Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 896 ggr
LajvKrattan
7

Böjningsformer av ordet akvarium

Med risk för att påtvingas besserwisser-stämpeln lämnar jag den här här och låter den tala för sig själv. Förlåt.😇
Källa: http://sv.wiktionary.org/wiki/akvarium

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Inkanyezi
1

Wiktionary, precis som andra wiki-sidor är inte korrekt på alla ställen. Men språk är ju nu en gång sådant att det är i ständig förändring, och likt en del andra ord som i ett skede är "fel", kan det i ett senare skede bli rätt. SAOB anger inte några bestämda former där -um- ingår, utan enbart akvariet och akvariets.

Stilmässigt ser det i mina ögon ganska taffligt ut att skriva akvariumet och också i tal haltar det betänkligt. Kanske man skulle ta upp det på Språk i Fokus, där det kanske platsar bättre än på sajten om fiskar och glaslådor. 

Det kan kanske tilläggas att likt andra ord från latinet som slutar på -um, förekommer ofta att man använder singularformen också som plural. Om det är rätt eller fel kan vi ju tvista om länge.

LajvKrattan
1

Det är inte -um:et jag stör mig på utan, precis som du säger, användandet av singularformen som både singular och plural.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Inkanyezi
0

Vi kan ju jämföra det med ordet faktum, där det är lite annorlunda, då vi har den latinska pluralformen jämsides med singularformen använd som plural, medan den bestämda formen i singular bildas genom tillägg av ändelsen -et. Det är helt enkelt ingen ordning alls på hur vi böjer ord som vid inlån har bibehållit sin latinska ändelse.

LajvKrattan
2

Nej, om alla får vara med och bestämma (vilket ju i och för sig är trevligt) så blir det ju lätt så. Däremot har vi ju som medlemmar i en internetgemenskap möjligheten att främja användandet av en viss böjningsform på lokal nivå. Förhoppningsvis kan vi på Akvariefisk i Fokus bli bättre än resten av den svenskspråkiga världen, åtminstone när det kommer till ordet akvarium.