Böjningsformer av ordet akvarium

Med risk för att påtvingas besserwisser-stämpeln lämnar jag den här här och låter den tala för sig själv. Förlåt.😇
Källa: http://sv.wiktionary.org/wiki/akvarium
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Wiktionary, precis som andra wiki-sidor är inte korrekt på alla ställen. Men språk är ju nu en gång sådant att det är i ständig förändring, och likt en del andra ord som i ett skede är "fel", kan det i ett senare skede bli rätt. SAOB anger inte några bestämda former där -um- ingår, utan enbart akvariet och akvariets.
Stilmässigt ser det i mina ögon ganska taffligt ut att skriva akvariumet och också i tal haltar det betänkligt. Kanske man skulle ta upp det på Språk i Fokus, där det kanske platsar bättre än på sajten om fiskar och glaslådor.
Det kan kanske tilläggas att likt andra ord från latinet som slutar på -um, förekommer ofta att man använder singularformen också som plural. Om det är rätt eller fel kan vi ju tvista om länge.

Det är inte -um:et jag stör mig på utan, precis som du säger, användandet av singularformen som både singular och plural.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Vi kan ju jämföra det med ordet faktum, där det är lite annorlunda, då vi har den latinska pluralformen jämsides med singularformen använd som plural, medan den bestämda formen i singular bildas genom tillägg av ändelsen -et. Det är helt enkelt ingen ordning alls på hur vi böjer ord som vid inlån har bibehållit sin latinska ändelse.

Nej, om alla får vara med och bestämma (vilket ju i och för sig är trevligt) så blir det ju lätt så. Däremot har vi ju som medlemmar i en internetgemenskap möjligheten att främja användandet av en viss böjningsform på lokal nivå. Förhoppningsvis kan vi på Akvariefisk i Fokus bli bättre än resten av den svenskspråkiga världen, åtminstone när det kommer till ordet akvarium.