyngel var pyttebebisar men jag har för mig att jag gjorde så som jag skrivit här nedan, på ett ungefär i alla fall.
Kläckta artemia och skalade artemia ägg funkar som första foder när de väl har kläckts och börjat simma omkring. Då ska man bara mata en gång om dagen, det räcker faktiskt. Första dygnet som nyfödda sitter de bara/ligger bara och använder gulesäcken och ägget som näring och behöver ingen mat om jag minns rätt.
Tyckte det var allra smidigast med kläckta artemia simmandes i karet när de började äta, de aningen korkade små liven hade lättare för att fatta att de var mat också.
Här är en bild på ett av mina några dagar gammalt guldfiskyngel med artemiaägg i magen:
Sen när de växer så kan du börja ge dem vanlig bra guldfiskmat i alla dess former fast i små, små, småååå bitar som de kan få in i munnen såklart.
De fattar rätt snart att händer = mat:
Mina växte/växer lite ojämnt sinsemellan, vissa drar i väg snabbare än andra och vissa är tröga i tillväxten, varför vet jag inte men blir det stora storleks skillnader kan de mindre syskonen lätt bli mat åt de större! :O
Jag fick tips om att inte ha så kallade yngelakvarium till mina nyckläckta guldfiskyngel (hade stoppat dem i ett 15 liters först nämligen) utan att flytta dem till ca ett 64 liters redan från början, det kan vara en större balja eller vad som helst bara det finns ordentligt med plats - inget litet nano- eller yngel kar alltså. De är då inte mer än några millimeter stora och man kan knappt se dem men man ska ändå helst inte ha dem "trångt" ändå, de växer ändå ganska fort i början! Sen så när de växt en del byter man bara till större och större akvarium! :)
I den här storleken är det inte alltid lika roligt med handtama godisgrisar, i alla fall inte när de försöker svälja hela fingrarna istället för maten, haha. Som tur är har de ju inga tänder i munnen ( men däremot har de tänder en bit ner i halsen):
I början är det lättast att bara ha akvariet helt tomt förutom filterpump eller bara ett "syrestenfilter" eller liknande - så att ytan i alla fall rör sig - pyttesmå yngel kan åka in i för kraftiga filter annars.
Tror att mina var i alla fall en centimeter stora när de fick en riktigt filterpump och då gick det bra. Kanske en doppvärmare om man eventuellt behöver det, till mina guldfiskyngel hade jag inte doppvärmare eftersom det inte behövs men jag vet inte hur det är med slöjbebisar.
Jag har också för mig att jag slängde i lite tåliga växter (med alger på) och lite snäckskal som gömställen bara, inget substrat - det är lättare för guldfiskynglen att hitta nersjunken mat och lättare för en själv att suga upp allt överblivet skräp osv utan sand på botten. Man får akta sig bara och kolla noggrant när man städar så att inte yngel följer med ut!
Jag körde med daglig städning av botten under den första tiden i alla fall. Jag hade några sandsnäckor som fick hjälpa till lite med städningen också, men om de faktiskt gjorde någon nytta vet jag inte, haha.
Så mata en gång om dagen i början och sug upp rester/skräp regelbundet, håller man koll på vattenvärden och allt annat som vanligt så är de väldigt lätta och roliga att föda upp faktiskt! :)
Ja men där var du ju! Det var dig hejkomochhjälpmig som jag tänkte på i min kommentar #1!
behöver de verkligen artemina? En kompis har en egen uppfödd Guldfisk den klara sig bra på flingfoder var iof lite större när han plocka in den för vintern… var ju iof bara 1 han hitta så de andra hade väl blivit uppätna, men när de är ute matar han dem typ 1gg vecka med dammfoder, de hittar ju så mycket annat att äta utomhus =)
#4 Ska guldfiskar verkligen äta flingfoder?
Ingen aning … den blev ju stor alla fall, så borde inte lidit allt för mycket, eller vad tror du?
