Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 618 ggr
mejamylove
0

Slöjstjärts-bebis med blodsprängd bubbla?!?

Min lilla golfboll har fått en stor oregelbunden bubbla som sitter vid munnen och ögat, och jag har ingen aning om vad det kan vara. Det är rött runt munnen men inte i själva bubblan. Den var bara 1 cm när jag köpte och har växt 2 cm på en vecka. Den äter bra och har inga svårigheter att röra sig men jag är ändå orolig. Vad gör jag?

Aristarcos
0

Byta till en frisk, då du bara haft den en vecka ?

mimåne
0

Jag googlade omkring lite och fann en del trådar som kanske kan vara hjälpsamma.

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Och slutligen, denna länk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mejamylove
0

#1 Har redan fäst mig vid den lilla, och jag vet att djuraffären inte kommer behandla den. Vill försöka se vad jag kan göra först innan jag ger upp.

#2 tack!

TccT
0

Var slöjstjärten så liten som en centimeter?

mejamylove
0

#4 Japp, fast den var nog emellan 1 och 1,5 cm för att vara exakt. Dem hade precis fått in dom i butiken. Vadå då? :)

mimåne
0

Vad tror du om det de skriver i länkarna jag gav dig?

Om fisken är pigg och äter så kanske det är bäst att vänta ut bölden och i så fall behandla med antibakteriellt när den spruckit, om den gör det..

[Tinitusan]
0

ja 1-1.5cm låter väl litet för att säljas men förhoppningsvis blir den lille bra igen!

mejamylove
0

#6 Inget i dom handlade precis om det min har. Det var mest tumörliknande bölder och inte blåsor :/  När jag åkte till den idag hade den blivit ännu större så den visar inga tecken på att försvinna än, ska åka och köpa medecin nästa helg när jag får mer pengar.

mimåne
0

Jaha, jag måste ha förstått situationen fel.

Vad har du tänkt köpa för medicin? Har du kommit på vad det är?

mejamylove
0

#9 Nej, men jag hittade två stycken karplöss på stjärtfenan senare idag så sån medicin ska det defenitivt inhandlas.. brrr…. Den gick med mina dammfiskar i typ en dag och måste ha snappat upp på lössen då. Jag har redan myxazin här hemma som är antibakteriell så det behöver jag inte köpa i alla fall :)

TccT
2

Lössen behöver du inte medicin mot i akvariet. Ta fisken i en liten bytta med vatten och pilla bort dom bara sen får du ha koll så det inte blir riktiga sår. Vad är det för dammfiskar om ett yngel kan gå med dom?

emmej62
0

Vad menar du med att ''Jag har redan myxazin här hemma som är antibakteriell så det behöver jag inte köpa i alla fall'': menar du att du skall häva i denna medicin först och sedan kasta i nästa när du får tag i den? jag rekommenderar dig att du allra först tar reda vad fisken har för sjukdom; och sedan införskaffar rätt medicin. om du skulle kunna ladda upp en bild här på forumet på den sjuka fisken så skulle det varit enklare att göra en diagnos.

mejamylove
0

#11 Det är också guldfiskar fast av den vanliga varianten, dom är inte så stora än så ynglet hade ingen risk att fastna i munnen eller bufflas omkring. Jag plockade bort dom som fanns men tänkte att dom kanske la ägg? kan ingenting om karplöss :/

#12 Nej, har jag någonsin sagt det så? hahah, neej, jag tänkte att om bubblan spricker så ska jag ha i myxazin som mimåne tipsade om lite längre upp. Eftersom det är antibakteriellt så såret som bildas kan läka. Jag är inte hemma där fisken är just nu utan jag måste åka dit först för att kunna ta bild.