Vad jag vet är att fiskar förutom vid sjukdom inte är duktiga på att visa hur de mår. Jag har hört att de inte ska ha flingfoder men har inte sökt vidare information som understrycker detta. Däremot tror jag att jag litar mer på en drös överlevda guldfiskar än en överlevande guldfisk…
Ok kan så vara … jag pratar av egna erfarenheter… som sagt han plocka in 1 och den blev stor utan problem är ju ute nu också förövrigt med de andra i dammen, vad jag sett i verkliga livet har inte fiskar påverkats mycket av att äta flingfoder, har du nån erfarenhet av detta förutom teoretiskt? Sen var väl mitt första inlägg mer riktat till just matning med artemina … verkar ju gå bra på andra sett med, men fundera mer på om det var pga att det var utomhus i början att den klara sig. Så undra mer om hurvida de klarar sig på annat om man föder upp dem inomhus? (är ju en helt annan tillgång till mat utomhus)
Det är specifikt guldfiskar som jag hört att inte ska äta flingfoder. Kan vara för att de väldigt lätt blir förstoppade. Detta har jag ingen som helst erfarenhet av själv då jag inte är intresserad av fisken eller känner någon som har guldfiskar.
Förhoppningsvis droppar någon med korrekt information in här snart och talar om för oss hur det ligger till :)
hehe då har han väl maximal tur issåfall är väl typ 10 guldfiskar 4 slöjstjärtar å 2 koi han har ingen har fått förstoppning däremot har jag hört att för stort grus kan täppa till tarmen … hur menar du att flingfoder förstör tarmen och leder till förstoppning?
Jag har för mig att de inte ska ha flingfoder för att det flyter på ytan ovh dom får i sig massa luft och det slipper man med ex pellets som sjunker..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej, artemia är ingenting de absolut måste ha och jag skrev inte heller det utan bara att de är ett bra första foder. Jag fick det tipset av en riktig guldfiskuppfödare själv och jag tyckte det fungerade superbra och därför för jag tipset vidare! :) I en damm finns säkert hur mycket liknande organismer som helst och även annat smått och gott för ett yngel att äta kan jag tänka mig? :)
För mina yngel som aldrig har sett en damm ens så fungerade just kläckta artemia väldigt bra som sagt, det verkade trigga igång matlusten väldigt mycket bättre än annat foder, de spottade aldrig ut en fångad artemia t.ex medans de spottade ut allt annat flera gånger innan de bestämde sig för om det var ätbart eller ej. Detta var alltså när ynglena var mycket mycket små, när de vuxit lite grann så åt de allt de fick utan skeptiska blickar, haha.
Det finns hur mycket fakta som helst om vad guldfiskar bör och inte bör äta, bara att leta upp infon om man är intresserad - internet är fantastiskt. Guldfiskar kan få stora problem av att äta fel kost, precis som allt annat levande. Är flingfodret inte specialanpassat till Guldfisk utan till andra typer av fisk (t.ex tropiska rovfiskar) så kan det gå åt helskotta. Slöjstjärtar kan också få stora problem om de jämt får mat serverat på ytan pga av att de sväljer luft i samband med matningen, guldfiskar har inte riktigt samma problem vad jag vet.
Jag föredrar ändå sjunkande guldfiskpellets och kulor blandat med nyttig vegetabilisk färskmat och frysmat. Har inte hittat något flingfoder som duger eller som jag anser vara tillräckligt bra ur alla aspekter även om det står att det är guldfiskanpassat på förpackningen. Men det existerar kanske det också. Men just flingfoder anpassat för helt andra arter än Guldfisk är direkt olämpligt precis som mimåne säger.
Jag har ingen aning om hur just din vän sköter sin damm eller sina fiskar och jag vet inte om du har klart för dig hur denne sköter dem heller så jag vill helst inte kommentera just din väns fiskar öht då det känns orättvist att denna inte kan försvara sig själv om det skulle behövas, om du förstår vad jag menar?
Att guldfiskar lever, ynglar av sig, växer lite grann och "verkar må bra" säger mig annars inte så mycket om jag inte vet vem det är som påstår detta. Det är långt ifrån alla dammar som är välskötta precis som att det finns många illa skötta akvarium , men guldfiskar däremot - de är sjukt tåliga att det är helt otroligt vad de klarar av! Så man behöver inte ha extrem tur för att få behålla dem kan jag bara säga, men det betyder inte att fiskarna i fråga faktiskt mår bra.
Pappa-fisk till mina yngel kom från väldigt hemska förhållanden till exempel, en på tok för liten, skitig, fruktansvärt misskött damm och han och kompisarna hade levt länge på det viset utan att ägare eller folk runt omkring fattade att fiskarna utsattes för grovt djurplågeri och levde på ren och skär vilja i princip… När han kom hit så hände detta på bilden nedan också spanade han in en grön skönhet till guldfiskhona och skaffade familj:
Jag tycker ju att man borde inse att så som fisken på bild 1 ser ut så ska ingen fisk se ut, någonsin, men det finns folk till allt och uppenbarligen uppfattades detta som en frisk välmående fullvuxen fisk av flera olika personer… Det kanske hade underlättat om man kunde se fiskarna genom den stinkande sörjan till vatten iofs, men så skulle ju tydligen dammar se ut…
Nu hamnade jag säkert långt ifrån ämnet känner jag men klockan är 03:45 så jag skyller i så fall på det :O :O :O
Sen vill jag inte påstå att jag själv är speciellt duktig när det gäller guldfiskar men jag sköter mina egna så gott jag kan och läser all vettig info jag kommer över i alla fall. Så det jag skriver är min tolkning och efter den lilla erfarenhet jag har och inget jag tror är någon "absolut sanning" eller så.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter hejkomochhjälpmig.
Jag vill även påpeka återigen att mina kommentarer om flingfoder samt förstoppning enbart är vad jag hört och ingen vetenskaplig fakta.
Hmm får i sig luft? hur ser de ut då? (bild?) … tycker det känns ganska långsökt =) … sen sjunker ju flingor typ direkt om man har lite fart på ytan …
#15 jag läste det någon gång här på sidan har jag för mig. Ska se om jag kan hitta något länk om det.. Alltså det är inget jag själv har erfarenhet av, bara något jag läst :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Vilken fisk som helst kan råka svälja luft om den är väldigt glupsk när det är matdax vad det än är för mat om maten flyter. Flingor är det bara att se till så dom sjunker direkt så är det ju inget problem. Det blir nog mer spill med flingor än med pellets i och för sig när dom dragit iväg i storlek.
Långsökt eller inte, dessa slöjstjärtar dras ju med en hel hög problem som inte varken vanliga guldfiskar eller andra fiskar gör.
Nu har jag ju inga extremavlade varianter av slöjstjärt själv, alltså de med dubbla stjärtfenor och missbildade kroppar men det ska tydligen vara så att de sväljer luft som de inte blir av med, inte all luft i alla fall och detta kan orsaka problem.
Tror inte det syns så mycket på själva fisken ( de ser ju redan rätt upplåsta ut från början :P ) utan mer på att beteendet skvallrar om att de inte mår bra, känner man på fiskens mage har jag också för mig att den är mjukare än vad den borde vara.
Detta gäller alltså inte vanliga guldfiskar, de är ju inte avlade lika hårt som slöjstjärtar och fungerar lite mer "normalt" så att säga - sväljs det luft kan de utan problem göra sig av med den igen.
Jag vet inte om det är helt hundra procent sant men många kunniga slöjstjärtsägare och slöjstjärtsuppfödare varnar i alla fall för detta så det kan ju vara bra att kolla upp om man är intresserad av just slöjstjärtar.
Angående flingfoder, så visst, har man fått tag i bra flingfoder anpassat för slöjstjärt och blöter det och petar ner det till slöjstjärtarna så borde det inte vara något problem med det. När någon säger flingfoder förknippar jag det dock (dumt nog) direkt med foder för t.ex Guppy och slår bakut bara eftersom det såklart inte är bra foder för någon Guldfisk.
Oavsett vad man har för djur så är det alltid av största vikt att kosten är anpassad för arten/sorten man håller och av god kvalitet, i alla fall om man vill ha välmående långlivade djur.